Subsidie beschikbaar voor voorschoolse educatie van peuters 16 juni 2020

Door de Corona-crisis moest vanaf 15 maart ook de kinderopvang dicht. Daarmee kwam ook de voorschoolse educatie aan peuters stil te liggen. Het kabinet heeft daarom een subsidie van 7 miljoen euro beschikbaar gesteld om achterstand te voorkomen.


Vanaf 11 mei is de kinderopvang en de voorschoolse educatie aan peuters weer mogelijk. Tegelijk is er door de tijdelijke sluiting bij peuters met een indicatie voor voorschoolse educatie wel een extra risico dat de achterstand groter wordt.

Is een aanbieder in de zomerperiode gesloten, dan is de kans groot dat de achterstand verder kan oplopen. Dat heeft weer  invloed op de kansengelijkheid, de aansluiting op de basisschool en de ontwikkeling van het leervermogen. Met deze subsidieregeling is het mogelijk dat kindcentra een inhaal- en ondersteuningsprogramma organiseren als aanvulling op de voorschoolse educatie.

Meer informatie over de regeling en de aanvraag.
 
Voor meer informatie kunt u deze week contact opnemen met onderwijsadviseur Karen Dekker.

Meer nieuws

    • Schoolleidersdag 2020: een vooruitblik

      Op 2 oktober vindt de schoolleidersdag 2020 plaats, met als thema: de school na(ar) de crisis. Hoogleraren Paul ’t Hart en Jelle Jolles zullen ook een bijdrage leveren aan de dag. Wij vroegen hen alvast een tipje van de sluier op te lichten. U kunt zich nog aanmelden voor de schoolleidersdag 2020.

    • Gratis download: dyslexiekaart

      Bij de diagnose ernstige, enkelvoudige dyslexie krijgt een leerling een dyslexieverklaring. Op deze verklaring staat onder meer welke ernstige belemmeringen er zijn voor deelname aan het onderwijs en de maatschappij, noodzakelijke maatregelen, dispensatie en compensatie en eventuele extra faciliteiten. Concrete afspraken voor een individuele leerling kunnen genoteerd worden op een dyslexiekaart. Download hem hier!

    • School video interactie begeleiding in teamverband

      Veel leerkrachten voelen zich niet vaardig genoeg om met alle verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen om te gaan. Dat beïnvloedt het geloof in hun vermogen om inclusiever onderwijs te kunnen realiseren. IB'ers maken zich daar terecht zorgen over en vinden het belangrijk om dat binnen het team bespreekbaar te maken. Daar ontbreekt het vaak aan. Bovendien schatten ze het kunnen van leerkrachten vaak anders in dan leerkrachten zelf. Scholing is volgens hen daarom belangrijk.

    • Webinar Acadin voor hoogbegaafde leerlingen

      Acadin is de digitale leeromgeving voor meer- en hoogbegaafde leerlingen in het PO met meer dan 500 leeractiviteiten voor groep 1-8. Wil je hier meer informatie over en weten hoe je het bij je hoogbegaafde leerlingen inzet? Geef je op voor een webinar!

    • Passende zorg voor leerlingen dankzij de cursus Dyslexiespecialist 2.0

      Ben jij het aanspreekpunt voor dyslexie binnen jouw school? Tijdens de cursus Dyslexiespecialist 2.0 doe je theoretische en praktische kennis op over de begeleiding, behandeling en nazorg van kinderen met dyslexie, allemaal volgens de nieuwste inzichten. Ib’er Bettie van Dijk heeft er ervaring mee. Lees haar verhaal!