Update rapportage vaardigheidsgroei 14 mei 2019

Een beetje verborgen in ParnasSys bij ‘Overig lvs’ zit het overzicht Vaardigheidsgroei. Op een dag gaf ik dit overzicht de naam ‘de kerstboom’, vanwege de korte of langere groene ‘takken’ aan de rechterkant van de lijst met scores. Deze geven de groei van een leerling aan tussen twee toetsmomenten. Dit overzicht is op veel scholen bij leerkrachten en ib’ers favoriet, met name omdat het visueel sterk is.

ParnasSys komt in het kader van de Leerkracht-updates met de release van 15 mei met een vernieuwde ‘kerstboom’. Deze rapportage bestaat al een paar maanden, maar de verbetering zit er in dat je nu zelf kunt bepalen op welke kolom je sorteert. Dus niet meer alleen alfabetisch op achternaam, maar ook bijvoorbeeld op volgorde van groei; de leerlingen met de minste groei bovenaan en leerlingen met de meeste groei onderaan, of andersom.
parnassys1.png

Dit doe je door op de toetsvergelijkingspagina op de kolomkop te klikken waarop jij wil sorteren. Door nogmaals te klikken op die kolomkop sorteert het programma de gegevens precies andersom. Die keuze wordt dan vastgehouden als je op de knop 'Rapportage vaardigheidsgroei' klikt. Dit is dan bijvoorbeeld het resultaat:
parnassys-2.jpg
Op deze nieuwe rapportage is veel meer te zien dan op de bestaande ‘kerstboom’. Behalve Vaardigheidsscore zie je ook het niveau per leerling en groep (hier A t/m E, maar kan ook in I t/m V) en het functioneringsniveau. Onderaan wordt de niveauverdeling van de groep getoond in procenten en aantallen leerlingen van beide toetsen die vergeleken zijn.

Wil je met je team meer ontdekken over hoe je deze nieuwe functionaliteiten goed kunt benutten? We komen graag naar je toe voor een maatwerkscholing. Neem contact met ons op of kijk op www.parnassys-academie.nl voor ons aanbod.

Meer nieuws

    • Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

      Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen?

    • Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

      Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

    • Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?

      Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

    • De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

      ‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan.

    • Workshop: schurend contact tussen school en ouders

      School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop.