Tips voor het oefenen met het rijtjesboek 23 oktober 2017

Iedere week leren de leerlingen van groep 3 weer een aantal nieuwe letters waardoor ze in deze periode van het jaar al een flink aantal woorden kunnen lezen. Niet voor alle leerlingen gaat dat lezen automatisch. Deze leerlingen kunnen dan extra oefenen met rijtjesboek van Lijn 3.

Het rijtjesboek van Lijn 3 is een effectief hulpmiddel om te oefenen met het vlot en foutloos lezen van woorden en zinnen. Kinderen oefenen tijdens de leesles zelfstandig, in tweetallen en klassikaal.

Tips om het oefenen leuk te houden

Maar hoe houd je dit extra oefenen met deze boekjes leuk als veel herhaling nodig is? Wij geven je drie tips om het oefenen met het rijtjesboek leuk te houden voor jouw leerlingen. 
  1. Maak voor de leerling een microfoon van een lege closetrol en een prop papier. Laat de leerling door de microfoon de rijtjes zo snel en zo goed mogelijk voorlezen. Eventueel kunt u er ook een geluidsopname van maken en die later met het kind beluisteren. Op die manier vindt extra herhaling plaats op een speelse manier.
  1. Geef de verschillende woordrijen met potlood een nummer. Laat de leerlingen die extra moeten oefenen om de beurt met een dobbelsteen gooien. Het nummer wat de dobbelsteen aangeeft, geeft aan welk rijtje het kind mag lezen.
  1. Kopieer een bladzijde uit het rijtjesboek en laat de kinderen ‘race-lezen’. Dit houdt in dat ze een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 30 seconden) hardop de rijtjes mogen lezen. Na de afgesproken tijd zetten ze een streep tot waar ze gekomen zijn. De volgende keer wordt van hetzelfde kopie gelezen. Lukt het om verder te komen dan je eigen record?

Leernetwerk Lijn 3

Meer tips en praktische gebruikers ervaringen rond Lijn 3 willen we met elkaar uitwisselen op een leernetwerk. Tijdens dit leernetwerk wordt onder andere gesproken over hoe je als leerkracht spelletjes bij Lijn 3 kunt inzetten en hoe je ouders kunt betrekken bij de methode.

Klik hier voor meer informatie over dit leernetwerk

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".