Vier tips voor de opvang van vluchtelingkinderen op school 9 november 2015

De komst van vluchtelingen naar Nederland vraagt ook actie van basisscholen. Driestar onderwijsadvies geeft je vier tips.

Zo maar opeens zijn ze er… dat Syrische meisje dat gevlucht is met haar moeder en oma en in de noodopvang zit. Dat Poolse jongetje van wie zijn vader in Nederland werk heeft gevonden en samen met zijn ouders in een vakantiehuisje woont. Die twee Irakeese kinderen die eindelijk met hun ouders een vaste verblijfsvergunning hebben gekregen. 

Wat kan een basisschool doen in de opvang van allochtone leerlingen? Vier tips:

1. Breng voorgeschiedenis in kaart

Breng samen met de familie van de aangemelde leerling de voorgeschiedenis van de leerling in kaart zodat u de leerling zo goed mogelijk kunt begrijpen en aan kan sluiten op de leefomstandigheden van de leerling. Geschikte instrumenten hiervoor zijn het visueel maken van de migratie (wees hierbij creatief!) en het samen tekenen van een genogram.

2. Ga in contact met de ouders

Vraag bij het laatste vooral door naar steunbronnen die ouders hebben in de familie of mogelijk in hun netwerk. Als ouders zelf geen Nederlands spreken, is het belangrijk om een tolk bij het gesprek te vragen. De orthopedagoog van uw school kan u begeleiden bij de eerste contacten met ouders en het uitvoeren van bovenstaande actiepunten. Ook kan zij een transcultureel interview met ouders afnemen.

3. Ga aan de slag met de Nederlandse taal

Om voor een goede aansluiting in het onderwijs te zorgen is het belangrijk dat de leerling zo snel mogelijk de Nederlandse taal leert. Hierbij is het belangrijk dat er op twee fronten wordt ingestoken: de leerling moet technisch leren lezen in het Nederlands en de leerling moet de Nederlandse taal leren spreken. Gelukkig zijn hiervoor veel materialen voorhanden!

4. Wees een 'beschermjas'

School kan voor deze leerlingen en hun ouders een ‘beschermjas’ zijn. Dit kan onder andere door een netwerk te creëren van een groepje ouders die de migranten ouders voor een bepaalde periode wegwijs maken in het Nederlandse schoolleven. Heel concreet kan dan gedacht worden aan het begeleiden naar een ouderavond, de aanschaf van schoolmaterialen etc. Informeer ook altijd bij het sociale wijkteam wat zij kunnen betekenen voor het gezin.

Driestar onderwijsadvies staat je graag bij in dit traject. Onze deskundige op het gebied van Transculturele hulpverlening vertelt je graag meer over de mogelijkheden. Neem contact op met P.J.A. (Petra) van Nederpelt via e-mail of op 0182-760743.

Wil je meer lezen? Kijk dan eens naar onderstaande pagina's. 

Meer nieuws

    • Conference Challenges of Ethical Leadership

      Leiders van maatschappelijke organisaties: welkom op de conferentie van donderdag 3 tot en met 5 oktober 2019 in Leuven. Het thema is: The Challenges of Ethical Leadership: Wisdom from the Protestant Tradition.

    • Veiligheid monitoren met Zien!: geef toestemming voor de uitwisseling

      Zien! Leerling 5-8 mag je gebruiken als monitoringsinstrument voor sociale veiligheid. Let op: het is belangrijk dat je vóór 1 juli 2019 toestemming geeft voor de uitwisseling van jullie gegevens met de inspectie!

    • Update groepskaart ParnasSys

      Gebruik je de groepskaart in ParnasSys voor het volgen en plannen van je onderwijs? Dan is er goed nieuws! De groepskaart is per 15 mei vernieuwd; nieuwe look, maar ook nieuwe mogelijkheden.

    • Nieuwe data Zien!-experttrajecten

      In twee dagen alles leren over het werken met Zien! en het begeleiden van je team daarin. Dat kan met het experttraject van Zien!

    • Datum literatuurstudiemiddag bekend

      Jaarlijks organiseren we een literatuurstudiemiddag voor alle liefhebbers van literatuur. Volgend cursusjaar zal dit zijn op vrijdagmiddag 27 september.