Studiemiddag volwassenenliteratuur - welkom! 4 juli 2019

De laatste vrijdag in september is voor docenten Nederlands in het voortgezet onderwijs langzamerhand een begrip geworden. Jaarlijks komen we samen rond een interessant boek of thema uit de Nederlandse literatuur ingeleid door een auteur, criticus of docent. Van harte welkom op 27 september!

Veelbesproken auteur te gast

In de afgelopen 16 jaar verwelkomden we prominente gastsprekers als Frits van Oostrom, Wim Hazeu, Enny de Bruin, Tjerk de Reus, Hans Werkman en Aleid Truyens.Ook dit jaar is het gelukt een veelbesproken auteur nl. Stefan Hertmans, binnen te halen. Deze auteur heeft een respectabel aantal boeken geschreven die hem grote bekendheid geven. Verschillende van zijn werken zijn bekroond met belangrijke literaire prijzen. Ook zijn roman De bekeerlinge (2016) heeft in de literaire pers veel reacties opgeroepen; inmiddels beleeft het zijn zevende druk.

Studiemiddag in Rotterdam

In de septemberbijeenkomst, op een historisch plekje in Rotterdam Hillegersberg (Hillegondakerk), zal Hertmans een uitgebreide toelichting geven op De bekeerlinge. Voor docenten Nederlands en belangstellenden voor literatuur een uitgelezen kans met de schrijver en zijn boek kennis te maken. Tegelijk gaan we met elkaar in gesprek hoe we leerlingen en studenten voor dit soort literatuur, waarin de historie een belangrijke rol speelt, kunnen interesseren. Bij inschrijving krijgen deelnemers het boek van tevoren thuisbezorgd.

Meer informatie en aanmelden

Uit de evaluaties van deze dagen krijgen we altijd te horen dat er een goede mix is van toerusting en ontmoeting. Nederlands is een prachtig vak natuurlijk… Schrijf je daarom snel in en enthousiasmeer ook collega’s en vrienden. We zien uit naar je komst!

Meer nieuws

    • Laat je inspireren op de Conference Primary English 2020

      Wil jij je lessen Engels meer body geven? Je leerlingen naast de Engelse methode nog meer uitdagen? Laat je inspireren op onze Conference Primary English 2020. Hope to see you there!

    • Peuters met een Taalontwikkelingsstoornis

      “Ik begrijp je niet…”, “Hoe maak ik dat nou duidelijk?”. Het lijkt soms of de boodschap niet ‘binnenkomt’ bij de peuter. Soms kan het ook moeilijk zijn om een peuter te volgen in zijn verhalen. Er is sprake van weinig variatie in woorden en die woorden worden niet altijd goed uitgesproken. Hoe ga je daarmee om?

    • Ik sluit aan bij wat je kunt…

      Eef is leerkracht van een enthousiaste groep 6. Iedere donderdag worden er drie leerlingen uit haar klas opgehaald voor dyslexiebehandelingen. Na drie kwartier komen de kinderen weer binnen, zetten hun map in de kast en leggen hun spiekschriftje in hun laatje.

    • Het Grote Huis achter de dijk

      Dr. Ewald Mackay (docent Cultuurgeschiedenis en Filosofie) schrijft Artiosboekje over de plaats van de christelijke geloofstraditie in de geschiedenis van Nederland.

    • Nieuw onderwijsproject INCE in Burkina Faso

      ‘Een kind veranderen, is een gezin veranderen. Een gezin veranderen, is een gemeenschap veranderen. Een gemeenschap veranderen, is een regio veranderen en een regio veranderen is een natie veranderen!’, zo klonk het maandag 4 november uit de mond van Woord en Daad-programmaleider Jacob Jan Vreugdenhil in de Burkinese hoofdstad Ouagadougou. Samen met Driestar educatief lanceerde Woord en Daad daar een project voor beter onderwijs in Burkina Faso.