Wat is innovatie en waarom innovatie in het onderwijs? 9 mei 2019

“Ik ben nu al even onderweg als programmamanager innovatie bij Driestar educatief en vind het leuk om iets van mijn ervaringen te delen.” Bekijk de vlog van Kees Ritmeester met studenten en basisschoolleerlingen en lees in dit artikel iets over zijn motivatie voor zijn vak.

De komende vlogs en blogs gebruikt Kees om iets te vertellen over het waarom van innovatie in het onderwijs, de context waarin we bezig zijn met (onderwijs)innovatie en de projecten van Driestar educatief, samen met de scholen in het werkveld.

Wat gaat de komende jaren veranderen?

“In onderstaande vlog stel ik aan basisschoolkinderen en aan pabostudenten de vraag wat innovatie is en wat zij denken dat de komende tien jaar zal veranderen,” vertelt Kees. “Allemaal noemen ze de toenemende digitalisering. Wat zien ze als de nadelen daarvan? Maar is innovatie nu iets nieuws of is het vooral een verbetering van het bestaande, een extra zijspoortje zoals een van de studenten zegt?”
 
<Lees verder onder de video>
 

Mooiste tijd van hun leven

Wat is er zo mooi aan onderwijs? Kees: “Mijn motivatie voor het onderwijs is  al 25 jaar hetzelfde: ik wil de schoolperiode voor kinderen en jongeren de mooiste tijd van hun leven maken. Voor zover het onderwijs daar invloed op heeft natuurlijk. Bezig zijn met veranderingen heeft daar voor mij alles mee te maken. Als leerlingen hun persoonlijke motivatie kunnen aanboren en hun creativiteit kunnen ontplooien, opent dat mogelijkheden. Ik wil verder heel graag dat onze eigen studenten dat hier op de hogeschool ook ervaren, zodat ze dat weer door kunnen geven.”

Creatieve scheppingsgaven

Waarom innovatie? “Ik geloof dat onze wereld in ontwikkeling is geschapen; God vraagt van ons dat we daar creatief en assertief in staan. Soms kan het je moedeloos maken als je opnieuw verrast wordt door de realiteit van een voortdurend veranderende context, als je de gebrokenheid ervaart die de zonde bracht en brengt. Ik ervaar het als bijzonder dat God ons creativiteit liet. Dat geeft ons tegelijkertijd een enorme verantwoordelijkheid. Met creativiteit kun je goede dingen doen, maar ook ontzettend veel kapot maken.”
Enthousiast gaat Kees verder: “Je mag actief aan de slag met het ontdekken en verkennen van nieuwe mogelijkheden om je werk te doen. In sommige gevallen moet je ook wel: het is dan nodig om te veranderen als je vanuit onopgeefbare waarden wilt werken. Voor mij is innovatie inherent aan leven. Denk bijvoorbeeld aan bijblijven in je vak; het hoort bij je professionaliteit dat je blijft groeien. Vraag je steeds af: voor welke samenleving moet de school een oefenplek zijn?”

Innovatie, hoe dan?

Moed om te veranderen dus. Maar hoe verder? “In de video hierboven herhaal ik de lessen van een echtpaar dat met een karretje van hergebruikt plastic het ruwe terrein van de Zuidpool bedwong:
  1. Kom in beweging
  2. Doe het met een mooi doel voor ogen
  3. Durf met andere ogen te kijken
  4. Betrek je toekomstig potentieel
  5. Doe het samen
En dat kunnen we zomaar toepassen op het onderwijs. Ik geef daar in de video ook een paar voorbeelden van.”
 
In zijn volgende berichten gaat Kees er op in hoe we daar bij Driestar educatief samen met onze scholen mee bezig zijn.

Meer nieuws

    • De eenjarige post-hbo-ib-opleiding start weer in september!

      Ben jij ib'er en zou je eigenlijk wel meer willen groeien in je rol? Denk er deze zomervakantie dan eens goed over na of onze eenjarige post-hbo-opleiding voor ib'ers niet wat voor jou is.

    • Terugblik symposium 25 jaar TaalpuntNL

      Op maandag 24 juni vierden we met auteurs, docenten en belangstellenden 25 jaar TaalpuntNL: de methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De naam TaalpuntNL bestaat overigens nog geen 25 jaar; in 1994 werd 'Fundamentaal' ontwikkeld op basis van de geamendeerde kerndoelen. Bij de herziening in 2005 kreeg de methode haar huidige naam.

    • Word jij een dyslexiespecialist 2.0?

      Bram (7 jaar) gaat na de zomervakantie naar groep 4. Hij heeft veel moeite met het oppakken van het leesproces. Ook spelling is voor hem lastig. Al het hele jaar zit hij in de intensieve instructiegroep voor lezen. Wanneer is het moment om de zorg te intensiveren? Moet er bij Bram ook gedacht worden aan dyslexie en hoe verloopt dat traject dan precies?

    • Werken aan programma Met Sprongen Vooruit vanuit Leerlijnen jonge kind

      Werk je met de Leerlijnen jonge kind (4-7 jaar), dan is het handig als je bij de leerdoelen meteen concrete materialen hebt om daaraan te gaan werken. Vanuit de leerdoelen wordt daarom verwezen naar verschillende methodieken. Nieuw toegevoegd zijn de verwijzingen naar het programma Met Sprongen Vooruit.

    • Nieuwe leerlijn Digitale geletterdheid voor (v)so

      Het is belangrijk dat kinderen en jongeren leren om media op een goede manier te gebruiken. Juist de kwetsbare leerlingen op het so en vso hebben daarbij voldoende begeleiding nodig. Gelukkig zijn er steeds meer hulpmiddelen beschikbaar om daaraan te werken, zoals lesmaterialen. Er is ook een mooie leerlijn die als leidraad kan dienen.