Van werkdruk naar werkplezier Geplaatst op 5 april 2019

Sinds dit schooljaar is er geld beschikbaar om werkdruk op scholen aan te pakken. Heb je er wel eens goed over nagedacht wat werkdruk voor jou of voor jullie als team inhoudt? Weet jij waarvan je geniet, waar je energie van krijgt en waar dit weglekt? En kun je nog iets doen aan de manier waarop je werkt? Driestar managementadvies denkt graag met je mee. Want gezonde werkdruk – daar word je beter van!

Het is de laatste tijd veel in het nieuws: leraren staan onder druk. Regeldruk, administratiedruk, veranderdruk. Je agenda is altijd vol, je dag altijd te kort. Herken je dit bij jezelf of je team? Het gevaar kan zomaar zijn dat het je écht opbreekt, met als gevolg dalend welbevinden en stijgend ziekteverzuim. Binnen Driestar managementadvies zijn we ervan overtuigd dat het zinvol is om je bewust te worden van hoe je je werk doet. Een van de thema’s binnen ons aanbod is daarom een cursus ‘Timemanagement’.

Drijfveren

Behalve aandacht voor timemanagement zijn teams ook gebaat bij nadenken over wat hen drijft in hun werk. Om je team een stap verder te hebben zetten we het instrument Management Drives in. Met behulp van deze methode word je je bewust van je eigen handelen als persoon én in je team. Je krijgt zicht op ieders kwaliteiten en motivatie en handvatten hoe je dat positief in kunt zetten voor een gezamenlijk eindresultaat.

Een voorbeeld: Als de samenwerking minder goed loopt, heeft dit vaak te maken met het feit dat collega’s heel verschillend zijn maar dat niet goed inzien van elkaar. Als zij zich bewust worden van hun eigen handelen en begrip kunnen opbrengen voor hun collega, leren ze om alle kwaliteiten die er in een MT/team zijn optimaal in te zetten. De afstemming en samenwerking gaat veel beter en het onderling vertrouwen neemt toe. En dat is de beste basis voor een vruchtbare samenwerking en levert voor alle collega’s meer werkplezier op.

Schoolleiders

Driestar managementadvies verzorgt voor scholen een traject Management Drives op maat. Voor schoolleiders/ MT’s is vanuit Driestar managementadvies een speciaal traject ontworpen waarin we meer ingaan op thema’s als waarderend leiderschap, je stijl van leidinggeven en hoe je relaties in je team verstevigt. In deze tijd draait leiderschap om het creëren van verbindingen om samenwerking te bevorderen; samen met je team onderzoeken en experimenteren om zo wendbaar vooruit te kunnen.

Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen, jouw wensen en klachten en hoeveel oog heb je als waarderend leider voor de drijfveren van je teamleden? Dit traject helpt jou als schoolleider om samen met je team van werkdruk naar werkplezier te gaan en een gezonde werkdruk in je school te bewaken.

Meer informatie

Interesse? Over doorpraten? Neem contact op met Thea de Mots.

Meer nieuws

    • Samen met het jonge kind

      Kleuters kunnen jou geweldig nadoen, dus geef ze iets geweldigs om na te doen. Hoe we op een gewone lesdag mooie dingen leerden.

    • Meer door minder. De boodschap van een nieuwe lector.

      De installatie van Piet Murre tot lector ‘Schoolvakken en didactiek’ op donderdagmiddag 11 april 2019 is ingebed in een symposium met mensen uit het primair en voortgezet onderwijs, mbo en hbo. Mooi, want daar gaat het om: Piet wil vanuit het onderzoekscentrum een bijdrage aan de praktijk leveren.

    • Data evenementen Driestar onderwijsadvies bekend!

      Goede sprekers, praktische toerusting voor je vak, interessante ontmoetingen en goede zorg. Dat zijn de ingrediënten van een onderwijssymposium in Gouda. Hierbij de data voor 2019-2020.

    • Vlog: De kracht van games

      Herkenbaar? Je roept de kinderen na een korte pauze weer tot de orde, maar bij een groepje jongens moet je drie keer zeggen dat de les weer verder gaat. Ze zijn in een verhitte discussie gewikkeld. Waar hebben ze het over? En waarom wordt een deel van de klas hierdoor buitengesloten?

    • Een hele klas vol leerlingen met dyslexie

      Driestar educatief organiseert op 7 mei opnieuw vier regionale dyslexiebelevingsavonden voor ouders, leerkrachten en ib’ers van kinderen met dyslexie. Een avond lang ervaren de deelnemers hoe het is om dyslexie te hebben in de klas. Hoe voelt het wanneer lezen niet vanzelf gaat en hoe blijf je gemotiveerd?