Vernieuwde toetsinvoer ParnasSys 29 november 2018

ParnasSys heeft een update van het programma geplaatst. Dit heeft gevolgen voor alle scholen die via ParnasSys scores van niet-methodetoetsen invoeren. Ook voor scholen die via een DULT-koppeling in Cito-LOVS de scores invoeren.

Op 28 november heeft ParnasSys een belangrijke update geplaatst. Het invoeren van scores van niet-methodetoetsen is helemaal vernieuwd. Download onderaan dit artikel het nieuwe stappenplan.

afbeelding-1.png

Klik op de afbeelding voor een volledige grootte

Vernieuwde omgeving

Zo is er geen onderscheid meer tussen een het toetsresultaat van de groep of een individueel resultaat. Een belangrijke verbetering (vereenvoudiging) is het invoeren van adaptieve toetsscores. Elke leerkracht kan zelf bepalen welke weergaven er op het scherm getoond worden.

afbeelding-2.png

Klik op de afbeelding voor een volledige grootte


Ook bij de Overzichten zijn er aanpassingen gedaan. Zo kun je rechtstreeks vanaf je invoerscherm afdrukken. Via het tabblad Overzichten zijn een paar instellingen om een overzicht op te halen veranderd. Eerst stond er ‘Adaptieve toetsen verbergen?’. Nu staat er ‘Adaptieve toetsen tonen’.

afbeelding-3.png

Klik op de afbeelding voor een volledige grootte

En ook bij Rapportage zijn aanpassingen gedaan. Via de button Rapportage (rechtsboven) kon je altijd al kiezen voor ‘Niet-methodetoetsen groep’. Nu kan dat nog steeds, maar het resultaat is totaal anders. Zie de afbeelding hieronder.

afbeelding-4.png

Klik op de afbeelding voor een volledige grootte

Meer informatie

Bekijk hier de video over de nieuwe toetsinvoer. Download het stappenplan via onderstaande link. Wil je hier meer van weten? Neem dan contact op met Bert van der Mel. Bekijk hier het aanbod van ParnasSys.

>> Download hier het stappenplan (pdf)

Meer nieuws

    • Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

      Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen?

    • Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

      Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

    • Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?

      Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

    • De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

      ‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan.

    • Workshop: schurend contact tussen school en ouders

      School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop.