Zeer rekenzwakke kleuters moeten de verbindingen tussen de drie elementen van de zogenaamde triple code beheersen om te kunnen starten met rekenen in groep 3. Het programma Watc(h) kan een uitkomst zijn om zeer rekenzwakke kleuters hierin te begeleiden.
Een getal ontstaat door onderstaande drie elementen te verbinden:
- Een waarneembare hoeveelheid die je kunt zien, horen of voelen. Bijvoorbeeld: ●●●●●, of: ‘tik-tik-tik-tik-tik’.
- Het bijbehorende woord symbool is in onze taal vijf.
- Het bijbehorende cijfersymbool is in alle talen 5.
Samen vormen deze drie manieren het getal vijf. Deze combinatie staat ook wel bekend als de
triple code. Elke activiteit vindt in een bepaald deel van de hersenen plaats. De drie codes moeten elkaar daar moeiteloos vinden en begrijpen. Om zo ver te komen bij
zeer rekenzwakke kleuters is een specialistische aanpak nodig.
Speciale aanpak voor zeer rekenzwakke kleuters
Kleuters die grote moeite hebben met beginnende gecijferdheid, moeten de verbindingen tussen de drie elementen van de
triple code feilloos beheersen om met rekenen te kunnen starten in groep 3.
Die verbindingen zijn:
- Van hoeveelheid naar gesproken getalwoord. De bijbehorende activiteit is tellen.
- Van gesproken getalwoord naar hoeveelheid. Bijbehorende activiteit is leggen.
- Van hoeveelheid naar cijfersymbool. Activiteit: tellen.
- Van cijfersymbool naar hoeveelheid. Activiteit: leggen.
- Van getalwoord naar cijfersymbool. Activiteit: schrijven.
- Van cijfersymbool naar getalwoord. Activiteit: lezen.
Watc(h) als hulpmiddel voor zéér rekenzwakke kleuters
Het programma
Watc(h) beschrijft allerhande activiteiten bij elk van die verbindingen.
Watc(h) staat voor:
Werken
aan
triple
code (
hoeveelheden). Diverse voorbereidende rekenaspecten zijn achterwege gelaten, omdat de zeer rekenzwakke kleuter de handen al vol heeft om de
triple code te beheersen. Deze
triple code gaat alleen uit van hoeveelheden. Om die reden wordt alleen het aspect hoeveelheden behandeld.
Wanneer kun je met Watc(h) beginnen?
Het enige wat we hierover kunnen zeggen, is dat er ervaringen zijn met kleuters in groep 2. Daar waar de adviezen van de drie geheugens zie hieronder werden opgevolgd, waren er verrassende resultaten. Werden die niet opgevolgd, dan vielen de resultaten tegen.
De drie geheugens in Watc(h)
De drie geheugens zijn in Watc(h) heel belangrijke executieve functies. Dat betekent herhalen op korte termijn, middellange termijn en lange termijn. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het werkgeheugen, het midden-termijn geheugen en het lange termijn geheugen. Met deze manier van werken, leren de kleuters om verbindingen te maken tussen de drie element van de
triple code.
Watc(h) is verkrijgbaar bij
Correcta Leerhulp
Wil je nog meer interessante informatie te weten komen die relevant is voor jou als ib'er. Ga dan naar
onze pagina of neem contact op met de onderwijsadviseur.