Terugblik symposium Mediawijsheid Geplaatst op 16 mei 2018

Hoe worden de kinderen in je klas mediawijs en welke rol heb je hierin als leerkracht?  Twee vragen die leerkrachten uit het basis- en voortgezet onderwijs op 25 april naar Gouda brengen. Daarnaast wordt deze middag ook nieuwe leerlijn Mediawijsheid gepresenteerd.

Don Zuiderman, docent ICT & Onderwijs aan de Hogeschool Utrecht, geeft in zijn hoofdlezing een kijkje in zijn keuken. Hoe zet hij ICT in in zijn onderwijs en wat voor meerwaarde biedt dit volgens hem? Allereerst is het goed om te bedenken dat media geen synoniem zijn voor ICT. Alle informatiebronnen: van tijdschrift en reclameposter tot games en apps zijn voorbeelden van media. Als je dit een plaats in je onderwijs wilt geven, roept dit allerlei onderwerpen op waar je een visie over moet hebben moet hebben: gepersonaliseerd leren, schrijven versus typen, 3D-printen, immersive learning. Don legt veel nadruk op het hebben en vormen van een visie op mediagebruik in het onderwijs.

Onderwijsadviseur Wim van den Bosch sluit hier in zijn verhaal goed op aan en bouwt voort op de term mediawijsheid. Met behulp van het Media Attitude Model wijst hij op het belang van waarden in het (media)onderwijs. De binnen Driestar ontwikkelde leerlijn biedt hier heel praktische handvatten voor de leerkracht en prachtige lessen voor de leerlingen: Stapp voor stap. Lees hier meer over Stapp en om proeflessen aan te vragen.

Tijdens twee workshops kunnen deelnemers meer kennis nemen van de inhoud van de lessen. De leerkrachten uit het VO bekijken een aantal lessen voor hun doelgroep. Leerkrachten uit het PO bekijken en analyseren twee lessen van groep 5 en 6.

De andere deelnemers nemen deel aan de workshops over media-educatie binnen de school of (a)sociale media en het omgaan met groepsdruk.

Verder oriënteren

Wij kijken terug op een mooie middag, met mooie eerste reacties op Stapp. Wil je verder verdiepen of oriënteren op media-educatie binnen jouw school? Vraag hier de gratis whitepaper aan of ga naar de pagina Mediawijsheid.    

Symposium-mediawijsheid-1.png
Symposium-mediawijsheid-2.png
SYMPosium-mediawijsheid-3.png
SYMposium-mediawijsheid-4.png
SYmposium-mediawijsheid-5.png
SYMPosium-mediawijsheid-6.png
 

Meer nieuws

    • Gratis dyslexiebelevingsavond: ervaar hoe het is om dyslexie hebben

      Op de gratis dyslexiebelevingsavond van Driestar onderwijsadvies ervaren ouders, leerkrachten en intern begeleiders hoe ingewikkeld lezen en spellen kan zijn voor een kind met dyslexie. Hoe voelt het wanneer lezen niet vanzelf gaat en hoe blijf je gemotiveerd? Ervaar het zelf!

    • Tips bij sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen

      Een baby huilt om aan te geven dat hij honger, een vieze broek of slaap heeft. Het is een vorm van uiten van emoties. De prilste vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. De peuter kan een fase hebben dat hij overal ‘nee’ op zegt. Ook dit is een vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. In dit artikel zoomen we in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen en krijg je per leeftijdsfase tips.

    • Hoe begeleid jij kinderen met dyslexie?

      In groep 4 zijn diverse leerlingen waarbij dyslexie een rol speelt in de familie. Juf Marloes is erg enthousiast, maar als startende leerkracht lijkt ze niet goed grip te krijgen op de signalering en begeleiding van deze kinderen.

    • Opleiding Taalcoördinator start in januari 2019

      Ben jij leerkracht, heb je affiniteit met taal en wil je taalonderwijs binnen jouw school naar een hoger plan brengen? Dan is de opleiding Taalcoördinator iets voor jou! In anderhalf jaar wordt jij opgeleid tot taalcoördinator van jouw school.

    • Inschrijving AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional geopend!

      Vanaf 11 oktober kun je inschrijven voor de nieuwe AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional. Bij inschrijving in oktober ontvang je het eerste boek van de literatuurlijst gratis!