De onderwijsadviseurs van Driestar onderwijsadvies leggen uit hoe je het vier-hoofdlijnen-model uit het dyscalculieprotocol ook kunt toepassen in een RT-setting.
Het dyscalculieprotocol vraagt om de toepassing van vier modellen: het vier-hoofdlijnen-model, het handelingsmodel, het sporenmodel en het drieslagmodel. Met name in een RT-setting is het vier-hoofdlijnen-model (pagina 74 e.v. in het protocol) het lastigste model om toe te passen. Driestar onderwijsadvies heeft hier een toepasbaar model van weten te maken welke gebruikt kan worden in de derde en vierde fase van het dyscalculieprotocol.
Het huidige model
Het model wordt in het protocol als volgt gevisualiseerd:
Wat houdt het vier-hoofdlijnen-model in? Kort gezegd: je behandelt een problematisch somtype zoals hieronder beschreven.
- Eerst zorg je, indien nodig, voor voldoende begripsvorming bij het kind.
- Vervolgens leer je de procedure (manier van uitrekenen) aan.
- Daarna zorg je ervoor dat de leerling de procedure vlot uitvoert.
- Tenslotte zorg je ervoor dat de leerling dergelijke opgaven uit een context kan halen en uitrekenen.
Uitgewerkt voorbeeld
Hieronder beschrijven we een voorbeeld van het somtype 42-25.
- Ga na, train indien nodig, of het kind:
- de positiewaarden van getallen kent;
- vlot ‘naar beneden’ kan springen met tientallen (bijv. 73, 63, 53);
- idem met het meervouden daarvan (bijv. 84, 64, 44 of: 98, 68, 38, 8);
- weet dat bijvoorbeeld de 2(0) en 5 (van 25) eraf moeten (aftrektal/aftrekker).
- vlot kan terugtellen bij tientalpasseringen (bijv. 83, 82, 81, 80, 79, 78)
- Leer de procedure van 42-25 aan zoals de rekenmethode die aanbiedt. Dit zal rijgend zijn, eventueel met behulp van een kralenstang of getallenlijn (nooit met een kralenketting!). Herhaal dit met analoge (soortgelijke) opgaven net zo lang tot het foutloos en volgens de vereiste stappen plaatsvindt.
- Biedt net zo lang soortgelijke sommen aan tot de leerling mentaal (=zonder hulpmiddelen) vlot gaan.
- Biedt contexten aan waarin opgaven zitten van het type 42-25 en laat die uitrekenen.
Vier-hoofdlijnen-model voor in de RT-setting
Bovenstaande beschrijving biedt nog geen toepasbaar model voor in een RT-setting. Driestar onderwijsadvies heeft enkele aanpassingen doorgevoerd op het huidige vier-hoofdlijnen-model, zodat dit model ook toepasbaar is in een RT-setting. Helaas is de ruimte in dit bericht beperkt, graag leggen wij het bij jou op school uit hoe dit aangepaste model in elkaar steekt.
Voor meer interessante informatie in jouw rol als ib’er, klik
hier.