Terugblik symposium 25 jaar TaalpuntNL 10 juli 2019

Op maandag 24 juni vierden we met auteurs, docenten en belangstellenden 25 jaar TaalpuntNL: de methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De naam TaalpuntNL bestaat overigens nog geen 25 jaar; in 1994 werd 'Fundamentaal' ontwikkeld op basis van de geamendeerde kerndoelen. Bij de herziening in 2005 kreeg de methode haar huidige naam.

De hoofdspreker, prof. dr. Hans Hulshof, uitte in zijn lezing zijn visie op taaldidactiek en de mogelijkheden die er zijn om het vak Nederlands nog meer inhoud te geven. Jarenlang gaf hij zijn studenten in de lerarenopleiding gelegenheid om de methode te bestuderen en te testen op kwaliteit: de aandacht voor taalkunde kwam er daarbij steeds positief uit. De aanbevelingen van Hulshof als start van de evaluatie van editie 3 waren duidelijk: zorg voor meer samenhang tussen de leerlijnen en kies een perspectief op taal dat leidend is voor je aanpak:
  • Als taalkwestie vanuit drie perspectieven: taalnorm (de regels), taalwerkelijkheid (gebruik) en eigen taalgevoel;
  • Als taalverschijnsel vanuit zes vakperspectieven: hoe gebruikt? hoe beoordeeld? hoe gewaardeerd? hoe zit het in elkaar? hoe leer je het? hoe varieert en verandert het?
taalpuntnl.png
Vier docenten die met TaalpuntNL werken inspireerden de aanwezigen met een presentatie over hun creatieve lesideeën. Leerlingen van dezelfde docenten gaven hun mening over de methode in een filmpje. Projectleider Arie van Groningen hield een causerie over de geschiedenis van de methode en het taalonderwijs.
taalpuntnl2.png
Met een door Annemarie Nobel geschreven lied bezongen we het vak Nederlands en de inspanningen van de docenten:
 
Maar de leraar doet zijn best
En gaat, ondanks het protest,
Met de spelling in de weer
Struikelbokken keer op keer.

Met een reuzeleuk gedicht
En een aardig nieuwsbericht
Of een boeiend kort verhaal
Wekt hij liefde voor de taal

Tot slot testte een Kahootquiz de kennis van taalverschijnselen en de methode en werd Arie van Groningen in het zonnetje gezet met een glossy als dank voor zijn jarenlange inzet.
taalpuntnl3-groningen.png

Na afloop kregen de deelnemers aan het minisymposium een boekje met columns over taalkundige onderwerpen mee naar huis. Aan de enthousiaste reacties en de aanbevelingen voor de evaluatie kunnen we afleiden dat het een zeer geslaagd symposium was.

Meer nieuws

    • Aanpassing criteria voor vergoede dyslexiezorg

      Nu de leerlingen de helft van de tijd naar school gaan, betekent dit niet dat de ‘normale’ situatie van voor de sluiting van de scholen door de corona-maatregelen weer terug is. Als we de huidige criteria voor vergoede dyslexiezorg blijven hanteren, kan een leerling zeer waarschijnlijk niet aangemeld worden omdat het criterium ‘ernst’ niet voldoende kan worden onderbouwd. In dit bericht lees je hier meer over én een voorstel van Driestar educatief.

    • Verder met Engels: cursussen voor beginners en gevorderden

      Wil jij graag beter worden in Engels? Welk niveau je ook hebt, we hebben een cursus die aansluit bij jouw behoeften. Onze cursussen worden gegeven in Gouda en Amersfoort. Welke cursus past bij jou?

    • Ouderbetrokkenheid bij de dyslexiebehandeling

      Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van de begeleiding die dyslexiebehandelaren gaven aan ouders. De begeleiding vond plaats aan de hand van een kijkwijzer met aandachtspunten die in de literatuur als belangrijke elementen van de interactie tussen ouder en kind worden genoemd.

    • Tijdelijk extra leerkracht nodig?

      Er ontstaat langzaam weer perspectief in deze coronatijd. Basisscholen en ook middelbare scholen openen langzaam de deuren weer. De afgelopen tijd is meer dan ooit gebleken dat onderwijs een vitale sector is voor onze samenleving. Al een tijd heeft het onderwijs last van personeelstekort. Driestar onderwijsadvies biedt scholen graag ondersteuning door aanbod van interim-leerkrachten.

    • Het nieuwe nascholingsaanbod staat online!

      Verder leren: welke stap ga jij zetten? Als leraar ben je je leven lang gericht op leren, niet alleen voor je leerlingen maar ook voor jezelf. Jouw nascholing komt ten goede aan de kinderen in je klas, en aan je collega’s in je team.