Terugblik studiemiddag jeugdliteratuur Geplaatst op 15 maart 2018

Vanaf half twee komen ruim vijftig vo-docenten Nederlands het Klooster in Woerden binnenlopen voor de studiemiddag jeugdliteratuur. Velen van hen zijn oud-studenten van de lerarenopleiding van Driestar hogeschool. Naast het studiekarakter van deze middag heerst er dan ook een echte reüniesfeer.

Om twee uur opent Janneke de Jong de middag. Gerdineke van Silfhout is de eerste spreker. Zij is gepromoveerd op een onderzoek naar lezen in het vmbo.

Aanbevelingen bij leesproblemen in de klas

De deelnemers hebben haar dissertatie gelezen en het is hen aan te zien dat ze veel herkennen van de leesproblemen die Van Silfhout heeft onderzocht. Gerdineke geeft zinvolle aanbevelingen mee: bied leesbare, goed gestructureerde teksten aan, stem af op het niveau en ontmoedig niet door lange series vragen, maar ga het gesprek aan over de inhoud. We kunnen leren van internationale ervaring in het aanbieden van examenteksten op voorbereide thema’s. Na de lezing bespreken de docenten in groepjes hun eigen vragen en blijft er nog een enkele vraag voor de spreker over.

Non-fictie voor kinderen en jongeren

Na de pauze komt schrijfster Janny van der Molen op. Zij schrijft non-fictie voor kinderen en jongeren. Meestal intrigeert een enkel feit, een bijzondere anekdote haar, wat leidt tot diepgravend onderzoek en ten slotte tot een verhaal. De deelnemers hebben een boek van Van der Molen gelezen en een lesidee ontworpen. Janny heeft ook verhalen geschreven bij de canon van de geschiedenis. Heldenverhalen met sprekende illustratie die gebaseerd zijn op onderzochte historische gegevens. Dat er veel behoefte is aan een dergelijke bron blijkt wel uit het feit dat het boek meermalen is herdrukt.
 
Indrukwekkend is haar beschrijving van het leven van Anne Frank in het boek Buiten is het oorlog. Voor leerlingen vanaf tien jaar een prima opstap naar het dagboek en een gedegen voorbereiding op een bezoek aan het Achterhuis.
 
Na afloop is er een borrel en daarna sluiten we in een dichtbijgelegen restaurant de studiemiddag af. Onder de maaltijd wordt gepraat over school, lezen en worden boekentips uitgewisseld. In september wordt de volgende studiemiddag literatuur georganiseerd. Deze zal gaan over de auteur Hella Haasse van wie dit jaar de honderdste geboortedag wordt herdacht. 

Meer nieuws

    • Waardenvorming moet antwoord zijn op beeldcultuur

      Wat we ook van de huidige cultuur vinden, we moeten onze jongeren leren om daarmee wijs en bewust om te gaan. Dat schrijft Sjaak Jacobse, onderwijsadviseur Mediawijsheid, in het Reformatorisch Dagblad.

    • Kijk het debat tussen Kees van der Staaij en Thierry Baudet live mee!

      Vuurwerk tijdens deze eerste ‘Nacht van Gouda’! We verwachten een spetterend debat tussen twee vooraanstaande politici: Thierry Baudet, fractievoorzitter van Forum voor Democratie, en Kees van der Staaij, fractievoorzitter van de SGP. Kijk live mee via de livestream.

    • Breng het vak Engels op een hoger plan met de cursus coördinator Engels

      Er gaat weer een nieuwe cursus coördinator Engels van start! Tijdens vier cursus- en twee terugkomavonden adviseren onze onderwijsadviseurs je over de positie van Engels op jouw school. Misschien is jouw school al goed bezig. Misschien gebeurt er nog weinig. Deze kleinschalige cursus heeft oog en advies voor beide scholen.

    • ZIEN!vo goedgekeurd voor monitoring sociale veiligheid

      Scholen voor voortgezet onderwijs mogen vanaf het huidige schooljaar (2018-2019) de leerlingvragenlijst van ZIEN!vo gebruiken als monitoringsinstrument voor sociale veiligheid. De inspectie heeft daar toestemming voor gegeven. Dat is goed nieuws voor scholen die de lijst al gebruiken, en voor scholen die op zoek zijn naar een kwalitatief goede vragenlijst!

    • Week van de mediatheek: 'De tabernakel is schitterend illustratiemateriaal'

      De mediatheek van Driestar hogeschool is er voor studenten, maar ook voor leerkrachten in het werkveld. Marieke Nieuwenhuis, leerkracht op de Graaf Jan van Nassauschool: “De materialen uit de mediatheek zijn ondersteunend voor mijn lessen. De kinderen tonen hierdoor meer interesse in het verhaal!”