Vier tips voor de opvang van vluchtelingkinderen op school 9 november 2015

De komst van vluchtelingen naar Nederland vraagt ook actie van basisscholen. Driestar onderwijsadvies geeft je vier tips.

Zo maar opeens zijn ze er… dat Syrische meisje dat gevlucht is met haar moeder en oma en in de noodopvang zit. Dat Poolse jongetje van wie zijn vader in Nederland werk heeft gevonden en samen met zijn ouders in een vakantiehuisje woont. Die twee Irakeese kinderen die eindelijk met hun ouders een vaste verblijfsvergunning hebben gekregen. 

Wat kan een basisschool doen in de opvang van allochtone leerlingen? Vier tips:

1. Breng voorgeschiedenis in kaart

Breng samen met de familie van de aangemelde leerling de voorgeschiedenis van de leerling in kaart zodat u de leerling zo goed mogelijk kunt begrijpen en aan kan sluiten op de leefomstandigheden van de leerling. Geschikte instrumenten hiervoor zijn het visueel maken van de migratie (wees hierbij creatief!) en het samen tekenen van een genogram.

2. Ga in contact met de ouders

Vraag bij het laatste vooral door naar steunbronnen die ouders hebben in de familie of mogelijk in hun netwerk. Als ouders zelf geen Nederlands spreken, is het belangrijk om een tolk bij het gesprek te vragen. De orthopedagoog van uw school kan u begeleiden bij de eerste contacten met ouders en het uitvoeren van bovenstaande actiepunten. Ook kan zij een transcultureel interview met ouders afnemen.

3. Ga aan de slag met de Nederlandse taal

Om voor een goede aansluiting in het onderwijs te zorgen is het belangrijk dat de leerling zo snel mogelijk de Nederlandse taal leert. Hierbij is het belangrijk dat er op twee fronten wordt ingestoken: de leerling moet technisch leren lezen in het Nederlands en de leerling moet de Nederlandse taal leren spreken. Gelukkig zijn hiervoor veel materialen voorhanden!

4. Wees een 'beschermjas'

School kan voor deze leerlingen en hun ouders een ‘beschermjas’ zijn. Dit kan onder andere door een netwerk te creëren van een groepje ouders die de migranten ouders voor een bepaalde periode wegwijs maken in het Nederlandse schoolleven. Heel concreet kan dan gedacht worden aan het begeleiden naar een ouderavond, de aanschaf van schoolmaterialen etc. Informeer ook altijd bij het sociale wijkteam wat zij kunnen betekenen voor het gezin.

Driestar onderwijsadvies staat je graag bij in dit traject. Onze deskundige op het gebied van Transculturele hulpverlening vertelt je graag meer over de mogelijkheden. Neem contact op met P.J.A. (Petra) van Nederpelt via e-mail of op 0182-760743.

Wil je meer lezen? Kijk dan eens naar onderstaande pagina's. 

Meer nieuws

    • Bereikbaarheid tijdens de zomervakantie

      Tijdens de zomervakantie is Driestar educatief vier weken volledig gesloten, van week 29 tot en met 32. Als je in die periode contact zoekt met Driestar educatief geldt het volgende.

    • Chris Klaasse: "Je wordt je meer bewust van je positie en opdracht als christen"

      Onze tijd vraagt meer dan ooit om weerbaarheid. Professionals binnen reformatorische organisaties hebben dagelijks te maken met ethische vraagstukken. Daarom hebben Driestar onderwijsadvies en de Erdee Media Groep de leerlijn Persoonlijke en maatschappelijke vorming opgezet. Chris Klaasse, journalist bij het Reformatorisch Dagblad, volgde deze leerlijn: “De bijeenkomst over wereldgelijkvormigheid vond ik bijzonder mooi.”

    • Meld je aan voor de Schoolleidersdag 2022

      De eerste vrijdag van oktober wordt ieder jaar de Schoolleidersdag georganiseerd. Hét moment om schoolleiders van andere christelijk-reformatorische scholen ontspannen te ontmoeten en samen te bezinnen op actuele thema’s. Je kunt je nu aanmelden!

    • Inschrijving masterclass Waardengericht werken op school geopend

      Waarden vormen op veel scholen de basis waarop leraren en schoolleiders keuzes maken. De zoektocht naar een goede verbinding tussen gekozen waarden en de dagelijkse praktijk is echter een complex proces. Wanneer is iets goed of passend en voor wie? Daarover gaat de masterclass 'Waardengericht werken op school' op 12 oktober. Je kunt je nu inschrijven!

    • Promotieonderzoek Winnie Verbeek: betekenisveranderingen van christelijk-religieus erfgoed

      Docent Beeldend vormen Winnie Verbeek van Driestar hogeschool promoveert vandaag op een onderzoek naar de presentatiegeschiedenis van Museum Catharijneconvent. Haar proefschrift heeft de titel ‘Van geloof naar erfgoed. Betekenisveranderingen van christelijk-religieuze objecten in een museale omgeving.’ De promotie vindt plaats aan de Universiteit van Amsterdam.