Wanneer stel je een ontwikkelingsperspectief op? 14 december 2017

Voor veel scholen is het niet helemaal duidelijk wanneer je een ontwikkelingsperspectief opstelt. Is het verplicht? Moet het voor alle leerlingen met een eigen leerroute? Ons handige stroomschema helpt!

Elke school heeft in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschreven wat de extra ondersteuning - naast de basisondersteuning - inhoudt. Als een school handelingsverlegen is met een leerling kan er extra ondersteuning worden aangevraagd bij het samenwerkingsverband (soms bij het bestuur).

Onderstaande afbeelding maakt de materie rondom het ontwikkelingsperspectief toegankelijk. De recente brochure Ruimte in regels geeft ook antwoord op veelgehoorde vragen en antwoorden rondom het ontwikkelingsperspectief (pagina 25).

>> Lees verder onder de afbeelding

Arrangement aanvragen: ontwikkelingsperspectief verplicht

Als je een arrangement aanvraagt, dien je bij het samenwerkingsverband een aanvraag in met behulp van een ontwikkelingsperspectief (OP). In het OP staan onder andere het uitstroomniveau en de uitstroombestemming van de leerling vermeld, zie de linkerkant van het stroomschema.
De concrete uitwerking van zo’n ontwikkelingsperspectief met leerdoelen en aanpak wordt beschreven in periodieke individuele hulpplannen (IHP’s), de zgn. ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP’s). Het aantal OPP’s bepaalt de school zelf; in het stroomschema is gekozen voor drie OPP’s per jaar.

Geen arrangementsaanvraag, wel een ontwikkelingsperspectief

De andere route in het stroomschema is aan te bevelen voor alle leerlingen die wel een eigen leerroute hebben, maar waar geen arrangement voor is aangevraagd. Zo’n eigen leerroute valt op sommige scholen ook buiten de beschreven basisondersteuning en wordt daarom ook aangemerkt als ‘extra ondersteuning’. In die zin wordt er geen arrangement aangevraagd, maar is een OP dan wel verplicht.
Als zo’n intern OP is opgesteld in samenspraak met ouders en/of de betreffende leerling zelf, zorgt het voor grote mate van eigenaarschap en samenwerking. De afspraak die je dan met elkaar maakt vormt het meerjarenperspectief, waarlangs je de aangepaste leerstof beredeneerd aanbiedt. Regelmatige evaluatie en eventuele bijstelling van het perspectief zorgen ervoor dat de leerling voldoende leert. Ook het welbevinden van de leerling speelt hier een rol. Het goed opstellen en uitvoeren van een OP zou hier een bijdrage aan kunnen leveren.

Hoe je een ontwikkelingsperspectief opstelt staat voor ieder vrij. Maar wist je al dat ParnasSys een speciale functionaliteit heeft gebouwd om zo’n OP eenvoudiger op te stellen? Hoe je dat doet, lees je hier. Bekijk ook onze video!

Cursussen 

Meer weten over het ontwikkelingsperspectief? Volg onze cursussen!

Meer nieuws

    • ZIEN! inzetten door het jaar heen

      ZIEN! vul je in rond de herfstvakantie. Ook daarna kan ZIEN! echter nog veel voor je betekenen: in je aanpak, maar ook bij het evalueren. Je kunt ZIEN! dan bijvoorbeeld nog een keer invullen. Welke keuzes maak je daarbij?

    • “Een extra dimensie dankzij TINK cursus”

      “In de Tink cursus hebben we veel geleerd over de interactievaardigheden rondom de communicatie met kinderen,” zegt Christa van Erk, deelneemster aan de regionale cursus TINK. “We hebben veel geleerd van de theorie die werd besproken, maar juist door de uitwisseling van  ervaringen, werden praktijkvoorbeelden duidelijk en leerzaam.”

    • Hoe bereik jij jouw opvoedingsidealen?

      De kenniskring Opvoedingsidealen in de praktijk wil een bijdrage leveren door bewustwording van het belang van opvoedingsidealen te stimuleren en (beroeps)opvoeders toe te rusten in een (Bijbelse) opvoeding van kinderen in de huidige maatschappij. Maar hoe geef je hier als opvoeder vorm aan?

    • Vragen over hoogwater in de klas?

      Verschillende gebieden in Nederland hebben deze week te maken met hoogwater. Met hulp van onze mediatheek kun je met je klas stilstaan bij onze immer voortdurende strijd tegen het water.

    • Bezinningsavonden Beschermwaardigheid van het leven

      In februari organiseren zijn er interessante lezingen voor leraren in het Studium Generale programma van Driestar hogeschool.