Vier tips voor de opvang van vluchtelingkinderen op school 9 november 2015

De komst van vluchtelingen naar Nederland vraagt ook actie van basisscholen. Driestar onderwijsadvies geeft je vier tips.

Zo maar opeens zijn ze er… dat Syrische meisje dat gevlucht is met haar moeder en oma en in de noodopvang zit. Dat Poolse jongetje van wie zijn vader in Nederland werk heeft gevonden en samen met zijn ouders in een vakantiehuisje woont. Die twee Irakeese kinderen die eindelijk met hun ouders een vaste verblijfsvergunning hebben gekregen. 

Wat kan een basisschool doen in de opvang van allochtone leerlingen? Vier tips:

1. Breng voorgeschiedenis in kaart

Breng samen met de familie van de aangemelde leerling de voorgeschiedenis van de leerling in kaart zodat u de leerling zo goed mogelijk kunt begrijpen en aan kan sluiten op de leefomstandigheden van de leerling. Geschikte instrumenten hiervoor zijn het visueel maken van de migratie (wees hierbij creatief!) en het samen tekenen van een genogram.

2. Ga in contact met de ouders

Vraag bij het laatste vooral door naar steunbronnen die ouders hebben in de familie of mogelijk in hun netwerk. Als ouders zelf geen Nederlands spreken, is het belangrijk om een tolk bij het gesprek te vragen. De orthopedagoog van uw school kan u begeleiden bij de eerste contacten met ouders en het uitvoeren van bovenstaande actiepunten. Ook kan zij een transcultureel interview met ouders afnemen.

3. Ga aan de slag met de Nederlandse taal

Om voor een goede aansluiting in het onderwijs te zorgen is het belangrijk dat de leerling zo snel mogelijk de Nederlandse taal leert. Hierbij is het belangrijk dat er op twee fronten wordt ingestoken: de leerling moet technisch leren lezen in het Nederlands en de leerling moet de Nederlandse taal leren spreken. Gelukkig zijn hiervoor veel materialen voorhanden!

4. Wees een 'beschermjas'

School kan voor deze leerlingen en hun ouders een ‘beschermjas’ zijn. Dit kan onder andere door een netwerk te creëren van een groepje ouders die de migranten ouders voor een bepaalde periode wegwijs maken in het Nederlandse schoolleven. Heel concreet kan dan gedacht worden aan het begeleiden naar een ouderavond, de aanschaf van schoolmaterialen etc. Informeer ook altijd bij het sociale wijkteam wat zij kunnen betekenen voor het gezin.

Driestar onderwijsadvies staat je graag bij in dit traject. Onze deskundige op het gebied van Transculturele hulpverlening vertelt je graag meer over de mogelijkheden. Neem contact op met P.J.A. (Petra) van Nederpelt via e-mail of op 0182-760743.

Wil je meer lezen? Kijk dan eens naar onderstaande pagina's. 

Meer nieuws

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.