Symposium Het jonge kind ook online een succes 30 maart 2021

Inspiratie, ontmoeting en gezelligheid; de vaste ingrediënten van symposium Het jonge kind ontbraken ook dit jaar niet. Zo’n 280 deelnemers volgden op 24 maart dit symposium. Thuis achter de laptop of samen met het onderbouwteam voor het digibord, met wat toegestuurd lekkers binnen handbereik. Samen leerden we meer over problematisch gedrag bij kleuters, een rijke speelleeromgeving, schrijfproblemen en een taalontwikkelingsstoornis. ‘Wat fijn om zo online een mooie dag met elkaar te hebben!’

De lastige kleuter

Al ruim voor de start rolden de eerste enthousiaste reacties de chats binnen. ‘Wij zitten er klaar voor en hebben er zin in!’ gevolgd door de schoolnaam. En ook na de lezing van Betsy van de Grift bleven de vragen maar binnen stromen. Haar lezing over problematisch gedrag bij kleuters was herkenbaar en het advies over ‘geef ze de tijd’ nuttig, maar hoe doe je dat precies? En waarom moet de harde knip tussen groep 2 en 3 verdwijnen? Vragen waar na de lezing enthousiast over doorgepraat werd. Een deelnemer verzucht in de chat ‘Ik had nog wel veel langer naar Betsy willen luisteren’. 

Rijke speelleeromgeving

Na de livestream namen Bea Pompert, Hans Stroes en Esther Fontein de deelnemers verder mee in de wondere wereld van het jonge kind. Bea Pompert benadrukte in haar workshop de meerwaarde van betekenisvol spel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Vanuit het thema ‘In oma’s keuken’ legde ze de verbinding tussen spel en ontwikkeling. ‘Een rijke speelleeromgeving moet niet alleen uitlokken tot spelverhalen maar ook tot onderzoeken en tijdsbewustzijn. Neem nou snijbonen: hoe kun je die snijden? En hoe werkt een snijbonenmolen? Hoe deed oma dat? En hoe kan mama dat nu doen?’ 

Schrijfproblemen

Hans Stroes stak met zijn workshop ‘Help, de helft van mijn kleuters is onhandig’ in op de toename van schrijfproblemen. ‘Uit onderzoek blijkt dat 30% van de leerlingen schrijfproblemen heeft.  De oorzaak is gebrek aan oefening en dat is niet los te zien van de opkomst van tablets’. Ideeën om de ontwikkeling te stimuleren had Hans genoeg: ‘Veel buitenspelen en gymmen. Daarnaast in de klas bewegingstussendoortjes, handengym, een beweging van de week en kleine motoriekhoek/kist’.

 

Rijk taalaanbod

In de workshop over taalontwikkelingsstoornis (TOS) vertelde Esther Fontein ons meer over het herkennen hiervan. ‘Signalen van een leerling met TOS zijn korte onlogische zinnen, slecht verstaanbaar, weinig praten, slecht concerteren en anderen vaak niet begrijpen.’ Klik hier om een TOS check te downloaden. En hoe begeleid je dan een kind met een taalontwikkelingsstoornis? ‘Wat helpt bij deze groep kinderen is een rijk taalaanbod. Zet interactief voorlezen in, geef ze de tijd om te reageren en laat taal toevoegen voor de meerwetende ander’.   

Terug- en vooruitblik

Organisatoren Hetty Berkhout en Christiene Maaijen kijken met genoegen terug op het symposium. ‘Wat fijn om zo online een mooie dag met elkaar te hebben! Waardevol om met al die kleuterleerkrachten uit het hele land te luisteren naar een inhoudsvolle lezing en workshops over het jonge kind. Uiteindelijk doen we het daar toch allemaal voor!’. Wel was het stil zo in de school. ‘Normaal gonst het heel de dag van zo’n 200 vrouwen, dat hebben we gemist maar het contact via de chat maakt veel goed!’. Intussen is ook de datum van volgend jaar bekend. ‘Volgend jaar hopen we op 2 februari weer een jonge kind symposium te organiseren. Hopelijk kunnen we jullie dan weer allemaal fysiek ontmoeten. Tot dan!’.
 
Op 2 februari 2022 organiseren we ons volgende symposium Het jonge kind. Zet de datum vast in je agenda of schrijf je hier in voor de mailinglist. Je krijgt dan een seintje als je je kunt aanmelden. Kun je niet wachten en wil je nu al verder met het jonge kind? Bekijk dan onze website en zie wat wij voor jou en je kleuters kunnen betekenen.  

Meer nieuws

    • Webinar Mag ik ook iets zeggen? - een kort verslag

      Tijdens het webinar georganiseerd door Samen zijn wij school (SZWS) op 25 maart jongstleden ging het om de stem van de leerling, de ouder en de leerkracht/docent. Deze Gouden Driehoek zorgt voor een toename van de ouderbetrokkenheid, autonomie bij de leerlingen en geeft leerkrachten meer inzicht in wie de leerling is.

    • Dyslexiewedstrijd 2021 – doe jij ook mee?

      Ook dit jaar hebben we weer een 'dyslexiewedstrijd' voor alle kinderen die bij ons dyslexiebehandeling krijgen. Wie vertelt, knutselt of schrijft er om een originele en leuke manier iets over zijn bijzondere boek? De winnaar krijgt de enige echte dyslexietrofee en een andere mooie prijs. Doe jij mee?

    • L-E-Z-E-N, LEE-ZEN en nu vloeiend!

      Vloeiend lezen; makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ondersteun je kinderen bij het vloeiend leren lezen? Rita (intern begeleider) en Bart (leerkracht groep 3/4) zien dat de leesachterstanden mede door de lockdown versterkt worden. Hoe kunnen zij (en jij als leerkracht of ib'er) daarmee omgaan?

    • Vraag 1 april de lerarenbeurs aan

      Vanaf 1 april om 00.00 uur kun je de lerarenbeurs weer aanvragen. In een kamerbrief is de lijn voor het aanvragen voor een lerarenbeurs voor 2021-2022 uiteengezet. Goed nieuws is aanvragen die vorig jaar zijn afgewezen i.v.m. bereiken van het subsidieplafond met voorrang worden behandeld. Benieuwd hoe jij de lerarenbeurs kunt gebruiken? 

    • Het Nationaal Programma Onderwijs, wat betekent dat voor jouw school?

      Op 17 februari maakte het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bekend dat er 8,5 miljard euro beschikbaar komt voor een Nationaal Programma Onderwijs. Op 24 maart ontvingen alle schoolbesturen en schoolleiders een aanvullende brief met meer informatie. In dit bericht werken we voor je uit waar het programma uit bestaat, wat er van de scholen verwacht wordt en hoe Driestar onderwijsadvies je kan helpen.