Wanneer stel je een ontwikkelingsperspectief op? Geplaatst op 14 december 2017

Voor veel scholen is het niet helemaal duidelijk wanneer je een ontwikkelingsperspectief opstelt. Is het verplicht? Moet het voor alle leerlingen met een eigen leerroute? Ons handige stroomschema helpt!

Elke school heeft in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschreven wat de extra ondersteuning - naast de basisondersteuning - inhoudt. Als een school handelingsverlegen is met een leerling kan er extra ondersteuning worden aangevraagd bij het samenwerkingsverband (soms bij het bestuur).

Onderstaande afbeelding maakt de materie rondom het ontwikkelingsperspectief toegankelijk. De recente brochure Ruimte in regels geeft ook antwoord op veelgehoorde vragen en antwoorden rondom het ontwikkelingsperspectief (pagina 25).

>> Lees verder onder de afbeelding

Arrangement aanvragen: ontwikkelingsperspectief verplicht

Als je een arrangement aanvraagt, dien je bij het samenwerkingsverband een aanvraag in met behulp van een ontwikkelingsperspectief (OP). In het OP staan onder andere het uitstroomniveau en de uitstroombestemming van de leerling vermeld, zie de linkerkant van het stroomschema.
De concrete uitwerking van zo’n ontwikkelingsperspectief met leerdoelen en aanpak wordt beschreven in periodieke individuele hulpplannen (IHP’s), de zgn. ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP’s). Het aantal OPP’s bepaalt de school zelf; in het stroomschema is gekozen voor drie OPP’s per jaar.

Geen arrangementsaanvraag, wel een ontwikkelingsperspectief

De andere route in het stroomschema is aan te bevelen voor alle leerlingen die wel een eigen leerroute hebben, maar waar geen arrangement voor is aangevraagd. Zo’n eigen leerroute valt op sommige scholen ook buiten de beschreven basisondersteuning en wordt daarom ook aangemerkt als ‘extra ondersteuning’. In die zin wordt er geen arrangement aangevraagd, maar is een OP dan wel verplicht.
Als zo’n intern OP is opgesteld in samenspraak met ouders en/of de betreffende leerling zelf, zorgt het voor grote mate van eigenaarschap en samenwerking. De afspraak die je dan met elkaar maakt vormt het meerjarenperspectief, waarlangs je de aangepaste leerstof beredeneerd aanbiedt. Regelmatige evaluatie en eventuele bijstelling van het perspectief zorgen ervoor dat de leerling voldoende leert. Ook het welbevinden van de leerling speelt hier een rol. Het goed opstellen en uitvoeren van een OP zou hier een bijdrage aan kunnen leveren.

Hoe je een ontwikkelingsperspectief opstelt staat voor ieder vrij. Maar wist je al dat ParnasSys een speciale functionaliteit heeft gebouwd om zo’n OP eenvoudiger op te stellen? Hoe je dat doet, lees je hier. Bekijk ook onze video!

Cursussen 

Meer weten over het ontwikkelingsperspectief? Volg onze cursussen!

Meer nieuws

    • Projectkoffers met korting

      Van 10 tot en met 14 december is het de 'week van de mediatheek'. Doe je als abonnee in deze week een aanvraag voor een projectkoffer, dan vinden wij dat heel leuk, maar het kan voor jou ook extra voordelig zijn.

    • Eenvoudig experimenteren met elektronica

      Elektriciteit is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Toch ervaren veel leerkrachten een drempel om met elektriciteit aan de slag te gaan in de klas. Ze denken misschien dat ze daar zelf niet technisch genoeg voor zijn.

    • ParnasSys en Konnect verbinden kinderopvang en basisonderwijs

      ParnasSys en Konnect kiezen voor samenwerking tussen de kinderopvang en het basisonderwijs. Beide partijen verbinden hun systemen, waarmee ze het delen van kennis, de overdracht van kinderopvang naar het basisonderwijs en het stimuleren van talent gemakkelijker maken.

    • Vijf tips in de begeleiding van niet-Nederlandse kinderen in de klas

      Een niet-Nederlands kind in je klas kan voor je gevoel soms lastig zijn. Want hoe begeleid je deze kinderen als ze de Nederlandse taal niet of onvoldoende spreken? Op basis van het onderzoek naar werkzame factoren in de begeleiding van vluchtelingenkinderen in het basisonderwijs, geven we je vijf belangrijke conclusies.

    • Student Engels presenteert onderzoek op internationaal congres

      Invidividueel vrij lezen tijdens iedere Engelse les verbetert de leesvaardigheid van leerlingen. Henk Bakker, inmiddels alumnus van de tweedegraadsopleiding Engels, presenteerde zijn onderzoek hieraan tijdens een internationale conferentie bij de universiteit van Duisburg-Essen (Duitsland).