Vier nieuwe uitgaven in onze webwinkel 7 oktober 2019

De afgelopen maanden hebben wij vier nieuwe boeken uitgegeven rondom uiteenlopende thema's. Verwerkingsboek voor nieuwkomers, prentenboek rondom mediawijsheid, boek rond persoonsvorming en een praktisch boek om waarde(n)vol onderwijs te geven. Bestel de boeken in onze webwinkel!

Tijn blust het vuur

Tijn wil graag filmpjes kijken op de tablet, maar mama vindt dat nu niet goed. Boos gaat hij naar buiten: saai! Dan is daar Tessa, die een leuk plan heeft…

Veel kinderen reageren als Tijn. Een schermpje is aantrekkelijk. Buitenspelen lijkt saai. Afspraken nakomen over hoe lang je iets op een tablet of laptop mag doen is lastig. En samen spelen met je kind is een hele opgave. Hoe ga je met deze uitdagingen om?
 
Tijn blust het vuur is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Royal Jongbloed en Driestar onderwijsadvies. Het boekje maakt deel uit van de serie Mediawijs. Op een speelse manier kan via deze boekjes gewerkt worden aan bewust en gezond mediagebruik en worden ouders en opvoeders gestimuleerd op het gesprek met hun kinderen aan te gaan.

Bestel het prentenboek 'Tijn blust het vuur' in onze webwinkel.

Hier ben ik

Persoonsvorming staat op veel christelijke scholen op de agenda. Iedereen ziet het belang ervan in, maar tegelijkertijd blijft er onduidelijkheid over wat er precies mee wordt bedoeld. Wat is een christelijke visie op persoonsvorming? En wat betekent die voor het onderwijs? Dit boek geeft uitleg over begrippen en theorieën die bij persoonsvorming worden gebruikt. Aan de hand van christelijke uitgangspunten worden deze theorieën gewogen en wordt een eigen benadering geformuleerd.

Het uiteindelijke doel van persoonsvorming is dat het kind een antwoordend persoon wordt ten opzichte van de ander en de Ander. Dat het kind gaat zeggen: 'Hier ben ik'. Dit boek schetst hoe je als leraar een bijdrage kunt leveren aan de persoonsvorming van de leerling. Het boek is geschikt gemaakt voor opleiding en persoonlijke studie van iedereen die in het onderwijs werkt. Het bevat veel praktijkvoorbeelden, kaders met extra uitleg en studievragen.

Bestel het boek 'Hier ben ik' in onze webwinkel.

Nu woon ik hier

Dit verwerkingsboek voor nieuwkomers is een een werkboekje speciaal voor kinderen met een migratie-achtergrond. Het heeft als doel herinneringen aan het thuisland een plek te geven. Kinderen kunnen in het boekje hun eigen verhaal kwijt met behulp van creatieve opdrachtjes: een tekening maken van 'mijn lekkerste eten in het land waar ik vandaan kom' of opschrijven 'wat ik meenam op reis'. Door het invullen en bespreken van het boekje kan er een gesprek ontstaan over het verleden vanhet kind, maar ook over de ervaringen in de nieuwe woonsituatie. Aanbevolen voor leerkrachten die de veerkracht van kinderen met een migratie-achtergrond willen vergroten. Benieuwd hoe het boekje in de praktijk gebruikt wordt? Lees dan dit artikel uit de DRS van een school met meer dan vijftien nationaliteiten. 

Bestel het verwerkingsboek 'Nu woon ik hier' in onze webwinkel.

Van toegevoegde waarde

In dit inspiratieboek rond waardenonderwijs worden acht (burgerschaps-)waarden toegelicht vanuit de Bijbel en de huidige samenleving. De waarden zijn gelinkt aan de vier metaforen van de Pelgrim, Dienaar, Leerling en Burger, als samenvatting van onze christelijke opdracht. Bij elke waarde zijn twee inspirerende lessen ontworpen door leerkrachten uit de onderbouw en de bovenbouw. De lessen zijn geschreven vanuit didactische ontwerpprincipes waarbij de leerlingen oefenen met waarden. Naastenliefde? Dat leer je niet van papier, dat moet je doen! Laat je inspireren door het zelfbeheersingsspel of de les over doelgerichtheid aan de hand van het leven van David Livingstone.

Bestel het boek 'Van toegevoegde waarde' in onze webwinkel.

Meer nieuws

    • Rapportenvergadering: Zien!vo geeft inhoud

      Een bonte verzameling van activiteiten en meningen: de rapportenvergadering. Waar de een constructief probeert bij te dragen is de ander bijna in slaap gesukkeld. Weer een ander doet wat nakijkwerk, terwijl een vierde de tijd tot het weekend aftelt en alleen reageert als hem wat gevraagd wordt. Herkenbaar?

    • Parallelversie Wereld in Getallen 5 een feit!

      Uit een eerder gehouden enquête is gebleken dat verschillende scholen behoefte hebben aan een aanpassing van een rekenmethode voor de reformatorische scholen. Uit diezelfde enquête bleek dat de meeste animo was voor de methode Wereld in Getallen 5 (WIG5), de papieren versie.

    • Ervaringsleren: proces belangrijker dan product

      Ervaringsleren bevordert de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van leerlingen. Het helpt kinderen ook om op een positieve manier samen te werken. Leerkracht Irma Pas van de Eben-Haëzerschool in Rhenen ging hiermee aan de slag. ‘Een leerling die vooraf riep ‘Juf ik weet niet wat ik moet doen’, komt later stralend vertellen dat het toch is gelukt. Daar doe je het voor!’

    • Ga in gesprek over Geloven in lesgeven

      Kort voor de kerstvakantie verscheen onder de titel Geloven in lesgeven de Nederlandse vertaling van On Christian teaching van de Amerikaanse hoogleraar David Smith. Verschillende scholen bestelden een exemplaar voor alle docenten. Hoe kan dat mooie initiatief een vervolg krijgen?

    • Vooraankondiging webinar over Willem Barnard

      De schat aan gedichten en liederen van Willem Barnard (1920 – 2010) ook bekend als Guillaume van der Graft, verdient aandacht van allen die betrokken zijn op kerk, geloof en poëzie. Zijn bijdrage aan de Nederlandse literatuur is moeilijk te overschatten.