Wat is innovatie en waarom innovatie in het onderwijs? 9 mei 2019

“Ik ben nu al even onderweg als programmamanager innovatie bij Driestar educatief en vind het leuk om iets van mijn ervaringen te delen.” Bekijk de vlog van Kees Ritmeester met studenten en basisschoolleerlingen en lees in dit artikel iets over zijn motivatie voor zijn vak.

De komende vlogs en blogs gebruikt Kees om iets te vertellen over het waarom van innovatie in het onderwijs, de context waarin we bezig zijn met (onderwijs)innovatie en de projecten van Driestar educatief, samen met de scholen in het werkveld.

Wat gaat de komende jaren veranderen?

“In onderstaande vlog stel ik aan basisschoolkinderen en aan pabostudenten de vraag wat innovatie is en wat zij denken dat de komende tien jaar zal veranderen,” vertelt Kees. “Allemaal noemen ze de toenemende digitalisering. Wat zien ze als de nadelen daarvan? Maar is innovatie nu iets nieuws of is het vooral een verbetering van het bestaande, een extra zijspoortje zoals een van de studenten zegt?”
 
<Lees verder onder de video>
 

Mooiste tijd van hun leven

Wat is er zo mooi aan onderwijs? Kees: “Mijn motivatie voor het onderwijs is  al 25 jaar hetzelfde: ik wil de schoolperiode voor kinderen en jongeren de mooiste tijd van hun leven maken. Voor zover het onderwijs daar invloed op heeft natuurlijk. Bezig zijn met veranderingen heeft daar voor mij alles mee te maken. Als leerlingen hun persoonlijke motivatie kunnen aanboren en hun creativiteit kunnen ontplooien, opent dat mogelijkheden. Ik wil verder heel graag dat onze eigen studenten dat hier op de hogeschool ook ervaren, zodat ze dat weer door kunnen geven.”

Creatieve scheppingsgaven

Waarom innovatie? “Ik geloof dat onze wereld in ontwikkeling is geschapen; God vraagt van ons dat we daar creatief en assertief in staan. Soms kan het je moedeloos maken als je opnieuw verrast wordt door de realiteit van een voortdurend veranderende context, als je de gebrokenheid ervaart die de zonde bracht en brengt. Ik ervaar het als bijzonder dat God ons creativiteit liet. Dat geeft ons tegelijkertijd een enorme verantwoordelijkheid. Met creativiteit kun je goede dingen doen, maar ook ontzettend veel kapot maken.”
Enthousiast gaat Kees verder: “Je mag actief aan de slag met het ontdekken en verkennen van nieuwe mogelijkheden om je werk te doen. In sommige gevallen moet je ook wel: het is dan nodig om te veranderen als je vanuit onopgeefbare waarden wilt werken. Voor mij is innovatie inherent aan leven. Denk bijvoorbeeld aan bijblijven in je vak; het hoort bij je professionaliteit dat je blijft groeien. Vraag je steeds af: voor welke samenleving moet de school een oefenplek zijn?”

Innovatie, hoe dan?

Moed om te veranderen dus. Maar hoe verder? “In de video hierboven herhaal ik de lessen van een echtpaar dat met een karretje van hergebruikt plastic het ruwe terrein van de Zuidpool bedwong:
  1. Kom in beweging
  2. Doe het met een mooi doel voor ogen
  3. Durf met andere ogen te kijken
  4. Betrek je toekomstig potentieel
  5. Doe het samen
En dat kunnen we zomaar toepassen op het onderwijs. Ik geef daar in de video ook een paar voorbeelden van.”
 
In zijn volgende berichten gaat Kees er op in hoe we daar bij Driestar educatief samen met onze scholen mee bezig zijn.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".