Vernieuwde ZIEN!-leerlingvragenlijst Veiligheidsbeleving Geplaatst op 31 oktober 2017

Voor het monitoren van de sociale veiligheid met behulp van ZIEN! is een aanvullende leerlingvragenlijst Veiligheidsbeleving ontwikkeld. De nieuwe versie met de definitieve stellingen en een representatieve normering is vanaf oktober beschikbaar.

De vragenlijst ZIEN! Leerling 5-8 Veiligheidsbeleving bevatte acht stellingen. Met behulp van scores op ingevulde vragenlijsten onderzochten we welke stellingen het beste Veiligheidsbeleving meten. Uit dat onderzoek zijn vier stellingen naar voren gekomen. Deze vier stellingen vormen de nieuwe vragenlijst Veiligheidsbeleving. De overige vier stellingen zijn niet opnieuw opgenomen. De nieuwe vragenlijst bestaat uit deze stellingen:

  1. Ik voel me veilig op school
  2. Ik voel me veilig in mijn klas.
  3. Ik voel me veilig op het plein.
  4. Ik hoor erbij in de groep.

Normering

De nieuwe vragenlijst bevat een representatieve normering. Je kunt daardoor de resultaten van de leerlingen afwegen tegen een landelijke norm. De vragenlijst die vanaf maart tot september 2017 in gebruik is geweest, bevatte een fictieve normering, omdat er nog geen data beschikbaar waren om een representatieve normering vast te stellen.

Aan de slag

Zet je nu een nieuwe vragenlijst ZIEN! Leerling 5-8 Veiligheidsbeleving klaar? Dan maak je meteen gebruik van deze nieuwe vragenlijst. Heb je de vragenlijst al in september klaargezet, dan is dat de oude vragenlijst met acht stellingen. Achter de naam van de vragenlijst staat dan ‘geldig tot 6 oktober 2017'.

Meer informatie

Wil je meer weten over het gebruik van ZIEN! als moitor voor het meten van sociale veiligheid? Klik dan hier.   

Meer nieuws

    • Projectkoffers met korting

      Van 10 tot en met 14 december is het de 'week van de mediatheek'. Doe je als abonnee in deze week een aanvraag voor een projectkoffer, dan vinden wij dat heel leuk, maar het kan voor jou ook extra voordelig zijn.

    • Eenvoudig experimenteren met elektronica

      Elektriciteit is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Toch ervaren veel leerkrachten een drempel om met elektriciteit aan de slag te gaan in de klas. Ze denken misschien dat ze daar zelf niet technisch genoeg voor zijn.

    • ParnasSys en Konnect verbinden kinderopvang en basisonderwijs

      ParnasSys en Konnect kiezen voor samenwerking tussen de kinderopvang en het basisonderwijs. Beide partijen verbinden hun systemen, waarmee ze het delen van kennis, de overdracht van kinderopvang naar het basisonderwijs en het stimuleren van talent gemakkelijker maken.

    • Vijf tips in de begeleiding van niet-Nederlandse kinderen in de klas

      Een niet-Nederlands kind in je klas kan voor je gevoel soms lastig zijn. Want hoe begeleid je deze kinderen als ze de Nederlandse taal niet of onvoldoende spreken? Op basis van het onderzoek naar werkzame factoren in de begeleiding van vluchtelingenkinderen in het basisonderwijs, geven we je vijf belangrijke conclusies.

    • Student Engels presenteert onderzoek op internationaal congres

      Invidividueel vrij lezen tijdens iedere Engelse les verbetert de leesvaardigheid van leerlingen. Henk Bakker, inmiddels alumnus van de tweedegraadsopleiding Engels, presenteerde zijn onderzoek hieraan tijdens een internationale conferentie bij de universiteit van Duisburg-Essen (Duitsland).