Verder leren: welke stap ga jij zetten? 6 juni 2017

Waarom verder leren? Thea de Mots, coach en begeleider bij Driestar onderwijsadvies: “Als professional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Het ontdekken en verder ontwikkelen van de talenten die jij gekregen hebt, houdt je fris en betrokken bij je vak en zorgt voor blijvende energie voor je werk.”

Meer dan ooit ben je als leraar gericht op leren, ook voor jezelf en in teamverband. Dat komt door de toenemende complexiteit van je werkomgeving. Als de context verandert, vraagt dat wat van jou en het team waarin je werkt. 

Brochure aanvragen? Vul het formulier onderaan deze pagina in.

Veranderende omgevingsfactoren

De laatste decennia vindt er individualisering plaats. Dat zien we ook terug in het onderwijs. Meer kinderen in de klas hebben speciale aandacht nodig vanwege afwijkend gedrag of cognitieve beperkingen.

Ouders zijn mondiger geworden en trekken sneller aan de bel of uiten hun ontevredenheid over jou als juf of meester in de klas. Ook vanuit de overheid wordt nauwkeurig gekeken naar de kwaliteit van het onderwijs. Verschillende differentiatieniveau’s op kennis en gedrag maakt klassenmanagement een grote uitdaging voor jou als leraar.

Daarnaast heb je nog te maken met de cultuur op de school waar je werkt en de onderwijsvisie waarmee de school zich onderscheidt van andere. Veel leraren vinden het een uitdaging om met al deze factoren rekening te houden in de praktijk van hun werk. 

Unieke ontwikkeling

Zoals je iedere leerling op een persoonlijke manier behandelt en passend onderwijs probeert te bieden, mag je ook naar jezelf kijken als unieke persoon met een eigen ontwikkeling.

Wie ben jij, welke stap wil je zetten en hoe kun jij verder groeien, passend in de context van jouw school? De doelstelling van onze scholingen is jou helpen de talenten van de kinderen in je klas en de collega’s in je team tot groei en bloei te brengen. Daarvoor ga je zelf aan de slag met waar je goed in bent, op de plek waar je werkt.

Dat kun je individueel doen, maar ook als team of samen met collega’s van andere scholen die dezelfde ontwikkelbehoefte hebben. 

Persoonlijk leiderschap

Kennis, kunde en karakter. Om die drie aspecten draait het bij jouw ontwikkeling.
  • Studeren door een goed boek te lezen of colleges te volgen geeft een sterke basis (kennis).
  • Vervolgens ga je er in de praktijk mee aan de slag, ga je vlieguren maken en vaardigheden toevoegen (kunde).
  • Behalve deze twee belangrijke elementen bij jouw ontwikkeling gaat het ook om je persoonlijkheid (karakter): wie je bent voor de klas en welke kwaliteiten je hebt.

Als je op deze manier aandacht geeft aan jezelf ben je bezig met persoonlijk leiderschap: je neemt verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces. En tegelijkertijd hoef je dat niet alleen te doen, maar leer je met je collega’s of medestudenten in de post-hbo-opleiding, werkplaats of master van je keuze. 

Wat is jouw leervraag?

Een cursus, een werkplaats of een opleiding… wat past bij jou? Bel gerust eens om daarover door te praten. We gaan dan samen op zoek naar wat jouw leervraag is en wat je nodig hebt bij de kennis en ervaring die je al hebt. Een groot deel van onze scholingen is ook geregistreerd bij registerleraar.nl.

Neem eens een kijkje op verder-leren.nl voor de mogelijkheden.

Verder leren doe je bij Driestar onderwijsadvies.

Ik wil graag de brochure 'Verder leren' van Driestar onderwijsadvies ontvangen: 
 

 

 

 

   

Meer nieuws

    • Maak kennis met Dirk Verweij

      Sinds 1 oktober is Dirk Verweij als nieuwe manager gestart bij Driestar onderwijsadvies, naast Marian Ruitenberg. In dit bericht stelt hij zich voor.

    • Hoge tevredenheid dyslexiebehandeling

      Driestar educatief heeft de uitslag van het cliënttevredenheidsonderzoek van Parantion binnen gekregen. Opnieuw zijn ouders zeer tevreden over onze diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie. Daar zijn we als organisatie dankbaar voor. We vroegen Elienne Kik, moeder van Thomas die recent zijn behandeling afrondde, om een reactie.

    • Onderzoek naar leermiddelen

      In cursusjaar 2018-2019 peilden we de behoeften omtrent leermiddelen onder docenten in het reformatorisch VO. De vragenlijst werd ingevuld door 236 respondenten. Uit hun antwoorden blijkt dat het overgrote deel van de docenten behoefte heeft aan een complete methode. Aan minder traditionele werkvormen is minder behoefte.

    • Driestar educatief op Kuysersconferentie

      Van 3 tot en met 5 oktober bezochten Bram de Muynck, Bram Kunz en Piet Murre de tweejaarlijkse Kuyersconferentie in Grand Rapids (VS). Bij deze conferentie komen leraren, opleiders en onderzoekers samen om onderzoek en inzichten met elkaar te delen. Het thema van dit jaar was ‘Shaping Christian Learning’.

    • Waarom Berta en Bernhard deelnamen aan de Zomerschool

      Allebei zijn ze werkzaam bij Driestar educatief, en allebei deden ze mee aan de Zomerschool voor christelijke young professionals. De Zomerschool wordt al jaren georganiseerd door Driestar hogeschool, Erdee Media Groep, VGS en RMU. Berta Keuken en Bernhard van der Knijff blikken terug. “Het heeft me aangezet tot dieper nadenken over dingen.”