Tips en handvatten voor voorleessoftware 27 mei 2021

Op iedere school zitten wel een of meerdere kinderen met dyslexie. Ondanks hard oefenen, blijven ze lezen en spellen meestal erg moeilijk vinden. Als hun leesniveau lager is dan het niveau van de groep, is vaak te merken dat ze moeite hebben met het lezen van de leerstof.

Dyslexiebehandelaren en orthopedagogen adviseren regelmatig om voorleessoftware in te zetten. Intern begeleiders en leerkrachten hebben hier vaak hun vragen bij. Is het wel nodig, we doen immers al veel klassikaal? Of: de leerling heeft toch een maatje die hem/haar mag voorlezen? Er zijn ook scholen die positief zijn wat voorleessoftware betreft, maar geen idee hebben wat er is en wat dan het juiste programma is om aan te schaffen. En dat is heel begrijpelijk, want er zijn veel mooie programma’s. Wat kies je? Hierbij wat tips en handvatten ter overweging.

Wat zijn de voordelen?

  • Leerling krijgt meer zelfstandigheid en is niet afhankelijk van andere personen die de lesstof voorlezen.
  • Leerkracht of onderwijsassistent houdt tijd over, omdat de stof niet meer voorgelezen hoeft te worden.
  • Bij gebruik thuis worden ouders ontlast, een leerling kan zelfstandiger zijn huiswerk maken. 

Wat kies je?

Op de onafhankelijke website www.dyslexiehulpmiddelen.com staan veel verschillende programma’s. 

Hoe kies je? 

  • Gaat een leerling bijna naar het voortgezet onderwijs? Informeer daar welk programma gebruikt wordt.
  • Een aantal gangbare programma’s zijn: Alinea, Kurzweil 3000, Read & Write, Claro Read, IntoWords (L2S), SprintPlus, TextAid. Hiermee kunnen Word- en PDF-documenten worden voorgelezen, maar ook dyslexiebestanden. Indien gebruik gemaakt zal worden van dyslexiebestanden, kies dan één van de bovenstaande programma’s. (Let op: je kunt bij deze programma’s alleen dyslexiebestanden afspelen en geen DAISY-bestanden!)
  • Wat heeft de leerling nodig? Moet de stof alleen worden voorgelezen en leest de leerling zelf mee in zijn boek? Dan kun je kiezen om gesproken school- en studieboeken (DAISY) in te zetten. Deze worden voorgelezen door een menselijke stem en kunnen met een app (bijvoorbeeld de gratis LEX-app) of DAISY-speler beluisterd worden.
  • Wil je dat de leerling op een computer of tablet de tekst kan lezen én beluisteren? Kies dan voor dyslexiebestanden. Dyslexiebestanden worden voorgelezen door een computerstem. De tekst die gelezen wordt, licht op. Dyslexiebestanden kunnen alleen gebruikt worden in combinatie met de bovengenoemde programma’s.
  • DAISY- en dyslexiebestanden zijn te bestellen via www.dedicon.nl. Ga hierbij na of de methode die jij gebruikt, beschikbaar is. Is je eigen methode niet beschikbaar. Dan kun je de lesboeken zelf inscannen. Goed om te weten: school heeft de verantwoordelijkheid om voor de juiste lesboeken te zorgen, dus indien nodig ook voor DAISY- of dyslexiebestanden.
  • Kijk naar praktische punten, zoals: Hoe lang is een licentie geldig? Op hoeveel apparaten kan het programma gebruikt worden? Wat zijn de kosten? Betalen ouders of school?
  • Bij veel programma’s is het mogelijk een demoversie aan te vragen. Probeer eens een paar programma’s uit.
  • Kijk welke functies van het programma een leerling daadwerkelijk nodig heeft. Het is jammer te betalen voor functies die niet worden gebruikt.
  • Zorg dat er binnen de school minimaal twee personen kennis hebben van het programma. Verdiep je er grondig in en geef ook de leerling training, zodat hij zelfstandig het programma kan gebruiken.

Meer informatie

Hopelijk helpt dit jou om tot een juiste keus te komen zodat hiermee ook de leerling geholpen wordt! Heb je nog vragen? Neem gerust contact op met de dyslexiebehandelaar of orthopedagoog op jouw school.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".