Terugblik studiemiddag jeugdliteratuur 15 maart 2018

Vanaf half twee komen ruim vijftig vo-docenten Nederlands het Klooster in Woerden binnenlopen voor de studiemiddag jeugdliteratuur. Velen van hen zijn oud-studenten van de lerarenopleiding van Driestar hogeschool. Naast het studiekarakter van deze middag heerst er dan ook een echte reüniesfeer.

Om twee uur opent Janneke de Jong de middag. Gerdineke van Silfhout is de eerste spreker. Zij is gepromoveerd op een onderzoek naar lezen in het vmbo.

Aanbevelingen bij leesproblemen in de klas

De deelnemers hebben haar dissertatie gelezen en het is hen aan te zien dat ze veel herkennen van de leesproblemen die Van Silfhout heeft onderzocht. Gerdineke geeft zinvolle aanbevelingen mee: bied leesbare, goed gestructureerde teksten aan, stem af op het niveau en ontmoedig niet door lange series vragen, maar ga het gesprek aan over de inhoud. We kunnen leren van internationale ervaring in het aanbieden van examenteksten op voorbereide thema’s. Na de lezing bespreken de docenten in groepjes hun eigen vragen en blijft er nog een enkele vraag voor de spreker over.

Non-fictie voor kinderen en jongeren

Na de pauze komt schrijfster Janny van der Molen op. Zij schrijft non-fictie voor kinderen en jongeren. Meestal intrigeert een enkel feit, een bijzondere anekdote haar, wat leidt tot diepgravend onderzoek en ten slotte tot een verhaal. De deelnemers hebben een boek van Van der Molen gelezen en een lesidee ontworpen. Janny heeft ook verhalen geschreven bij de canon van de geschiedenis. Heldenverhalen met sprekende illustratie die gebaseerd zijn op onderzochte historische gegevens. Dat er veel behoefte is aan een dergelijke bron blijkt wel uit het feit dat het boek meermalen is herdrukt.
 
Indrukwekkend is haar beschrijving van het leven van Anne Frank in het boek Buiten is het oorlog. Voor leerlingen vanaf tien jaar een prima opstap naar het dagboek en een gedegen voorbereiding op een bezoek aan het Achterhuis.
 
Na afloop is er een borrel en daarna sluiten we in een dichtbijgelegen restaurant de studiemiddag af. Onder de maaltijd wordt gepraat over school, lezen en worden boekentips uitgewisseld. In september wordt de volgende studiemiddag literatuur georganiseerd. Deze zal gaan over de auteur Hella Haasse van wie dit jaar de honderdste geboortedag wordt herdacht. 

Meer nieuws

    • Schoolleidersdag 2020: een vooruitblik

      Op 2 oktober vindt de schoolleidersdag 2020 plaats, met als thema: de school na(ar) de crisis. Hoogleraren Paul ’t Hart en Jelle Jolles zullen ook een bijdrage leveren aan de dag. Wij vroegen hen alvast een tipje van de sluier op te lichten. U kunt zich nog aanmelden voor de schoolleidersdag 2020.

    • Gratis download: dyslexiekaart

      Bij de diagnose ernstige, enkelvoudige dyslexie krijgt een leerling een dyslexieverklaring. Op deze verklaring staat onder meer welke ernstige belemmeringen er zijn voor deelname aan het onderwijs en de maatschappij, noodzakelijke maatregelen, dispensatie en compensatie en eventuele extra faciliteiten. Concrete afspraken voor een individuele leerling kunnen genoteerd worden op een dyslexiekaart. Download hem hier!

    • School video interactie begeleiding in teamverband

      Veel leerkrachten voelen zich niet vaardig genoeg om met alle verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen om te gaan. Dat beïnvloedt het geloof in hun vermogen om inclusiever onderwijs te kunnen realiseren. IB'ers maken zich daar terecht zorgen over en vinden het belangrijk om dat binnen het team bespreekbaar te maken. Daar ontbreekt het vaak aan. Bovendien schatten ze het kunnen van leerkrachten vaak anders in dan leerkrachten zelf. Scholing is volgens hen daarom belangrijk.

    • Webinar Acadin voor hoogbegaafde leerlingen

      Acadin is de digitale leeromgeving voor meer- en hoogbegaafde leerlingen in het PO met meer dan 500 leeractiviteiten voor groep 1-8. Wil je hier meer informatie over en weten hoe je het bij je hoogbegaafde leerlingen inzet? Geef je op voor een webinar!

    • Passende zorg voor leerlingen dankzij de cursus Dyslexiespecialist 2.0

      Ben jij het aanspreekpunt voor dyslexie binnen jouw school? Tijdens de cursus Dyslexiespecialist 2.0 doe je theoretische en praktische kennis op over de begeleiding, behandeling en nazorg van kinderen met dyslexie, allemaal volgens de nieuwste inzichten. Ib’er Bettie van Dijk heeft er ervaring mee. Lees haar verhaal!