Terugblik symposium over pedagogische nalatenschap van dr. M. Golverdingen 29 oktober 2020

Onveranderd actueel. Dat is het pedagogisch gedachtegoed van dr. Golverdingen ook nu nog, vinden Bram de Muynck en Bram Kunz, respectievelijk lector en onderzoeker bij Driestar educatief. „Maar onze tijd vraagt wel om wat andere accenten.”


De pedagogiek van dr. Golverdingen was gericht op het hart, stellen Kunz en De Muynck, hoofdauteurs van een christelijke schoolpedagogiek die in 2021 bij Driestar educatief verschijnt. „Hij had een fijne antenne voor het feit dat hoe er op een school gehandeld wordt heel indringend binnenkomt bij een kind. Hij legde er de vinger bij dat op scholen waarin vooral aandacht is voor de inhoud van het onderwijs, een wat hard klimaat dreigt te ontstaan. Het hart van de leerling moet volgens hem centraal staan. Die visie is nu nog heel relevant.”

Bovenstaande inleiding verscheen eerder in een artikel in het Reformatorisch Dagblad. Het vervolg van het artikel met een interview met Bram de Muynck (lector onderzoekscentrum) en Bram Kunz (docent en onderzoeker onderzoekscentrum) lees je hier.

Vanwege de geldende coronamaatregelen werd het symposium ook online uitgezonden. Klik hier om het symposium terug te kijken

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.