Wat heeft een kind eigenlijk aan intelligentie? 26 juni 2019

We kennen allemaal wel een leerling die de capaciteiten heeft om te leren, maar met de handen in het haar zit als het gaat om het aanpakken van huiswerk. Of de leerling die moeite heeft met lezen, maar door concentratie en inzet het toch redt. We weten dat niet de intelligentie de voorspeller is van ontwikkeling, maar de aansturing is voorwaarde. We spreken hier over de executieve functies.

Executieve functies

Executieve functies heb je nodig in de dagelijkse praktijk en in het bijzonder bij het leren op school. Voor leerkrachten is het nog wel eens lastig om erachter te komen waarom een leerling niet tot leren komt. Als je als leerkracht inzicht krijgt in het ontwikkelingsverloop van de executieve functies ontstaan er soms eye-openers rond het leren van je leerlingen.

executieve-functies.jpg
Ter illustratie zie je de foto van de leerling die een lintje om een cadeautje wil doen.  Welke van onderstaande functies zou deze leerling daarvoor in kunnen/moeten zetten?
  • Inhibitie
  • Flexibiliteit
  • Werkgeheugen
  • Metacognitie
  • Organisatie
  • Planning
  • Emotieregulatie
  • Taakinititiatie
  • Volgehouden aandacht
  • Doelgericht gedrag
  • Timemanagement

Ontwikkelingsverloop

Als je weet wat een kind op een bepaalde leeftijd kan laten zien van een functie, dan kan je inspelen op het aanbod op groepsniveau en op individuele behoeften. Het is heel belangrijk om kinderen in hun kracht te zetten bij vaardigheden waar ze goed in zijn. Daarnaast willen we kinderen vooral zelf laten ontdekken waar ze nog in kunnen groeien, zodat ze eigenaar worden van hun leerproces daarin.

Aanbod

Omdat deze functies zo cruciaal zijn voor het leren bieden we vanuit Driestar onderwijsadvies teamscholingen aan rond dit onderwerp. Met teams gaan we aan de slag met theoretische kennis, observatie en praktische materialen. Dit zorgt ervoor dat je als leerkracht meer zicht krijgt op de hulpvragen van een leerling, waardoor je weet hoe je dit kind verder kunt helpen.

Wil je meer weten over ons aanbod rond de executieve functies of wil je als team aan de slag met executieve functies? Neem dan contact op met onderwijsadviseur Martijn Schumacher of neem een kijkje op onze website.

Meer nieuws

    • Maak kennis met Dirk Verweij

      Sinds 1 oktober is Dirk Verweij als nieuwe manager gestart bij Driestar onderwijsadvies, naast Marian Ruitenberg. In dit bericht stelt hij zich voor.

    • Hoge tevredenheid dyslexiebehandeling

      Driestar educatief heeft de uitslag van het cliënttevredenheidsonderzoek van Parantion binnen gekregen. Opnieuw zijn ouders zeer tevreden over onze diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie. Daar zijn we als organisatie dankbaar voor. We vroegen Elienne Kik, moeder van Thomas die recent zijn behandeling afrondde, om een reactie.

    • Onderzoek naar leermiddelen

      In cursusjaar 2018-2019 peilden we de behoeften omtrent leermiddelen onder docenten in het reformatorisch VO. De vragenlijst werd ingevuld door 236 respondenten. Uit hun antwoorden blijkt dat het overgrote deel van de docenten behoefte heeft aan een complete methode. Aan minder traditionele werkvormen is minder behoefte.

    • Driestar educatief op Kuysersconferentie

      Van 3 tot en met 5 oktober bezochten Bram de Muynck, Bram Kunz en Piet Murre de tweejaarlijkse Kuyersconferentie in Grand Rapids (VS). Bij deze conferentie komen leraren, opleiders en onderzoekers samen om onderzoek en inzichten met elkaar te delen. Het thema van dit jaar was ‘Shaping Christian Learning’.

    • Waarom Berta en Bernhard deelnamen aan de Zomerschool

      Allebei zijn ze werkzaam bij Driestar educatief, en allebei deden ze mee aan de Zomerschool voor christelijke young professionals. De Zomerschool wordt al jaren georganiseerd door Driestar hogeschool, Erdee Media Groep, VGS en RMU. Berta Keuken en Bernhard van der Knijff blikken terug. “Het heeft me aangezet tot dieper nadenken over dingen.”