Seksuele vorming bij mensen met een verstandelijke beperking 25 augustus 2016

Hoe ga je om met seksueel gedrag op jouw school of woonvoorziening? Welke verantwoordelijkheid heeft de school en wat hoort echt bij de taak van de ouders? Hoe praat je over seksualiteit met jouw leerlingen of cliënten, die het meest gebaat zijn bij eenvoudige en concrete communicatie?

Seksuele vorming

Misschien heb jij als leerkracht in het (v)so of als begeleider in een zorginstelling deze vragen ook wel. Begrijpelijk! Want seksuele vorming bij mensen met een verstandelijke beperking is geen gemakkelijke opgave. 

Wonderlijk Gemaakt Speciaal

Het nieuw ontwikkelde materiaal Wonderlijk Gemaakt Speciaal richt zich op leerkrachten en begeleiders van kinderen, jongeren en  volwassenen met een matige of licht verstandelijke beperking. Met een handleiding en een training word jij als leerkracht of begeleider toegerust om met seksuele vorming aan de slag te gaan. De christelijke waarden en normen zijn het uitgangspunt voor het materiaal, dat in alles benadrukt dat leerlingen en cliënten wonderlijk gemaakt zijn.   

Symposium Wonderlijk Gemaakt Speciaal

Wil je meer weten? Binnenkort komt de nieuwe website online! Op 4 oktober presenteren we het nieuwe materiaal op een symposium. Aanmelden kan op deze pagina.
 

Meer nieuws

    • Zomerschool 2021 | Pandemie: kantelpunt of pas op de plaats?

      Ben je op zoek naar verdieping? Is het einde van je studie in zicht, of ben je net aan het werk? Ben jij benieuwd naar hoe andere jongvolwassenen als christen in het leven staan? Dan is de zomerschool wat voor jou. Sprekers met verschillende expertise delen hun persoonlijke verhaal en kennis met je.

    • Data evenementen Driestar educatief bekend!

      Goede sprekers, praktische toerusting voor je vak, interessante ontmoetingen en goede zorg. Dat zijn de ingrediënten van een onderwijssymposium van Driestar educatief. Hierbij de data voor het cursusjaar 2021-2022.

    • Hoe leren we kinderen vroomheid?

      Hebt u daar weleens over nagedacht, hoe we kinderen vroomheid kunnen leren? Vanuit een ver verleden stelt Comenius ons die vraag. Hij komt aan de orde in het tiende hoofdstuk van zijn boekje De moederschool. Dat boekje draagt hij op ‘aan de goddelijke, christelijke ouders, onderwijzers en begeleiders, en aan allen die zich bezighouden met de zorg voor het jonge kind.’ Daarmee wordt in ieder geval een deel van het lezerspubliek van DRS Magazine aangesproken. En als u met oudere kinderen werkt, is het even zinvol om de tekst van Comenius te lezen en in het team daarop te reflecteren.

    • Professionele leergemeenschap: effectief of een vlag op een modderschuit?

      Lerende teams zijn in. Tegenwoordig vaak een professionele leergemeenschap(PLG) genoemd. Maar iets een naam geven zegt nog niet zoveel, vindt Piet Murre, lector schoolvakken en didactiek bij het onderzoekscentrum van Driestar educatief. Hij ziet het risico dat PLG zelfs een vlag op een modderschuit kan worden. Waar moet een goede professionele leergemeenschap aan voldoen?

    • Pilot tieneronderwijs

      Uit onderzoek van de Onderwijsraad blijkt dat er een flinke kloof bestaat tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Deze zelfde signalen krijgen we ook vanuit de praktijk. Daarom zijn we binnen Driestar educatief gestart met de pilot ‘oudere kind’ (tieneronderwijs). Binnen deze pilot brengen we studenten pabo en LVO samen, om samen met docenten en het onderzoekscentrum, onderzoek te doen naar deze overgangsperiode. Door inzichten die in de praktijk opgedaan worden, hopen we een mooie bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het onderwijs.