Hoe worden de kinderen in je klas mediawijs en welke rol heb je hierin als leerkracht? Twee vragen die leerkrachten uit het basis- en voortgezet onderwijs op 25 april naar Gouda brengen. Daarnaast wordt deze middag ook nieuwe leerlijn Mediawijsheid gepresenteerd.
Don Zuiderman, docent ICT & Onderwijs aan de Hogeschool Utrecht, geeft in zijn hoofdlezing een kijkje in zijn keuken. Hoe zet hij ICT in in zijn onderwijs en wat voor meerwaarde biedt dit volgens hem? Allereerst is het goed om te bedenken dat media geen synoniem zijn voor ICT. Alle informatiebronnen: van tijdschrift en reclameposter tot games en apps zijn voorbeelden van media. Als je dit een plaats in je onderwijs wilt geven, roept dit allerlei onderwerpen op waar je een visie over moet hebben moet hebben: gepersonaliseerd leren, schrijven versus typen, 3D-printen, immersive learning. Don legt veel nadruk op het hebben en vormen van een visie op mediagebruik in het onderwijs.
Onderwijsadviseur Wim van den Bosch sluit hier in zijn verhaal goed op aan en bouwt voort op de term mediawijsheid. Met behulp van het Media Attitude Model wijst hij op het belang van waarden in het (media)onderwijs. De binnen Driestar ontwikkelde leerlijn biedt hier heel praktische handvatten voor de leerkracht en prachtige lessen voor de leerlingen: Stapp voor stap. Lees hier meer over Stapp en om proeflessen aan te vragen.
Tijdens twee workshops kunnen deelnemers meer kennis nemen van de inhoud van de lessen. De leerkrachten uit het VO bekijken een aantal lessen voor hun doelgroep. Leerkrachten uit het PO bekijken en analyseren twee lessen van groep 5 en 6.
De andere deelnemers nemen deel aan de workshops over media-educatie binnen de school of (a)sociale media en het omgaan met groepsdruk.
Verder oriënteren
Wij kijken terug op een mooie middag, met mooie eerste reacties op
Stapp. Wil je verder verdiepen of oriënteren op media-educatie binnen jouw school? Vraag hier de
gratis whitepaper aan of ga naar de pagina
Mediawijsheid.