Vier tips voor de opvang van vluchtelingkinderen op school 9 november 2015

De komst van vluchtelingen naar Nederland vraagt ook actie van basisscholen. Driestar onderwijsadvies geeft je vier tips.

Zo maar opeens zijn ze er… dat Syrische meisje dat gevlucht is met haar moeder en oma en in de noodopvang zit. Dat Poolse jongetje van wie zijn vader in Nederland werk heeft gevonden en samen met zijn ouders in een vakantiehuisje woont. Die twee Irakeese kinderen die eindelijk met hun ouders een vaste verblijfsvergunning hebben gekregen. 

Wat kan een basisschool doen in de opvang van allochtone leerlingen? Vier tips:

1. Breng voorgeschiedenis in kaart

Breng samen met de familie van de aangemelde leerling de voorgeschiedenis van de leerling in kaart zodat u de leerling zo goed mogelijk kunt begrijpen en aan kan sluiten op de leefomstandigheden van de leerling. Geschikte instrumenten hiervoor zijn het visueel maken van de migratie (wees hierbij creatief!) en het samen tekenen van een genogram.

2. Ga in contact met de ouders

Vraag bij het laatste vooral door naar steunbronnen die ouders hebben in de familie of mogelijk in hun netwerk. Als ouders zelf geen Nederlands spreken, is het belangrijk om een tolk bij het gesprek te vragen. De orthopedagoog van uw school kan u begeleiden bij de eerste contacten met ouders en het uitvoeren van bovenstaande actiepunten. Ook kan zij een transcultureel interview met ouders afnemen.

3. Ga aan de slag met de Nederlandse taal

Om voor een goede aansluiting in het onderwijs te zorgen is het belangrijk dat de leerling zo snel mogelijk de Nederlandse taal leert. Hierbij is het belangrijk dat er op twee fronten wordt ingestoken: de leerling moet technisch leren lezen in het Nederlands en de leerling moet de Nederlandse taal leren spreken. Gelukkig zijn hiervoor veel materialen voorhanden!

4. Wees een 'beschermjas'

School kan voor deze leerlingen en hun ouders een ‘beschermjas’ zijn. Dit kan onder andere door een netwerk te creëren van een groepje ouders die de migranten ouders voor een bepaalde periode wegwijs maken in het Nederlandse schoolleven. Heel concreet kan dan gedacht worden aan het begeleiden naar een ouderavond, de aanschaf van schoolmaterialen etc. Informeer ook altijd bij het sociale wijkteam wat zij kunnen betekenen voor het gezin.

Driestar onderwijsadvies staat je graag bij in dit traject. Onze deskundige op het gebied van Transculturele hulpverlening vertelt je graag meer over de mogelijkheden. Neem contact op met P.J.A. (Petra) van Nederpelt via e-mail of op 0182-760743.

Wil je meer lezen? Kijk dan eens naar onderstaande pagina's. 

Meer nieuws

    • Zomerschool 2021 | Pandemie: kantelpunt of pas op de plaats?

      Ben je op zoek naar verdieping? Is het einde van je studie in zicht, of ben je net aan het werk? Ben jij benieuwd naar hoe andere jongvolwassenen als christen in het leven staan? Dan is de zomerschool wat voor jou. Sprekers met verschillende expertise delen hun persoonlijke verhaal en kennis met je.

    • Data evenementen Driestar educatief bekend!

      Goede sprekers, praktische toerusting voor je vak, interessante ontmoetingen en goede zorg. Dat zijn de ingrediënten van een onderwijssymposium van Driestar educatief. Hierbij de data voor het cursusjaar 2021-2022.

    • Hoe leren we kinderen vroomheid?

      Hebt u daar weleens over nagedacht, hoe we kinderen vroomheid kunnen leren? Vanuit een ver verleden stelt Comenius ons die vraag. Hij komt aan de orde in het tiende hoofdstuk van zijn boekje De moederschool. Dat boekje draagt hij op ‘aan de goddelijke, christelijke ouders, onderwijzers en begeleiders, en aan allen die zich bezighouden met de zorg voor het jonge kind.’ Daarmee wordt in ieder geval een deel van het lezerspubliek van DRS Magazine aangesproken. En als u met oudere kinderen werkt, is het even zinvol om de tekst van Comenius te lezen en in het team daarop te reflecteren.

    • Professionele leergemeenschap: effectief of een vlag op een modderschuit?

      Lerende teams zijn in. Tegenwoordig vaak een professionele leergemeenschap(PLG) genoemd. Maar iets een naam geven zegt nog niet zoveel, vindt Piet Murre, lector schoolvakken en didactiek bij het onderzoekscentrum van Driestar educatief. Hij ziet het risico dat PLG zelfs een vlag op een modderschuit kan worden. Waar moet een goede professionele leergemeenschap aan voldoen?

    • Pilot tieneronderwijs

      Uit onderzoek van de Onderwijsraad blijkt dat er een flinke kloof bestaat tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Deze zelfde signalen krijgen we ook vanuit de praktijk. Daarom zijn we binnen Driestar educatief gestart met de pilot ‘oudere kind’ (tieneronderwijs). Binnen deze pilot brengen we studenten pabo en LVO samen, om samen met docenten en het onderzoekscentrum, onderzoek te doen naar deze overgangsperiode. Door inzichten die in de praktijk opgedaan worden, hopen we een mooie bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het onderwijs.