Vier tips voor de opvang van vluchtelingkinderen op school 9 november 2015

De komst van vluchtelingen naar Nederland vraagt ook actie van basisscholen. Driestar onderwijsadvies geeft je vier tips.

Zo maar opeens zijn ze er… dat Syrische meisje dat gevlucht is met haar moeder en oma en in de noodopvang zit. Dat Poolse jongetje van wie zijn vader in Nederland werk heeft gevonden en samen met zijn ouders in een vakantiehuisje woont. Die twee Irakeese kinderen die eindelijk met hun ouders een vaste verblijfsvergunning hebben gekregen. 

Wat kan een basisschool doen in de opvang van allochtone leerlingen? Vier tips:

1. Breng voorgeschiedenis in kaart

Breng samen met de familie van de aangemelde leerling de voorgeschiedenis van de leerling in kaart zodat u de leerling zo goed mogelijk kunt begrijpen en aan kan sluiten op de leefomstandigheden van de leerling. Geschikte instrumenten hiervoor zijn het visueel maken van de migratie (wees hierbij creatief!) en het samen tekenen van een genogram.

2. Ga in contact met de ouders

Vraag bij het laatste vooral door naar steunbronnen die ouders hebben in de familie of mogelijk in hun netwerk. Als ouders zelf geen Nederlands spreken, is het belangrijk om een tolk bij het gesprek te vragen. De orthopedagoog van uw school kan u begeleiden bij de eerste contacten met ouders en het uitvoeren van bovenstaande actiepunten. Ook kan zij een transcultureel interview met ouders afnemen.

3. Ga aan de slag met de Nederlandse taal

Om voor een goede aansluiting in het onderwijs te zorgen is het belangrijk dat de leerling zo snel mogelijk de Nederlandse taal leert. Hierbij is het belangrijk dat er op twee fronten wordt ingestoken: de leerling moet technisch leren lezen in het Nederlands en de leerling moet de Nederlandse taal leren spreken. Gelukkig zijn hiervoor veel materialen voorhanden!

4. Wees een 'beschermjas'

School kan voor deze leerlingen en hun ouders een ‘beschermjas’ zijn. Dit kan onder andere door een netwerk te creëren van een groepje ouders die de migranten ouders voor een bepaalde periode wegwijs maken in het Nederlandse schoolleven. Heel concreet kan dan gedacht worden aan het begeleiden naar een ouderavond, de aanschaf van schoolmaterialen etc. Informeer ook altijd bij het sociale wijkteam wat zij kunnen betekenen voor het gezin.

Driestar onderwijsadvies staat je graag bij in dit traject. Onze deskundige op het gebied van Transculturele hulpverlening vertelt je graag meer over de mogelijkheden. Neem contact op met P.J.A. (Petra) van Nederpelt via e-mail of op 0182-760743.

Wil je meer lezen? Kijk dan eens naar onderstaande pagina's. 

Meer nieuws

    • Schoolleidersdag 2020: een vooruitblik

      Op 2 oktober vindt de schoolleidersdag 2020 plaats, met als thema: de school na(ar) de crisis. Hoogleraren Paul ’t Hart en Jelle Jolles zullen ook een bijdrage leveren aan de dag. Wij vroegen hen alvast een tipje van de sluier op te lichten. U kunt zich nog aanmelden voor de schoolleidersdag 2020.

    • Gratis download: dyslexiekaart

      Bij de diagnose ernstige, enkelvoudige dyslexie krijgt een leerling een dyslexieverklaring. Op deze verklaring staat onder meer welke ernstige belemmeringen er zijn voor deelname aan het onderwijs en de maatschappij, noodzakelijke maatregelen, dispensatie en compensatie en eventuele extra faciliteiten. Concrete afspraken voor een individuele leerling kunnen genoteerd worden op een dyslexiekaart. Download hem hier!

    • School video interactie begeleiding in teamverband

      Veel leerkrachten voelen zich niet vaardig genoeg om met alle verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen om te gaan. Dat beïnvloedt het geloof in hun vermogen om inclusiever onderwijs te kunnen realiseren. IB'ers maken zich daar terecht zorgen over en vinden het belangrijk om dat binnen het team bespreekbaar te maken. Daar ontbreekt het vaak aan. Bovendien schatten ze het kunnen van leerkrachten vaak anders in dan leerkrachten zelf. Scholing is volgens hen daarom belangrijk.

    • Webinar Acadin voor hoogbegaafde leerlingen

      Acadin is de digitale leeromgeving voor meer- en hoogbegaafde leerlingen in het PO met meer dan 500 leeractiviteiten voor groep 1-8. Wil je hier meer informatie over en weten hoe je het bij je hoogbegaafde leerlingen inzet? Geef je op voor een webinar!

    • Passende zorg voor leerlingen dankzij de cursus Dyslexiespecialist 2.0

      Ben jij het aanspreekpunt voor dyslexie binnen jouw school? Tijdens de cursus Dyslexiespecialist 2.0 doe je theoretische en praktische kennis op over de begeleiding, behandeling en nazorg van kinderen met dyslexie, allemaal volgens de nieuwste inzichten. Ib’er Bettie van Dijk heeft er ervaring mee. Lees haar verhaal!