Terugblik symposium Leiderschap en sociale veiligheid 11 mei 2016

Tijdens het onlangs gehouden symposium Leiderschap en sociale veiligheid dacht een groep van zo’n 40 onderwijsprofessionals met elkaar na over de vragen die de nieuwe wet Veiligheid op school oproept. Waar moet je op letten als je je veiligheidsbeleid vormgeeft en hoe vertaal je het naar de werkvloer?

Hoofdlezing Leidinggeven aan sociale veiligheid

Lenard Prins, directeur-eigenaar bij het onderzoeksbureau Restment, verzorgde de hoofdlezing. Aan de hand van acht casussen nam hij de deelnemers mee in de problematiek waarmee scholen in aanraking kunnen komen. Wat doe je bijvoorbeeld als er een vermoeden bestaat van handel in verdovende middelen op jouw school? Toen dat onlangs op een vo-school gebeurde, werd door de betreffende school de politie ingeschakeld. Direct daarop waren er een aantal ziekmeldingen van docenten: zij werden ernstig bedreigd door leerlingen die de drugs verhandelden. Ook een aantal leerlingen meldden zich ziek. Later bleek dat dit probleem al acht maanden aan de gang was en werd in verschillende kluisjes cocaïne aangetroffen. Veel mensen, waaronder de conciërge en de vertrouwenspersoon, wisten ervan en gingen eronder gebukt. Je ziet nogal eens gebeuren op scholen dat misstanden bekend zijn, maar dat men niet goed weet hoe ze de problemen aan moeten pakken of ze zelfs niet durven aan te pakken.


“Alle feiten moeten boven tafel komen, want alleen dan wordt er aan slachtoffers én aan daders recht gedaan.” - Lenard Prins

 Lenard signaleert op veel scholen dat er al veel is gedaan rondom sociale veiligheid. “Verrassend vind ik echter wel dat de samenhang vaak ontbreekt, waardoor al die mooie plannen en beleidsstukken eigenlijk maar weinig kracht hebben.” Belangrijk vindt hij dat er bij extreme misstanden aan zuivere waarheidsvinding wordt gedaan: “Alle feiten moeten boven tafel komen, want alleen dan wordt er aan slachtoffers én aan daders recht gedaan.” Ook wees hij op het belang van het kennen van de thuissituatie van leerlingen. “Zodra er bij een leerling thuis iets voorvalt, heeft dat meestal direct impact op school. Dat vergeten we nogal eens.”

Workshops

Tijdens diverse workshops gingen de deelnemers praktischer met het thema aan de slag, onder andere over mentale weerbaarheid, pesten, de wetgeving en hulpmiddelen als ZIEN! en Iris+


Samenwerking binnen V&I Educatie

Dit symposium organiseerde Driestar onderwijsadvies samen met een aantal medewerkers van Restment. Deze partijen werken binnen V&I Educatie samen om zo een totaalpakket van diensten aan scholen aan te bieden op het gebied van veiligheid. Zo is er een online loket waar 24/7 calamiteiten gemeld kunnen worden, maar waar ook vertrouwelijk melding gemaakt kan worden van schending van integriteit. Verder biedt V&I Educatie een audit op het schoolveiligheidsplan en social media-monitoring. Daarnaast worden trainingen voor personeelsleden gegeven om hun weerbaarheid te vergroten en hen toe te rusten om eventuele problemen vroegtijdig te signaleren en hier indien nodig effectief op te interveniëren.
 
Heb je een vraag over veiligheid op jouw school of wil je meer weten over V&I Educatie? Kijk op www.vi-educatie.nl of bel 088-0118826.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".