Vernieuwde cockpit in Zien!vo 13 oktober 2020

Zien!vo blijft in ontwikkeling. Recent is de cockpit volledig vernieuwd. Er is nu veel meer informatie beschikbaar, waardoor je een beter inzicht krijgt op het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen. In dit artikel vertellen we je er meer over.


Scores in de cockpit

Op de cockpit wordt per dimensie een gemiddelde weergegeven. Deze wordt berekend op basis van wat ingevuld is bij de stellingen. Kies je voor de meest negatieve stelling (>>) dan scoor je een 1, kies je voor de meest positieve stelling (<<) dan scoor je een 4. Per dimensie wordt het gemiddelde van de stellingen berekend. De waardes worden afgerond op één decimaal.

zienvo1.pngKies je voor ‘klopt helemaal’, dan worden de onderliggende stellingen ingeklapt. Op de cockpit verschijnt er een blauw vakje met een 4*.

 

Kleuren in de cockpit

De scores op de cockpit krijgen een kleur. In het schema hieronder zie je welke kleur bij welke scores hoort.
zienvo-3.PNG
Onderaan de cockpit kun je het vakje ‘Toon gemiddelde scores per afname’ selecteren. Dit bepaalt of de gemiddeldes wel of niet in de gekleurde vakjes komen te staan.
zienvo2.png
De scores en de vier kleuren komen in plaats van de rode signaleringsvakjes. Wanneer een score nu oranje of paars wordt, zou je in de oude versie van de cockpit een rood vakje gekregen hebben. Met de scores en meerdere kleuren heb je nu meer informatie om te bepalen of interventie nodig is én hoe groot verschillen zijn tussen diverse vragenlijsten: hoe laag is de score? Scoort de leerling net in oranje (bijvoorbeeld 2.8), of scoort deze leerling heel laag (heel dicht bij 1)?

Groepsgemiddelden in de cockpit

In de cockpit zitten drie extra regels met samenvattende info over de scores. Je ziet telkens de informatie die hoort bij de lijsten die op dat moment getoond worden in de cockpit. Wanneer je andere lijsten selecteert (bijvoorbeeld die van de leerling of de ouders), dan wordt het gemiddelde daarop aangepast. De regels met samenvattende informatie vind je direct onder de ondersteuningsitems.
  • De eerste regel geeft de gemiddelde score weer van alle vragenlijsten die je op dat moment in de cockpit ziet.
  • De tweede regel geeft het percentage afnames in paars weer. Dit zijn de leerlingen die op dat ondersteuningsitem een waarde tussen de 1 en 2 hebben.
  • De derde regel geeft het percentage afnames in oranje weer. Dit zijn de leerlingen die op dat ondersteuningsitem een waarde tussen de 2 en 3 hebben.
zienvo4-(1).png

Handelingsplannen

Voor de handelingsplannen zijn er geen inhoudelijke wijzigingen. Wel is door de nieuwe cockpit de lay-out iets veranderd.

Op de cockpit zijn verschillende manieren om een handelingsplan te maken. De eerste is om met je muis op een vakje te gaan staan en hier op te klikken. Je maakt nu een plan voor een individuele leerling.
 
Wil je voor meerdere leerlingen tegelijk een handelingsplan maken, dan kun je deze leerlingen aanvinken met het hokje vóór hun naam, en vervolgens bij de regel ‘klik om een plan voor de geselecteerde leerlingen te maken’ onder de categorie te klikken waarvoor je een plan wilt maken (door te klikken op ‘alles selecteren’, komt er een vinkje bij álle leerlingen te staan).
zienvo5.png
Wanneer je het plan gemaakt hebt en terugkomt op de cockpit, zie je dat er bij een leerling een nieuwe regel is toegevoegd, namelijk: groep. Dit is een witte regel, waarin alleen de handelingsplannen komen te staan die voor meerdere leerlingen gelden. Je kunt deze regel aan- of uitzetten door te kiezen voor ‘plan groepje’.

zienvo6.pngDe weergave van de handelingsplannen op de cockpit is veranderd. Wanneer er een handelingsplan actief is, komt er een zwart driehoekje rechts onderaan het gekleurde vakje te staan. Ga je er met je muis overheen, dan zie je dat er een handelingsplan actief of afgerond is.
Wanneer het handelingsplan de einddatum bereikt heeft, verandert het zwarte driehoekje naar een rode kleur.

N.B. Dit is ter vervanging van de icoontjes die voorheen in het vakje stonden:
zienvo7.png

Hoofdcategorieën in hoofdletters

Tot slot is de schrijfwijze aangepast van drie categorieën die een gemiddelde zijn van andere categorieën. Deze categorieën hebben geen nummer meer en worden met hoofdletters geschreven. Het gaat om:
  • Welbevinden
  • Ruimtenemend gedrag
  • Ruimtegevend gedrag
Voor deze drie categorieën worden er namelijk geen stellingen ingevuld, maar zij geven een samenvattend beeld van de dimensies die er rechts naast staan.
zienvo8.png
Welbevinden is een gemiddelde van:
  • 03 Zelfvertrouwen
  • 04 Relatie docent
  • 05 Relatie leerlingen.
Ruimtenemend gedrag is een gemiddelde van:
  • 06 Sociaal initiatief
  • 07 Sociale autonomie
Ruimtegevend gedrag is een gemiddelde van:
  • 08 Impulsbeheersing
  • 09 Sociale flexibiliteit
  • 10 Inlevingsvermogen

Toekomst

Deze mooie doorontwikkelingen helpen je bij de analyse, wanneer je deze herfst de vragenlijsten weer in gaat vullen. En er staan nog een aantal mooie doorontwikkelingen op de planning, zoals bijvoorbeeld het tonen van een selectie groepen tegelijk op de cockpit. Heb je vragen, of wil je jouw wensen voor doorontwikkeling met ons delen? Laat het ons weten!
 

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".