Op steeds meer scholen wordt een vorm van ‘vooraf toetsen’ ingezet. Je kunt je afvragen of je een toets vooraf nodig hebt om in te schatten wat de onderwijsbehoeften van je leerlingen zijn. In dit artikel vier tips om de onderwijsbehoeften van jouw leerlingen te achterhalen.
Met deze manier van werken, toets je de leerlingen voordat je aan een lessenserie begint. Op deze manier kun je gemakkelijk inzien welke gebieden meer aandacht vragen. Er zijn verschillende voordelen voor het vooraf inzetten van toetsen. Zo ga je wat losser om met de methode. Jij als leerkracht bepaalt namelijk wat het aanbod van het blok wordt. Alleen het relevante stel je aan de orde. Eventueel aangevuld met leerstof die om meer aandacht vraagt. Daarnaast werk je door deze methode doelgerichter en efficiënter.
Er zijn echter ook belangrijke kanttekeningen te maken. Zo lever je instructietijd in om vooraf aan het blok de toets te laten maken. Daarnaast loop je kans dat de leerlingen zich meer richten op het geven van goede antwoorden. Rekenen is namelijk meer dan goede antwoorden geven. Bovendien weet je niet hoe een kind tot een antwoord is gekomen. De kwaliteit van de gebruikte strategie is minstens zo belangrijk als het antwoord.
Tenslotte kan bij een voor-toets een zwakke rekenaar het gevoel hebben dat hij het goede antwoord al moet geven terwijl hij dat nog niet weet. Zo ontstaat rekenangst.
Vier tips om rekenbehoefte te meten
Vooraf toetsen is één van de manieren om de onderwijsbehoeften bij jouw leerlingen in te schatten. Er zijn echter veel andere manieren. Vier tips om via een andere weg de rekenbehoefte bij kinderen te achterhalen zodat je hierop in kunt spelen in jouw lessen.
- Tip één: Ga aan de slag met blokvoorbereidingen. Bereid samen met een collega de weken van het blok in één keer voor. Je maakt daardoor voor een langere periode doordachte keuzes. Je vraagt je daarbij immers af: hoe denk ik dat de leerlingen gaan rekenen? Op grond van deze verwachtingen tref je voorbereidingen. Dit kost in eerste instantie meer tijd. Maar op de lange termijn levert het tijd op.
- Tip twee: Gebruik niet alleen de antwoorden van de bloktoetsen. Achterhaal tijdens de lessen ook de manier van denken bij de leerlingen. Dan ben je in staat tot één van de belangrijkste aspecten in het leerproces: het geven van rijke feedback. Dat zijn maar twee woorden, maar ze houden een hele rekenwereld in.
- Tip drie: Heel belangrijk is het stellen van goede vragen tijdens de instructie. Het stellen van goede denkvragen is enorm moeilijk. Maar het is één van de belangrijkste tools om het denkproces te stimuleren.
- Tip vier: Laat voorafgaand aan het blok de leerlingen de toets van dat blok even doornemen. Laat ze hierbij een eenvoudige én een lastige opgave uitzoeken. Laat hen dat vervolgens in tweetallen uitwisselen en geef de tweetallen een paar minuten de tijd om te bespreken wat ze samen het lastigste vinden. Ongemerkt wordt in de tweetallen al gesproken over procedures en vindt er een eerste verkenning plaats. Tot slot kan de leerkracht in de groep inventariseren wat gemakkelijk is en wat lastig lijkt. Op basis van die gezamenlijke kennis kun je starten met de rekenlessen.
Meer informatie
Wil je nog meer interessante informatie te weten komen die relevant is voor jou als ib’er? Ga dan naar de
pagina voor intern begeleider.