Vraag subsidie aan voor een impuls aan je hoogbegaafdheidsonderwijs 3 oktober 2018

Maart jl. beloofde minister Slob een subsidieregeling te publiceren om het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen een impuls te geven. Het ministerie van Onderwijs streeft ernaar deze regeling in de eerste helft van oktober te verspreiden. Dat biedt kansen voor jouw school om de leerlijn (hoog)begaafdheid van ParnasSys te implementeren.

Minister Slob wil met deze subsidie de voorlopers op hoogbegaafdheid belonen en de achterblijvers stimuleren. Het gaat om een subsidie van 15 miljoen euro voor primair én voortgezet onderwijs. Met de subsidieregeling wil de minister samenwerkingsverbanden in staat stellen om expertise beschikbaar te stellen aan scholen en schoolbesturen en (regionale) voorzieningen uit te bouwen en verder in te richten op scholen (PO-Raad).

Verspreiding subsidieregeling

Het ministerie van Onderwijs streeft ernaar om in de eerste helft van oktober de subsidieregeling te verspreiden. Deze verdeling is verdeeld in een aantal tranches. Ons advies: probeer bij de eerste tranche een verzoek in te dienen. Mooi is dat je feedback krijgt op je verzoek. Als je aanvraag niet helemaal voldoet, mag je het aan de hand van de feedback aanpassen en opnieuw indienen.  

Inzet subsidie

Als samenwerkingsverband zou men in de aanvraag zich kunnen oriënteren of de subsidie gebruikt kan worden om te investeren in een planmatige, doelgerichte aanpak. Om schoolbreed te werken aan de ontwikkeling van de (denk)vaardigheden van hoogbegaafde leerlingen is er in samenwerking met Stichting Leerplanontwikkeling bijvoorbeeld een leerlijn ingevoerd in ParnasSys. Je kunt de subsidie inzetten om deze leerlijn te implementeren in je school! Want hoogbegaafde leerlingen zijn niet alleen gebaat bij de inzet van goede materialen, maar vooral bij een planmatige, doelgerichte aanpak.

Leerlijn ParnasSys

Aan de leerlijn (hoog)begaafdheid ligt een model ten grondslag (zie afbeelding): het model voor een brede ontwikkeling. Dat model is opgebouwd vanuit de kern: de kerndoelen. Vandaaruit wordt de inhoud van de leerstof vormgegeven. De manier waarop kinderen met deze leerstof aan de slag gaan, komt terug in de cirkels daaromheen. Meer toelichting bij de leerlijn en ParnasSys-academie kunt u hier vinden.

Denkkader-Denken-over-denken-(1).jpg

Meer informatie?

Wil je als samenwerkingsverband meer informatie over de subsidieaanvraag of wil je dat we meedenken in het formuleren van de subsidieaanvraag, lees dan het volledige nieuwsbericht of neem contact op met onderwijsadviseur Martine Blonk. Neem ook een kijkje bij ons aanbod rondom hoogbegaafdheid

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.