Voorwaarden inzet BOUW! ONL, op zorgniveau 3 13 juni 2019

BOUW! is een uniek computergestuurd interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in groep 2 t/m 4 kunnen worden voorkomen.




Regelmatig bereikt ons de vraag of dit programma voldoet aan de eisen van zorgniveau 3. Bouw! wordt door het Masterplan Dyslexie erkend als interventie op zorgniveau 3. Aan de uitvoer van deze interventie gelden dezelfde eisen als die aan een andere interventie op zorgniveau 3 gesteld worden. Dat wil zeggen drie keer per week 20 minuten oefenen of vier keer per week 15 minuten oefenen. De lessen in Bouw! verschillen van lesduur (gemiddeld 5 tot 8 minuten). Door vast te houden aan oefensessies van hierboven genoemde tijden, kunnen er zo’n twee tot drie lessen afgerond worden per sessie. 

Wel moet de extra begeleiding uitgevoerd en/of ondersteund zijn door een tutor zijnde leerkracht of leesspecialist, conform de principes van effectieve leesbegeleiding zoals ook opgenomen in de leidraad van het Masterplan Dyslexie. Andere tutors moeten worden begeleid met ondersteuning en onder verantwoordelijkheid van een leerkracht of leesspecialist op de school. Dat betekent dat de uitvoering door andere tutoren mag plaatsvinden, maar dat de leerkracht en/of intern begeleider verantwoordelijk blijft voor de voortgang van het oefenproces én de toetsen afneemt.

Daarnaast is het goed om te noemen dat Bouw! in de aard preventief is en niet remediërend. In het schooldossier dat aangeleverd moet worden voor een dyslexieonderzoek moet derhalve expliciet worden aangegeven en verantwoord dat Bouw! op zorgniveau 2 of 3 in de voorfase is ingezet.

Tenslotte is het belangrijk om te melden dat de effectiviteit van Bouw! gebaseerd is op een onderzoekspopulatie van kinderen in de range van groep 2 tot halverwege groep 4. Uitgaande van een minimale begeleidingsperiode van een half jaar, moet Bouw! uiterlijk eind groep 3/begin groep 4 worden ingezet. Dit moet uit het schooldossier op te maken zijn.

Heb je vragen of wil je graag meer informatie hierover? Neem dan contact op met Hanneke Bossenbroek

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.