Terugblik Conference Primary English 2019 8 februari 2019

De sneeuw weerhield ruim honderd leerkrachten, coördinatoren en schoolleiders er gelukkig niet van om de jaarlijkse Conference Primary English te bezoeken. Interessante lezingen, leuke ontmoetingen, waardevolle workshops en de high tea als afsluiter maakte het weer tot een geslaagde conferentie!

Engels niet benaderen als een schoolvak maar als communicatiemiddel. Dat was het hoofdthema van deze middag. Engels opent een andere wereld maar hoe brengen we die in onze klas? In twee parallelle lezingen werden praktische tips gegeven.

Engels binnen én buiten de klas

Karel Philipsen van Early Bird hield op een interactieve manier een lezing over ‘Burgerschap en het vak Engels’. In zijn tips gaf hij aan hoe Engels als wereldtaal betekenis kan krijgen binnen én buiten de grenzen van het klaslokaal. Vervolgens wisselden we in groepjes ervaringen uit op welke manier  internationalisering op de scholen een plek krijgt.
 
In haar lezing over ‘CLIL (Content and Language Integrated Learning) in de klas’ besprak Paulien Lammers verschillende mogelijkheden om Engels ook buiten de Engelse les een plek te geven. Door bijvoorbeeld aardrijkskundefeitjes over het weer in het Engels te vertellen. In de onderbouw wordt dit al vaak gedaan door voorwerpen steeds weer in het Engels te benoemen. Als je op deze manier ‘content with language’ aanbiedt motiveert dat leerlingen, bespaar je tijd en werk je effectiever.

English a tool for life

Extra inspiratie opdoen kon tijdens het bezoek aan de informatiemarkt. Nieuw lesmateriaal werd bekeken en besproken of bij het Nuffic werd informatie aangevraagd over subsidies. De zes workshops tijdens het middagprogramma boden een gevarieerd programma, van e-Twinning tot Classroom Language en van Classroom games tot CLIL in de praktijk.
 
Met de nieuwe inspiratie en opgedane ideeën werd tijdens een echte Engelse high tea druk nagepraat. Om het Engels in de klas nog meer te bevorderen ontving iedereen voor vertrek een dobbelsteen met verwisselbare plaatjes. Een mooi cadeautje om deze leerzame middag te bespreken en te gebruiken in de eigen lessen!

Meer weten?

Enthousiast geworden en wil je jouw klas of school op een hoger Engels niveau brengen? Bekijk dan ons scholingsaanbod. Houd daarnaast de website in de gaten voor de Conference Primary English 2020!

CPE2.jpg
CPE1.jpg
CPE4.jpg
CPE3.jpg
CPE5.jpg
CPE6.jpg
CPE7.jpg

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.