Spelletjestijd met ZIEN! 6 juni 2018

Een sova-les waarbij je gezellig samen een spelletje doet, terwijl de leerlingen vaardigheden oefenen, zichzelf beter leren kennen én je ondertussen als leerkracht je leerlingen nog beter leert kennen? Dat kan nu met het nieuwe kwartet van ZIEN!

Op basis van de leerlingvragenlijsten voor groep 5-8 is er een kwartetspel ontworpen om de sociale vaardigheden te ontwikkelen. Dit kleurrijke spel biedt mooie kansen om als leerlingen van elkaar te leren en om als leerkracht in gesprek te gaan over het (gewenste) gedrag. Hoe je dit kwartetspel in kunt zetten lees je in dit artikel.

Mag ik van …’

Elke categorie uit de leerlingvragenlijsten vormt een kwartet met vier bijbehorende stellingen. Voor Betrokkenheid, Welbevinden, Ruimte nemen en Ruimte geven worden er deelcategorieën onderscheiden. In totaal zijn er 14 kwartetten. Zo is het spel als een ouderwets kwartetspel te spelen. Mag ik van Ik kan het!; Ik vind dat ik goed ben in wat ik doe?’

Verdieping

Bij elk kaartje hoort een opdracht, waarmee de kinderen inzicht krijgen in hun eigen sociale vaardigheden. De speler die een kaartje krijgt van een medespeler, moet de opdracht goed beantwoorden voordat hij of zij de gevraagde kaart ontvangt. De groep beoordeelt of het antwoord goed of fout is. Daardoor moeten alle leerlingen meedenken over de situatie. De opdracht die hoort bij de kaart Mag ik van Ik kan het! (betrokkenheid) Ik vind dat ik goed ben in wat ik doe,  is: Noem twee dingen waar je goed in bent.

Leerkracht

Daarnaast zijn er enkele spelvarianten opgenomen in de spelregels voor de leerkracht. Daardoor is het kwartetspel op veel verschillende manieren en momenten van de dag te gebruiken.
Zo kun je de leerlingen voorbeelden laten bedenken bij iedere stelling van een moment waarop zij zelf het betreffende gedrag hebben laten zien. Of bij iedere stelling de naam van een kind uit de klas laten noemen die dat gedrag vaak laat zien.
 
Dit kwartetspel is veelzijdig in te zetten tijdens de basisschoolperiode van kinderen vanaf 8 jaar. De 56 kaarten kun je gebruiken om te kwartetten in groepjes van 2 – 7 spelers, maar ook klassikaal met behulp van de spelvarianten. De kosten voor het spel zijn € 9,95. Het spel is eind juni leverbaar. Klik hier om het spel te bestellen!

Meer nieuws

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.