Terugblik symposium 25 jaar TaalpuntNL 10 juli 2019

Op maandag 24 juni vierden we met auteurs, docenten en belangstellenden 25 jaar TaalpuntNL: de methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De naam TaalpuntNL bestaat overigens nog geen 25 jaar; in 1994 werd 'Fundamentaal' ontwikkeld op basis van de geamendeerde kerndoelen. Bij de herziening in 2005 kreeg de methode haar huidige naam.

De hoofdspreker, prof. dr. Hans Hulshof, uitte in zijn lezing zijn visie op taaldidactiek en de mogelijkheden die er zijn om het vak Nederlands nog meer inhoud te geven. Jarenlang gaf hij zijn studenten in de lerarenopleiding gelegenheid om de methode te bestuderen en te testen op kwaliteit: de aandacht voor taalkunde kwam er daarbij steeds positief uit. De aanbevelingen van Hulshof als start van de evaluatie van editie 3 waren duidelijk: zorg voor meer samenhang tussen de leerlijnen en kies een perspectief op taal dat leidend is voor je aanpak:
  • Als taalkwestie vanuit drie perspectieven: taalnorm (de regels), taalwerkelijkheid (gebruik) en eigen taalgevoel;
  • Als taalverschijnsel vanuit zes vakperspectieven: hoe gebruikt? hoe beoordeeld? hoe gewaardeerd? hoe zit het in elkaar? hoe leer je het? hoe varieert en verandert het?
taalpuntnl.png
Vier docenten die met TaalpuntNL werken inspireerden de aanwezigen met een presentatie over hun creatieve lesidee├źn. Leerlingen van dezelfde docenten gaven hun mening over de methode in een filmpje. Projectleider Arie van Groningen hield een causerie over de geschiedenis van de methode en het taalonderwijs.
taalpuntnl2.png
Met een door Annemarie Nobel geschreven lied bezongen we het vak Nederlands en de inspanningen van de docenten:
 
Maar de leraar doet zijn best
En gaat, ondanks het protest,
Met de spelling in de weer
Struikelbokken keer op keer.

Met een reuzeleuk gedicht
En een aardig nieuwsbericht
Of een boeiend kort verhaal
Wekt hij liefde voor de taal

Tot slot testte een Kahootquiz de kennis van taalverschijnselen en de methode en werd Arie van Groningen in het zonnetje gezet met een glossy als dank voor zijn jarenlange inzet.
taalpuntnl3-groningen.png

Na afloop kregen de deelnemers aan het minisymposium een boekje met columns over taalkundige onderwerpen mee naar huis. Aan de enthousiaste reacties en de aanbevelingen voor de evaluatie kunnen we afleiden dat het een zeer geslaagd symposium was.

Meer nieuws

    • Zomersluiting Driestar educatief

      Tussen 22 juli en 16 augustus vieren wij zomervakantie en zijn onze locaties gesloten. Vanaf 19 augustus zijn we weer open en bereikbaar.

    • Benoeming Dirk Verweij manager onderwijsadvies

      Het college van bestuur en de raad van toezicht van Driestar educatief benoemt per 1 oktober 2019 de heer D.C. (Dirk) Verweij als manager onderwijsadvies. We zijn blij en dankbaar dat we een nieuwe manager hebben gevonden in de vacature die ontstaat door het vertrek van Gerben Heldoorn.

    • Traject Groepsleerkracht onderbouw start november 2019

      De start van het traject Groepsleerkracht onderbouw vmbo-basis/kader is verzet van september naar november 2019. Heb jij een pabodiploma en geef je les aan onderbouw vmbo-basis/kader of ben je van plan om in deze sector te gaan werken? Meld je dan nog aan voor 10 oktober 2019!

    • De eenjarige post-hbo-ib-opleiding start weer in september!

      Ben jij ib'er en zou je eigenlijk wel meer willen groeien in je rol? Denk er deze zomervakantie dan eens goed over na of onze eenjarige post-hbo-opleiding voor ib'ers niet wat voor jou is.

    • Word jij een dyslexiespecialist 2.0?

      Bram (7 jaar) gaat na de zomervakantie naar groep 4. Hij heeft veel moeite met het oppakken van het leesproces. Ook spelling is voor hem lastig. Al het hele jaar zit hij in de intensieve instructiegroep voor lezen. Wanneer is het moment om de zorg te intensiveren? Moet er bij Bram ook gedacht worden aan dyslexie en hoe verloopt dat traject dan precies?