In 2015 is met de invoering van de Jeugdwet de transformatie jeugdhulp ingezet. Alle jeugdhulp, waaronder onderzoek naar en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie, valt sindsdien onder verantwoordelijkheid van de gemeente. De eerste jaren stonden in het teken van zoeken naar goede routes, passende beschikkingen en de juiste mensen bij de gemeenten. Inmiddels zijn we drie jaar verder en is er meer nadruk gekomen op inhoudelijke veranderingen in de jeugdhulp.
Gemeenten hebben vanaf 2015 te maken gehad met een bezuinigingsopdracht die jaarlijks een volgende slag maakt. Hierdoor zijn er minder middelen beschikbaar en vragen gemeenten aan de zorgaanbieders om na te denken over de manier waarop we de zorg slimmer kunnen inrichten, zonder de kwaliteit te verlagen. Deze vraag is ook aan ons als dyslexieaanbieders gesteld. Om die reden is er vanuit de coöperatie Onderwijszorg Nederland (ONL) waar we lid van zijn, een nieuw zorgpad ontwikkeld.
Gedegen en wetenschappelijk behandelmethode
De behandelmethode van ONL, die we bij Driestar educatief gebruiken, zit gedegen in elkaar en is wetenschappelijk onderbouwd. De behandeling wordt voortdurend geoptimaliseerd. Wat we wel merken is dat er verschillen zijn tussen kinderen in snelheid van ontwikkelen. Daarom is er in het nieuwe zorgpad vooraf een moment waarop de onderzoeker op basis van kind-kenmerken en het lees- en spellingsniveau een inschatting maakt van het aantal behandelingen dat nodig zal zijn. Daarnaast vindt er niet meer standaard een volledig IQ onderzoek plaats binnen de diagnostiek. Een IQ onderzoek wordt volledig gedaan als het onduidelijk is of er sprake is van een leerprobleem of van ernstig enkelvoudig dyslexie, of wanneer er twijfels zijn over een eerdere intelligentiebepaling.
Veel kinderen die op relatief late leeftijd worden aangemeld (10, 11 of 12 jaar) ontwikkelen zich in een sneller tempo dan kinderen die al op de beginselen van lezen en spellen uitvallen in groep 4. In het begin van de behandeling hebben zij nog weinig moeite met de spellingsregels, de moeilijkheid ontstaat voor hen pas later in de behandeling (wat spelling betreft). Door vooraf het aantal behandelingen te bepalen kan de behandeling slimmer ingericht worden. Zo zijn sommige herhalingslessen misschien niet nodig of kunnen de eenvoudige spellingsregels wat sneller behandeld worden.
Daarmee komt er een grotere focus op de stukjes in de behandeling die gaan over datgene waar het individuele kind de meeste moeite heeft. Door vooraf het aantal behandelingen in te schatten hopen we dat er meer ruimte en nadruk ontstaat voor maatwerk per kind.
Hetzelfde doel
Het doel van de behandeling blijft natuurlijk hetzelfde als altijd: leren omgaan met de dyslexie, beter leren lezen en spellen, het (zo nodig) reduceren van faalangst en het leesplezier verhogen! Op deze manier hopen we er met elkaar voor te zorgen dat de kinderen later in hun leven kunnen zeggen: 'Ik heb dyslexie maar het heeft mij niet belemmerd in mijn persoonlijke ontwikkeling en ik lees met veel plezier!'
Wil je meer weten over onze behandeling of over dit thema? Ga dan naar onze
pagina Dyslexie.