Wanneer stel je een ontwikkelingsperspectief op? 14 december 2017

Voor veel scholen is het niet helemaal duidelijk wanneer je een ontwikkelingsperspectief opstelt. Is het verplicht? Moet het voor alle leerlingen met een eigen leerroute? Ons handige stroomschema helpt!

Elke school heeft in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschreven wat de extra ondersteuning - naast de basisondersteuning - inhoudt. Als een school handelingsverlegen is met een leerling kan er extra ondersteuning worden aangevraagd bij het samenwerkingsverband (soms bij het bestuur).

Onderstaande afbeelding maakt de materie rondom het ontwikkelingsperspectief toegankelijk. De recente brochure Ruimte in regels geeft ook antwoord op veelgehoorde vragen en antwoorden rondom het ontwikkelingsperspectief (pagina 25).

>> Lees verder onder de afbeelding

Arrangement aanvragen: ontwikkelingsperspectief verplicht

Als je een arrangement aanvraagt, dien je bij het samenwerkingsverband een aanvraag in met behulp van een ontwikkelingsperspectief (OP). In het OP staan onder andere het uitstroomniveau en de uitstroombestemming van de leerling vermeld, zie de linkerkant van het stroomschema.
De concrete uitwerking van zo’n ontwikkelingsperspectief met leerdoelen en aanpak wordt beschreven in periodieke individuele hulpplannen (IHP’s), de zgn. ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP’s). Het aantal OPP’s bepaalt de school zelf; in het stroomschema is gekozen voor drie OPP’s per jaar.

Geen arrangementsaanvraag, wel een ontwikkelingsperspectief

De andere route in het stroomschema is aan te bevelen voor alle leerlingen die wel een eigen leerroute hebben, maar waar geen arrangement voor is aangevraagd. Zo’n eigen leerroute valt op sommige scholen ook buiten de beschreven basisondersteuning en wordt daarom ook aangemerkt als ‘extra ondersteuning’. In die zin wordt er geen arrangement aangevraagd, maar is een OP dan wel verplicht.
Als zo’n intern OP is opgesteld in samenspraak met ouders en/of de betreffende leerling zelf, zorgt het voor grote mate van eigenaarschap en samenwerking. De afspraak die je dan met elkaar maakt vormt het meerjarenperspectief, waarlangs je de aangepaste leerstof beredeneerd aanbiedt. Regelmatige evaluatie en eventuele bijstelling van het perspectief zorgen ervoor dat de leerling voldoende leert. Ook het welbevinden van de leerling speelt hier een rol. Het goed opstellen en uitvoeren van een OP zou hier een bijdrage aan kunnen leveren.

Hoe je een ontwikkelingsperspectief opstelt staat voor ieder vrij. Maar wist je al dat ParnasSys een speciale functionaliteit heeft gebouwd om zo’n OP eenvoudiger op te stellen? Hoe je dat doet, lees je hier. Bekijk ook onze video!

Cursussen 

Meer weten over het ontwikkelingsperspectief? Bekijk ons scholingsaanbod.

Meer nieuws