Wat heeft een kind eigenlijk aan intelligentie? 26 juni 2019

We kennen allemaal wel een leerling die de capaciteiten heeft om te leren, maar met de handen in het haar zit als het gaat om het aanpakken van huiswerk. Of de leerling die moeite heeft met lezen, maar door concentratie en inzet het toch redt. We weten dat niet de intelligentie de voorspeller is van ontwikkeling, maar de aansturing is voorwaarde. We spreken hier over de executieve functies.

Executieve functies

Executieve functies heb je nodig in de dagelijkse praktijk en in het bijzonder bij het leren op school. Voor leerkrachten is het nog wel eens lastig om erachter te komen waarom een leerling niet tot leren komt. Als je als leerkracht inzicht krijgt in het ontwikkelingsverloop van de executieve functies ontstaan er soms eye-openers rond het leren van je leerlingen.

executieve-functies.jpg
Ter illustratie zie je de foto van de leerling die een lintje om een cadeautje wil doen.  Welke van onderstaande functies zou deze leerling daarvoor in kunnen/moeten zetten?
  • Inhibitie
  • Flexibiliteit
  • Werkgeheugen
  • Metacognitie
  • Organisatie
  • Planning
  • Emotieregulatie
  • Taakinititiatie
  • Volgehouden aandacht
  • Doelgericht gedrag
  • Timemanagement

Ontwikkelingsverloop

Als je weet wat een kind op een bepaalde leeftijd kan laten zien van een functie, dan kan je inspelen op het aanbod op groepsniveau en op individuele behoeften. Het is heel belangrijk om kinderen in hun kracht te zetten bij vaardigheden waar ze goed in zijn. Daarnaast willen we kinderen vooral zelf laten ontdekken waar ze nog in kunnen groeien, zodat ze eigenaar worden van hun leerproces daarin.

Aanbod

Omdat deze functies zo cruciaal zijn voor het leren bieden we vanuit Driestar onderwijsadvies teamscholingen aan rond dit onderwerp. Met teams gaan we aan de slag met theoretische kennis, observatie en praktische materialen. Dit zorgt ervoor dat je als leerkracht meer zicht krijgt op de hulpvragen van een leerling, waardoor je weet hoe je dit kind verder kunt helpen.

Wil je meer weten over ons aanbod rond de executieve functies of wil je als team aan de slag met executieve functies? Neem dan contact op met onderwijsadviseur Martijn Schumacher of neem een kijkje op onze website.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.