Samenwerken via Teams: praktische tips 19 maart 2020

Driestar onderwijsadvies onderhoudt online contact met leraren via Microsoft Teams. In dit bericht vind je praktische antwoorden op vragen over deze manier van samenwerken.




Wat heb je nodig?   

Microsoft Teams is beschikbaar als je internetverbinding hebt, ook als je zelf geen Teams op je computer hebt geïnstalleerd. Je doet dan mee via de zogenaamde web-app. We raden wél aan de gratis Teams app te downloaden omdat de functionaliteiten hiervan beter zijn dan in de web-app.  

Microsoft Teams kun je hier downloaden

Zorg dat contactgegevens (bij voorkeur e-maildressen) van alle betrokken bekend zijn bij de organisator van de vergadering. 

Hoe wordt de online vergadering gestart?  

  1. De organisator verstuurt via Outlook een agendaverzoek voor een online vergadering op een bepaald tijdstip. In het agendaverzoek staat een link om deel te nemen. 
  2. ​Klik op de link om deel te nemen. De Teams-app start dan automatisch. Doe dit 5 tot 10 minuten voor de vergadering begint om te kijken of alles werkt. 
  3. De organisator kan ook een link naar het overleg versturen via e-mail of Whatsapp. Zorg ook in dit geval dat je tijdig aanmeldt. 

Hoe werkt Teams en wat moet ik doen? 

Aan het begin van de bijeenkomst bespreken we kort enkele praktische zaken met elkaar. Aan de hand van de verschillende icoontjes leggen we kort uit wat de beste afspraken zijn voor online vergaderen via Teams: 
teams-knopjes.PNG
1. Tijdsduur van het gesprek  

2. Video, als je zelf in beeld wilt zijn. Tip: alleen aanzetten als je een goede internetverbinding hebt. 

3. Microfoon: voor als je wilt praten. Tip: zet je microfoon standaard uit, zodat anderen niet gestoord worden door achtergrondgeluiden bij jou thuis. 

4. Scherm delen, opties (tip: scroll naar beneden om alle opties te zien):

  • Je hele bureaublad: alles is in beeld.
    • (let op het gesprekkenvenster (nr. 6) valt wel weg voor de persoon die aan het delen is; las tijd in voor het stellen van vragen).
  • Een venster: dit is aan te raden voor het gebruik van PowerPoint, zodat de andere deelnemers de presentatie niet kunnen bedienen. Zet je PowerPoint op presentatie weergave.
    • (let op het gesprekkenvenster (nr. 6) valt wel weg voor de persoon die aan het delen is; las tijd in voor het stellen van vragen).
  • Een PowerPoint: delen van een PowerPoint (PPT) waarbij de deelnemers de presentatie kunnen bedienen.
    • (let op: het "oogje" wat je hebt wanneer je PPT d.m.v. PPT deelt om te voorkomen dat deelnemers doorklikken werkt niet i.t.t. wat het doet vermoeden)
  • Een whiteboard: dit werkt als een schoolbord, ontdek.
    • (let op: afhankelijk van internetverbinding en belasting van gebruik Microsoft Teams of deze mogelijk in beeld komt)
5. Diversen: 
  • Notulen weergeven: geschikt om tegelijkertijd aantekeningen te maken. 
  • Video starten met vervaagde achtergrond (aan te raden)  
  • Opname starten:   
    • Vooraf wordt altijd toestemming gevraagd. 
    • De opname kan van het hele overleg of van een gedeelte gemaakt worden. 
    • De opname is beschikbaar als bestand op internet. Deze beelden worden alleen voor persoonlijk gebruik gedeeld met de deelnemers en na toestemming eventueel met collega’s van de deelnemers. 
    • Inkomende video uitschakelen  
6. Gesprekkenvenster: aan de rechterkant komt er een chat in beeld. Dit is heel handig om iets te zeggen zonder de hele vergadering te ‘storen’ door je microfoon te gebruiken. Tips voor chatberichten:
  • Schrijf kort en bondig  
  • Geldt een vraag ook voor jou, of ben je het met een opmerking eens, geef dat aan met een duimpje (dat voorkomt dat meerdere mensen hetzelfde zeggen). 
  • Geef via de chat aan dat je wilt spreken. Nadat de persoon die aan het woord is jou het woord geeft, zet je je microfoon aan.  
    • Plaats alleen berichten die over het agendapunt van dat moment gaan. Geef anders aan dat je nog ergens op wilt terugkomen. Pas als de andere deelnemers daar mee instemmen, ga je daar op verder  

7. Overzicht van deelnemers inclusief hun rol. 

8. Hoorntje om je deelname aan het gesprek te stoppen. Je kunt altijd het gesprek weer hervatten via de link waarmee je het gesprek bent gestart.  

Samenvatting en tips 

Log tijdig in, 10 minuten voor de daadwerkelijke vergadertijd, zodat je tijdig met het inhoudelijke deel kunt beginnen.  

  1. Gebruik een hoofdtelefoon of 'oortjes' met microfoon om te voorkomen dat achtergrondgeluiden storen of het geluid gaat 'rondzingen'. 
  2. Het delen van de videoverbinding is niet nodig en als je geen snelle internetverbinding hebt zelfs af te raden. 
  3. Gebruik de chatfunctie om te laten weten dat je meedoet, maar ook om tussendoor relevante opmerkingen te maken.  
  4. Als je de Teams app hebt gedownload, kun je ook documenten delen op het scherm. Het kan handig zijn om deze ook op papier voor je te hebben. (Voor Teams via web-app zijn de functionaliteiten helaas iets minder.).  
  5. Bij grotere groepen heeft alleen de persoon die aan het woord is de microfoon aanstaan. Via de chat geef je aan dat je een vraag hebt. De gespreksleider geeft je de beurt en je zet je microfoon aan 

Meer nieuws

    • Aanpassing criteria voor vergoede dyslexiezorg

      Nu de leerlingen de helft van de tijd naar school gaan, betekent dit niet dat de ‘normale’ situatie van voor de sluiting van de scholen door de corona-maatregelen weer terug is. Als we de huidige criteria voor vergoede dyslexiezorg blijven hanteren, kan een leerling zeer waarschijnlijk niet aangemeld worden omdat het criterium ‘ernst’ niet voldoende kan worden onderbouwd. In dit bericht lees je hier meer over én een voorstel van Driestar educatief.

    • Verder met Engels: cursussen voor beginners en gevorderden

      Wil jij graag beter worden in Engels? Welk niveau je ook hebt, we hebben een cursus die aansluit bij jouw behoeften. Onze cursussen worden gegeven in Gouda en Amersfoort. Welke cursus past bij jou?

    • Ouderbetrokkenheid bij de dyslexiebehandeling

      Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van de begeleiding die dyslexiebehandelaren gaven aan ouders. De begeleiding vond plaats aan de hand van een kijkwijzer met aandachtspunten die in de literatuur als belangrijke elementen van de interactie tussen ouder en kind worden genoemd.

    • Tijdelijk extra leerkracht nodig?

      Er ontstaat langzaam weer perspectief in deze coronatijd. Basisscholen en ook middelbare scholen openen langzaam de deuren weer. De afgelopen tijd is meer dan ooit gebleken dat onderwijs een vitale sector is voor onze samenleving. Al een tijd heeft het onderwijs last van personeelstekort. Driestar onderwijsadvies biedt scholen graag ondersteuning door aanbod van interim-leerkrachten.

    • Het nieuwe nascholingsaanbod staat online!

      Verder leren: welke stap ga jij zetten? Als leraar ben je je leven lang gericht op leren, niet alleen voor je leerlingen maar ook voor jezelf. Jouw nascholing komt ten goede aan de kinderen in je klas, en aan je collega’s in je team.