Routekaart burgerschapsonderwijs beschikbaar 17 december 2020

De Tweede Kamer nam een nieuwe wet op het burgerschapsonderwijs aan, en er is geen enkele aanwijzing dat de Eerste Kamer die wet zal tegenhouden. De ruimte die veel scholen namen om het thema burgerschap nogal low profile te behandelen is er vanaf augustus 2021 niet meer. Scholen moeten aan de slag. Hoe?

Die vraag hebben wij bij Driestar educatief ook gesteld. Wat staat je als school te doen wanneer je tot nu toe weinig concreet met burgerschapsonderwijs aan de gang bent gegaan? Welke vragen komen op je af? Welke stappen moet je zetten? Waar vind je materiaal en ondersteuning? In overleg met de collega’s van VGS en KOC Diensten hebben we een routekaart opgesteld die scholen kan helpen bij het nemen van de juiste stappen.
 
Gezien het voorschrijvende karakter van de nieuwe wet (en de aangekondigde invullingen die nog volgen) zal dit voor veel scholen een ingrijpende operatie zijn. Onze onderwijsadviseurs zijn beschikbaar om daarin mee te denken. Dat denken heeft allereerst te maken met het perspectief van waaruit je deze operatie bekijkt. Wat ons betreft is dat perspectief: met de uitwerking van het burgerschapsonderwijs krijgt het christelijk-reformatorisch onderwijs een nieuwe kans om over de persoonsvorming van leerlingen na te denken. Dat heeft alles te maken met de “waarom-zijn-wij-op-aarde-vraag” van deze scholen. Persoonsvorming kun je immers niet opsluiten in een bepaald vak, of isoleren in de godsdienstles – het heeft betrekking op de hele mens en moet doortrokken zijn van de christelijke identiteit. Zo is de vraag naar vormingsonderwijs een uitnodiging om christelijk onderwijs te geven gedurende de héle schooldag.
 
Dus: welke stappen moet je als school zetten? De eerste zou kunnen zijn: open de routekaart en bestudeer ‘m. Misschien goed om de routekaart te printen en boven je bureau te hangen, of op een andere manier bij de hand te houden binnen de school. Het is maar een heel klein stapje natuurlijk, maar elke tocht begint met de eerste stappen.

Doorpraten?

Om te praten over de vraag hoe Driestar educatief je school kan ondersteunen in dit traject kun je contact opnemen met Hanna de Jong-Markus, of Henk Vermeulen.

Meer nieuws

    • Diagnostiek van ernstige enkelvoudige dyslexie in coronatijd

      De dyslexiezorg voor kinderen gaat bij Driestar educatief door, ondanks dat basisscholen gesloten zijn als gevolg van de lockdown die op 14 december 2020 werd afgekondigd.

    • Begin met een gedicht - ook online!

      Ook in deze tijd van online lesgeven is het prima mogelijk om een les met een gedicht te beginnen. Je hebt dan een kort, maar mooi gezamenlijk moment met je klas. Het voorlezen kun je uitbreiden met een opdrachtje.

    • Webinars introductie burgerschapsonderwijs

      Kort voor de kerstvakantie publiceerde Driestar onderwijsadvies samen met VGS en KOC Diensten de routekaart burgerschapsonderwijs. Dat initiatief is positief ontvangen en voor diverse scholen een aanleiding om stappen te gaan zetten. Een mooie eerste stap is deelname aan de webinars burgerschapsonderwijs.

    • We zijn er voor jou: gratis vragenuur onderwijs in coronatijd

      De tweede lockdown vanwege het coronavirus vraagt veel van ons. Op persoonlijk vlak maar ook in ons werk op school, naar leerlingen en naar collega-docenten. Driestar onderwijsadvies wil je daar graag bij helpen. Daarom starten vanaf volgende week de coronavragenuurtjes om je op weg te helpen met vragen, samen te sparren over onderwerpen waar je tegenaan loopt en je te inspireren met ideeën.

    • Rapportenvergadering: Zien!vo geeft inhoud

      Een bonte verzameling van activiteiten en meningen: de rapportenvergadering. Waar de een constructief probeert bij te dragen is de ander bijna in slaap gesukkeld. Weer een ander doet wat nakijkwerk, terwijl een vierde de tijd tot het weekend aftelt en alleen reageert als hem wat gevraagd wordt. Herkenbaar?