Terugblik symposium Mediawijsheid Geplaatst op 16 mei 2018

Hoe worden de kinderen in je klas mediawijs en welke rol heb je hierin als leerkracht?  Twee vragen die leerkrachten uit het basis- en voortgezet onderwijs op 25 april naar Gouda brengen. Daarnaast wordt deze middag ook nieuwe leerlijn Mediawijsheid gepresenteerd.

Don Zuiderman, docent ICT & Onderwijs aan de Hogeschool Utrecht, geeft in zijn hoofdlezing een kijkje in zijn keuken. Hoe zet hij ICT in in zijn onderwijs en wat voor meerwaarde biedt dit volgens hem? Allereerst is het goed om te bedenken dat media geen synoniem zijn voor ICT. Alle informatiebronnen: van tijdschrift en reclameposter tot games en apps zijn voorbeelden van media. Als je dit een plaats in je onderwijs wilt geven, roept dit allerlei onderwerpen op waar je een visie over moet hebben moet hebben: gepersonaliseerd leren, schrijven versus typen, 3D-printen, immersive learning. Don legt veel nadruk op het hebben en vormen van een visie op mediagebruik in het onderwijs.

Onderwijsadviseur Wim van den Bosch sluit hier in zijn verhaal goed op aan en bouwt voort op de term mediawijsheid. Met behulp van het Media Attitude Model wijst hij op het belang van waarden in het (media)onderwijs. De binnen Driestar ontwikkelde leerlijn biedt hier heel praktische handvatten voor de leerkracht en prachtige lessen voor de leerlingen: Stapp voor stap. Lees hier meer over Stapp en om proeflessen aan te vragen.

Tijdens twee workshops kunnen deelnemers meer kennis nemen van de inhoud van de lessen. De leerkrachten uit het VO bekijken een aantal lessen voor hun doelgroep. Leerkrachten uit het PO bekijken en analyseren twee lessen van groep 5 en 6.

De andere deelnemers nemen deel aan de workshops over media-educatie binnen de school of (a)sociale media en het omgaan met groepsdruk.

Verder oriënteren

Wij kijken terug op een mooie middag, met mooie eerste reacties op Stapp. Wil je verder verdiepen of oriënteren op media-educatie binnen jouw school? Vraag hier de gratis whitepaper aan of ga naar de pagina Mediawijsheid.    

Symposium-mediawijsheid-1.png
Symposium-mediawijsheid-2.png
SYMPosium-mediawijsheid-3.png
SYMposium-mediawijsheid-4.png
SYmposium-mediawijsheid-5.png
SYMPosium-mediawijsheid-6.png
 

Meer nieuws

    • Mooie scores voor lvo-studenten bij landelijke kennistoetsen

      Studenten van de lerarenopleidingen voortgezet onderwijs bij Driestar hogeschool scoren goed op de landelijke kennistoetsen in december. Bij meerdere vakken is de score 100%!

    • Stapp; bewust online – doet jouw school al mee?

      Twee vriendinnen lopen kletsend door de winkelstraten. Ze bekijken kleding en schoenen en maken terloopse opmerkingen. Ondertussen worden ze gevolgd en wordt alles dat kan leiden tot koopgedrag geregistreerd. ’s Avonds herkennen de meiden hun shopgedrag terug in het aanbod dat ze letterlijk voorgeschoteld krijgen.

    • Gedichtendag

      Hoe zwaar is taal, wat weegt een woord? ‘Wilt u het halfom of mager?’ ‘Mag ’t ietsjes meer zijn?’ vraagt de slager. ‘Aan een stukje, of in plakjes?’

    • Herhaalde oproep: Driestar educatief zoekt nieuw lid van de raad van toezicht

      In verband met het statutair aftreden van een lid zijn wij op zoek naar een nieuw lid van de raad van toezicht. Solliciteren kan tot en met 2 februari 2019.

    • “Dyslexie een beperking? Mijn kind heeft zijn eigen unieke talenten"

      Wat is dyslexie eigenlijk en hoe voelt dat voor iemand? Om dit te laten ervaren, organiseert Driestar educatief dyslexiebelevingsavonden. “Dit zou verplicht moeten zijn voor alle ouders en leerkrachten die werken met kinderen met dyslexie”, merken ouders op die hieraan meedoen.