Voordelen van Gynzy-verwerkingssoftware op tablet 29 maart 2018

Gynzy-verwerkingssoftware is nu beschikbaar voor een pilot op iPads of Chromebooks. Jij kunt je met jouw school opgeven voor deze pilot, maar welke voordelen heeft dit? En hoe zorg je voor een goede analyse op basis van deze Gynzy-verwerkingssoftware?

In deze blog kun  je lezen hoe ParnasSys en de Gynzy-verwerkingssoftware elkaar versterken. Jouw school kan zich aanmelden voor de pilot Gynzy verwerkingssoftware op iPads of Chromebooks. Maar welke voordelen brengt dit met zich mee?

Inzet tablets

Dat de inzet van tablets in het onderwijs een toegevoegde waarde kan hebben is inmiddels duidelijk. Grote winstpunten die vanuit de praktijk terugkomen:  
  • Hogere productiviteit: De leerlingen maken binnen dezelfde tijd meer opgaven dan voorheen.
  • Efficiëntie: De kinderen werken geconcentreerder dan voorheen.
  • De kinderen voelen zich uitgedaagd om goede scores te behalen.
  • De leerling krijgt meer verantwoordelijkheid om zijn eigen leerproces vorm te geven. Hij krijgt direct feedback en heeft inzicht in wat hij al beheerst en nog kan ontwikkelen.
  • Aanpassingsvermogen: het programma biedt moeilijkere of makkelijkere opgaven aan als de resultaten van de leerling daar aanleiding toe geven.

Belangrijke voordelen voor de leerkracht

Naast de voordelen voor leerlingen zijn er ook pluspunten voor de leerkracht:
  • De resultaten van de leerlingen kun je direct terugzien op een overzichtsscherm: je ziet per leerling waar die mee bezig is en wat de resultaten tot nu toe zijn.  Daardoor kun je als leerkracht ook beter bijsturen in het leerproces.
  • Door het gebruik van de werelden in Gynzy worden de leerlijnen en doelen automatisch overzichtelijker en inzichtelijker.
Deze manier van onderwijs geven vraagt wel specifieke vaardigheden. De didactische vaardigheden van de leerkracht blijven erg belangrijk. Daarnaast dien je de leerlijnen goed te kennen, je kunt resultaten analyseren, je kiest een passende instructie op grond van de (soorten) antwoorden van de leerling. Ook wordt verwacht dat je beschikt over goede coachvaardigheden: hoe observeer je de werkhouding, hoe stimuleer en motiveer je en hoe organiseer je? In de praktijk zul je als leerkracht anders omgaan met je instructietafel, verlengde instructies, vragen momentjes, terugkoppelingen, voorbereiding van de lessen, etc.
Als een leerkracht in de groep dit heeft ervaren is dat waardevolle input voor teamsessies op het moment dat de school met meerdere groepen aan de slag wil met Gynzy. Vind je het ook belangrijk om met het schoolteam op een lijn te zitten als het gaat om (gepersonaliseerd) leren? Dan komen de onderwijsadviseurs van de ParnasSys Academie graag bij je langs.

Tips voor het inzetten van tablets

Tot slot nog twee belangrijke tips van leerkrachten rechtstreeks uit het werkveld over onderwijs waarbij tablets worden ingezet:
  1. Wissel af. Laat de kinderen niet te lang (30-45 minuten) achtereen op de tablet werken.
  2. Doe regelmatig ‘energizers’ aangezien de kinderen dan meer geconcentreerd zijn gedurende de werktijd.
Wil je vrijblijvend verkennen wat we voor je zouden kunnen betekenen? Neem dan contact op met een van onze onderwijsadviseurs of neem een kijkje op deze website.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".