Wanneer tellen Cito-scores wel/niet mee voor de inspectie? 19 mei 2015

Met de komst van passend onderwijs is het mogelijk dat er meer kinderen met beperkte cognitieve capaciteiten op jouw school komen of blijven. Het zou zomaar kunnen dat hun toetsresultaten de gemiddelde vaardigheidsscore van een groep onder druk zetten. Hoe gaat de inspectie daar vanaf januari 2015 mee om?

Update: sinds 1 februari 2016 hanteert de inspectie geen normen meer voor de tussenopbrengsten. Bekijk hier een compleet overzicht met alle nieuwe eisen.


Jaarlijks verschijnt er in augustus op de website van de inspectie een nieuwe versie van het document ‘Analyse en waarderingen opbrengsten’. In januari 2015 is er een aanvulling verschenen met belangrijke wijzigingen voor het primair onderwijs. Waar gaat het om?

Allereerst een stukje over het wel of niet meetellen van de tussenresultaten. Daarna een zelfde stukje over de eindresultaten.

Tussenresultaten

De inspectie heeft vier criteria opgenomen waarmee de school kan bepalen of de resultaten van bepaalde leerlingen wel of niet moeten meetellen.
  1. Leerlingen die hoogstwaarschijnlijk zullen uitstromen naar het praktijkonderwijs of voortgezet speciaal onderwijs;
  2. Leerlingen met beperkte cognitieve capaciteiten;
  3. Leerlingen die recent zijn ingestroomd;
  4. Leerlingen die kort in Nederland verblijven én om die reden het Nederlands minder goed beheersen.
Voor een nadere uitleg van punt 1, 3 en 4 verwijs ik graag naar de documenten van de inspectie (zie beide links hierboven). Met name het tweede criterium is belangrijk. Want wat zijn beperkte cognitieve capaciteiten?

Citaat:

De beperkte cognitieve capaciteit van de leerling kan de school op twee manieren aantonen:
  • Uit de gegevens in het leerlingdossier blijkt dat de leerling maximaal het eindniveau van leerjaar 6 zal behalen voor taal én rekenen.
  • De leerling heeft een IQ onder de 80. Bij een IQ-test geldt dat deze voldoet aan de criteria van de Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN). Indien de IQ-test ouder is dan twee jaar bevestigen gegevens uit het leerling- en onderwijsvolgsysteem de uitkomsten van de eerdere IQ-test.
Dat ‘eindniveau van leerjaar 6’ betekent dus, uitgedrukt in DLE’s, een achterstand van 20 maanden.
Als een leerling voldoet aan het derde criterium (recent ingestroomd) mag zijn/haar score buiten het groeps- en schoolgemiddelde gehouden worden. Dit moet dan wel worden toegepast bij zowel zwakke als sterke leerlingen.

ParnasSys

Het juist invoeren in ParnasSys van toetsgegevens van een leerling die niet mee hoeft te tellen, vraagt wel de nodige aandacht.
  1. Als de leerling ‘gewoon’ met de groepstoets heeft meegedaan, dient de ruwe score daar verwijderd te worden (geen ‘0’ zetten). In de notitieruimte achter de invoercel kan hier dan eventueel een aantekening van gemaakt worden. Vervolgens wordt de ruwe score via de individuele route ingevoerd (via de leerlingkaart); op dit invoerscherm de vraag ‘Telt mee voor de inspectie?’ op ‘nee’ laten staan.
  2. Als een leerling adaptief getoetst wordt: alleen invoeren via de leerlingkaart (de individuele route) en de vraag ‘Telt mee voor de inspectie? op ‘nee’ laten staan.

Groepskaart en overzichten:

Op de groepskaart zullen scores en niveaus van adaptieve toetsen altijd in een aparte kolom getoond worden. Stel je voor dat een groep 25 leerlingen heeft. Een van deze leerlingen maakt een adaptieve toets, die individueel ingevoerd wordt. Dan zijn er twee kolommen op de groepskaart: een kolom met 24 uitslagen en een gemiddelde of een niveau bovenaan die kolom, en een kolom met één uitslag en ook een eigen gemiddelde of niveau boven aan deze kolom.

In alle overzichten op groeps- en schoolniveau (behalve bij de Niet-methodetoetsverzamelstaat) zullen de uitslagen van de adaptieve toetsen niet meetellen, ook niet als je daar de vraag ‘Adaptieve toetsen meetellen?’ op ‘ja’ zet. Bij de invoer heb je immers aangegeven, dat de score niet mee moet tellen.

Eindresultaten

Indicator 1.1: De leerresultaten van de volgende leerlingen hoeven niet in de beoordeling van indicator 1.1 betrokken te worden:
  1. Leerlingen die toelaatbaar zijn tot het praktijkonderwijs of voortgezet speciaal onderwijs;
  2. Leerlingen met beperkte cognitieve capaciteiten;
  3. Leerlingen die in groep 7 of 8 zijn ingestroomd;
  4. Leerlingen die kort in Nederland verblijven én om die reden het Nederlands minder goed beheersen.
Wat betreft criterium 2: ook hier geldt: onder beperkte cognitieve capaciteiten wordt verstaan:
  • leerling haalt maximaal het eindniveau van leerjaar 6
  • leerling heeft een IQ van onder de 80
Voor de uitleg van de overige criteria verwijs ik je naar de tekst van de inspectie. Zie de beide links bovenaan in dit artikel.

NB: het ‘krijgen van ontheffing’ voor deelname aan de cito-eindtoets is iets anders dan het ‘niet meetellen van de score bij de beoordeling door de inspectie’. In het eerste geval kun je in ParnasSys in het invoerscherm Eindtoets aangeven, dat er ontheffing is. In het tweede geval moet de score van de leerling wel degelijk ingevoerd worden in het invoerscherm Eindtoets zodat er te alle tijden uitgewisseld wordt met BRON. Maar bij een inspectiebeoordeling worden de resultaten van situatie twee dan niet meegenomen. Voor meer informatie: Beleidsregel ontheffingsgronden eindtoetsing po.

Wil je meer informatie over dit onderwerp? Neem dan per e-mail contact op met G. (Bert) van der Mel.

Meer nieuws

    • Protestants Centrum GVO start lectoraat bij Driestar educatief

      Protestants Centrum GVO start lectoraat bij Driestar educatief

    • Overeenkomst CGO en Driestar educatief ondertekend

      De overeenkomst tussen CGO en Driestar educatief over de opleiding tot docent godsdienst is ondertekend en daarmee definitief. Dat betekent dat studenten die deze opleiding volgen of willen gaan volgen met ingang van komend studiejaar student zijn bij Driestar hogeschool.

    • Terugblik symposium Het jonge kind 2020

      Meer dan 200 leerkrachten, ib’ers en teamleiders uit de onderbouw bezochten op 5 februari het symposium Het jonge kind "Wat een ontspannen dag!", werd meermalen opgemerkt. En inderdaad: de sfeer zat er goed in! Bekijk en lees dit verslag met een uitgebreide samenvatting van de hoofdlezing van Steven Pont.

    • Vrolijke kinderstemmen in Gouda en Kapelle

      Op woensdagmiddag 22 januari klinken er vrolijke kinderstemmen op de kantoren in Gouda en Kapelle van Driestar educatief. Verschillende kinderen worden door hun ouders naar de citotraining gebracht. Simone was één van de kinderen die wilde oefenen met de Citotoetsen. Enige tijd later vertellen Simone en haar moeder over de ervaringen met de training.

    • Post-hbo-opleiding Jonge kind start september 2020

      In januari kregen de huidige studenten van de post-hbo-opleiding Jonge kind hun diploma. Hun mooie opleidingstraject sloten we feestelijk af met interessante eindpresentaties. Lees meer over deze opleiding in dit bericht. We gaan in september namelijk gegarandeerd weer van start!