Veiligheid monitoren met ZIEN!: vul de vragenlijsten in! 21 maart 2017

Wist je al dat je ZIEN! kunt gebruiken voor het monitoren van sociale veiligheid? Daarvoor gebruik je de vragenlijsten ZIEN! Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat en de nieuwe aanvullende vragenlijst ZIEN! Leerling 5-8 Veiligheidsbeleving. Wat moet je doen om te voldoen aan de inspectie-eisen?

Wanneer je van ZIEN! gebruik wilt maken voor het monitoren van de sociale veiligheid, dienen in dit schooljaar (uiterlijk 30 juni) alle leerlingen van leerjaar 5-8 én de vragenlijst ZIEN! Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat én de vragenlijst ZIEN! veiligheidsbeleving (een nieuwe, korte vragenlijst) in te vullen. Je kunt dit zelf laten doen. Heb je een licentie voor de ZIEN! leerlingvragenlijsten, dan kun je beide vragenlijsten klaarzetten in ParnasSys en laten invullen door de leerlingen.

Gegevens delen met inspectie

De inspectie wil van alle scholen over drie aspecten van de sociale veiligheid een schoolgemiddelde ontvangen via de uitgevers van vragenlijsten. Daarnaast wil de inspectie een aantal aanvullende gegevens ontvangen, bijvoorbeeld met betrekking tot de representativiteit. ParnasSys is bereid deze gegevens voor je school beschikbaar te stellen. Hiervoor kan vanaf eind mei de applicatiebeheerder van de school via ‘beheer’ toestemming geven.
Je bent verplicht de bovenstaande gegevens te delen met de inspectie. Om dit niet achteraf handmatig te hoeven doen, is het geven van toestemming aan ParnasSys noodzakelijk.

Toestemming voor onderzoek

Om de validiteit en betrouwbaarheid van de aanvullende vragenlijst ZIEN! Leerling 5-8 Veiligheidsbeleving aan te tonen en om een normering op basis van een representatieve steekproef vast te stellen, hebben we de gegevens (zónder leerling- en groepsnamen) nodig van de ingevulde vragenlijst. Daarnaast wil de inspectie een benchmark hebben (gemiddelde van alle schoolgemiddeldes) om de resultaten te kunnen interpreteren. Die benchmark moet nog bepaald worden. Toestemming voor het gebruik van de data van je school voor deze onderzoeken kun je eind mei digitaal geven in ParnasSys. Er zal nooit op schoolniveau worden gerapporteerd.

Meer informatie

Voor meer informatie over het gebruik van ZIEN! voor het monitoren van veiligheid, verwijzen we je naar deze webpagina rond dit thema met alle actuele informatie.
 
Informatie over de inhoud van de vragenlijst ZIEN! Leerling 5-8 Veiligheidsbeleving en instructies (in pdf en in PowerPoint) zijn te vinden onder de knop Informatief op het startscherm van ZIEN!.

Nieuwe gebruiker?

Heb je nog geen licentie voor ZIEN! Leerling, maar wil je ZIEN! wel gebruiken voor het monitoren van veiligheid? Lees dan hier hoe je de licentie aanvraagt en zorg dat de vragenlijsten nog dit schooljaar door de leerlingen worden ingevuld. 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.