Transformatie dyslexiebehandeling 5 maart 2018

In 2015 is met de invoering van de Jeugdwet de transformatie jeugdhulp ingezet. Alle jeugdhulp, waaronder onderzoek naar en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie, valt sindsdien onder verantwoordelijkheid van de gemeente. De eerste jaren stonden in het teken van zoeken naar goede routes, passende beschikkingen en de juiste mensen bij de gemeenten. Inmiddels zijn we drie jaar verder en is er meer nadruk gekomen op inhoudelijke veranderingen in de jeugdhulp.

Gemeenten hebben vanaf 2015 te maken gehad met een bezuinigingsopdracht die jaarlijks een volgende slag maakt.  Hierdoor zijn er minder middelen beschikbaar en vragen gemeenten aan de zorgaanbieders om na te denken over de manier waarop we de zorg slimmer kunnen inrichten, zonder de kwaliteit te verlagen. Deze vraag is ook aan ons als dyslexieaanbieders gesteld. Om die reden is er vanuit de coöperatie  Onderwijszorg Nederland (ONL) waar we lid van zijn, een nieuw zorgpad ontwikkeld.

Gedegen en wetenschappelijk behandelmethode

De behandelmethode van ONL, die we bij Driestar educatief gebruiken, zit gedegen in elkaar en is wetenschappelijk onderbouwd. De behandeling wordt voortdurend geoptimaliseerd. Wat we wel merken is dat er verschillen zijn tussen kinderen in snelheid van ontwikkelen. Daarom is er in het nieuwe zorgpad vooraf een moment waarop de onderzoeker op basis van kind-kenmerken en het lees- en spellingsniveau een inschatting maakt van het aantal behandelingen dat nodig zal zijn. Daarnaast vindt er niet meer standaard een volledig IQ onderzoek plaats binnen de diagnostiek. Een IQ onderzoek wordt volledig gedaan als het onduidelijk is of er sprake is van een leerprobleem of van ernstig enkelvoudig dyslexie, of wanneer er twijfels zijn over een eerdere intelligentiebepaling.

Veel kinderen die op relatief late leeftijd worden aangemeld (10, 11 of 12 jaar) ontwikkelen zich in een sneller tempo dan kinderen die al op de beginselen van lezen en spellen uitvallen in groep 4. In het begin van de behandeling hebben zij nog weinig moeite met de spellingsregels, de moeilijkheid ontstaat voor hen pas later in de behandeling (wat spelling betreft). Door vooraf het aantal behandelingen te bepalen kan de behandeling slimmer ingericht worden. Zo zijn sommige herhalingslessen misschien niet nodig of kunnen de eenvoudige spellingsregels wat sneller behandeld worden.

Daarmee komt er een grotere focus op de stukjes in de behandeling die gaan over datgene waar het individuele kind de meeste moeite heeft. Door vooraf het aantal behandelingen in te schatten hopen we dat er meer ruimte en nadruk ontstaat voor maatwerk per kind.

Hetzelfde doel

Het doel van de behandeling blijft natuurlijk hetzelfde als altijd: leren omgaan met de dyslexie, beter leren lezen en spellen, het (zo nodig) reduceren van faalangst en het leesplezier verhogen! Op deze manier hopen we er met elkaar voor te zorgen dat de kinderen later in hun leven kunnen zeggen: 'Ik heb dyslexie maar het heeft mij niet belemmerd in mijn persoonlijke ontwikkeling en ik lees met veel plezier!'

Wil je meer weten over onze behandeling of over dit thema? Ga dan naar onze pagina Dyslexie

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".