Vier nieuwe uitgaven in onze webwinkel 7 oktober 2019

De afgelopen maanden hebben wij vier nieuwe boeken uitgegeven rondom uiteenlopende thema's. Verwerkingsboek voor nieuwkomers, prentenboek rondom mediawijsheid, boek rond persoonsvorming en een praktisch boek om waarde(n)vol onderwijs te geven. Bestel de boeken in onze webwinkel!

Tijn blust het vuur

Tijn wil graag filmpjes kijken op de tablet, maar mama vindt dat nu niet goed. Boos gaat hij naar buiten: saai! Dan is daar Tessa, die een leuk plan heeft…

Veel kinderen reageren als Tijn. Een schermpje is aantrekkelijk. Buitenspelen lijkt saai. Afspraken nakomen over hoe lang je iets op een tablet of laptop mag doen is lastig. En samen spelen met je kind is een hele opgave. Hoe ga je met deze uitdagingen om?
 
Tijn blust het vuur is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Royal Jongbloed en Driestar onderwijsadvies. Het boekje maakt deel uit van de serie Mediawijs. Op een speelse manier kan via deze boekjes gewerkt worden aan bewust en gezond mediagebruik en worden ouders en opvoeders gestimuleerd op het gesprek met hun kinderen aan te gaan.

Bestel het prentenboek 'Tijn blust het vuur' in onze webwinkel.

Hier ben ik

Persoonsvorming staat op veel christelijke scholen op de agenda. Iedereen ziet het belang ervan in, maar tegelijkertijd blijft er onduidelijkheid over wat er precies mee wordt bedoeld. Wat is een christelijke visie op persoonsvorming? En wat betekent die voor het onderwijs? Dit boek geeft uitleg over begrippen en theorieën die bij persoonsvorming worden gebruikt. Aan de hand van christelijke uitgangspunten worden deze theorieën gewogen en wordt een eigen benadering geformuleerd.

Het uiteindelijke doel van persoonsvorming is dat het kind een antwoordend persoon wordt ten opzichte van de ander en de Ander. Dat het kind gaat zeggen: 'Hier ben ik'. Dit boek schetst hoe je als leraar een bijdrage kunt leveren aan de persoonsvorming van de leerling. Het boek is geschikt gemaakt voor opleiding en persoonlijke studie van iedereen die in het onderwijs werkt. Het bevat veel praktijkvoorbeelden, kaders met extra uitleg en studievragen.

Bestel het boek 'Hier ben ik' in onze webwinkel.

Nu woon ik hier

Dit verwerkingsboek voor nieuwkomers is een een werkboekje speciaal voor kinderen met een migratie-achtergrond. Het heeft als doel herinneringen aan het thuisland een plek te geven. Kinderen kunnen in het boekje hun eigen verhaal kwijt met behulp van creatieve opdrachtjes: een tekening maken van 'mijn lekkerste eten in het land waar ik vandaan kom' of opschrijven 'wat ik meenam op reis'. Door het invullen en bespreken van het boekje kan er een gesprek ontstaan over het verleden vanhet kind, maar ook over de ervaringen in de nieuwe woonsituatie. Aanbevolen voor leerkrachten die de veerkracht van kinderen met een migratie-achtergrond willen vergroten. Benieuwd hoe het boekje in de praktijk gebruikt wordt? Lees dan dit artikel uit de DRS van een school met meer dan vijftien nationaliteiten. 

Bestel het verwerkingsboek 'Nu woon ik hier' in onze webwinkel.

Van toegevoegde waarde

In dit inspiratieboek rond waardenonderwijs worden acht (burgerschaps-)waarden toegelicht vanuit de Bijbel en de huidige samenleving. De waarden zijn gelinkt aan de vier metaforen van de Pelgrim, Dienaar, Leerling en Burger, als samenvatting van onze christelijke opdracht. Bij elke waarde zijn twee inspirerende lessen ontworpen door leerkrachten uit de onderbouw en de bovenbouw. De lessen zijn geschreven vanuit didactische ontwerpprincipes waarbij de leerlingen oefenen met waarden. Naastenliefde? Dat leer je niet van papier, dat moet je doen! Laat je inspireren door het zelfbeheersingsspel of de les over doelgerichtheid aan de hand van het leven van David Livingstone.

Bestel het boek 'Van toegevoegde waarde' in onze webwinkel.

Meer nieuws

    • Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

      Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen?

    • Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

      Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

    • Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?

      Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

    • De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

      ‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan.

    • Workshop: schurend contact tussen school en ouders

      School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop.