Professionele leergemeenschap: effectief of een vlag op een modderschuit? 3 mei 2021

Lerende teams zijn in. Tegenwoordig vaak een professionele leergemeenschap(PLG) genoemd. Maar iets een naam geven zegt nog niet zoveel, vindt Piet Murre, lector schoolvakken en didactiek bij het onderzoekscentrum van Driestar educatief. Hij ziet het risico dat PLG zelfs een vlag op een modderschuit kan worden. Waar moet een goede professionele leergemeenschap aan voldoen?

Uit empirisch onderzoek haalt Murre karakteristieken van een effectieve PLG. Dat zijn gedeelde waarden, een gedeelde visie en doelen gericht op het leren van leerlingen. Ook gaat het om ondersteunende randvoorwaarden, zoals voldoende tijd.

Andere eigenschappen zijn volgens Murre een gerichtheid op leren van allen en als groep, dicht bij de eigen lespraktijk starten en blijven, binnen de PLG actief en betrokken samenwerken en als PLG zowel praktisch gericht zijn als op een reflectieve manier actie- en resultaatgericht zijn. Tenslotte laat de literatuur zien dat het ook belangrijk is dat er een expert actief aanwezig is.

‘Deze woorden omzetten in daden is niet altijd makkelijk en vraagt om goed luisteren, maar ook iets doen’, aldus Piet Murre. Hij helpt scholen en groepen met het werken aan een goede, effectieve en professionele leergemeenschap. Neem voor meer informatie contact op met Piet Murre

Deze publicatie is eerder verschenen in DRS Magazine

Meer nieuws

    • Zomerschool 2021 | Pandemie: kantelpunt of pas op de plaats?

      Ben je op zoek naar verdieping? Is het einde van je studie in zicht, of ben je net aan het werk? Ben jij benieuwd naar hoe andere jongvolwassenen als christen in het leven staan? Dan is de zomerschool wat voor jou. Sprekers met verschillende expertise delen hun persoonlijke verhaal en kennis met je.

    • Data evenementen Driestar educatief bekend!

      Goede sprekers, praktische toerusting voor je vak, interessante ontmoetingen en goede zorg. Dat zijn de ingrediënten van een onderwijssymposium van Driestar educatief. Hierbij de data voor het cursusjaar 2021-2022.

    • Hoe leren we kinderen vroomheid?

      Hebt u daar weleens over nagedacht, hoe we kinderen vroomheid kunnen leren? Vanuit een ver verleden stelt Comenius ons die vraag. Hij komt aan de orde in het tiende hoofdstuk van zijn boekje De moederschool. Dat boekje draagt hij op ‘aan de goddelijke, christelijke ouders, onderwijzers en begeleiders, en aan allen die zich bezighouden met de zorg voor het jonge kind.’ Daarmee wordt in ieder geval een deel van het lezerspubliek van DRS Magazine aangesproken. En als u met oudere kinderen werkt, is het even zinvol om de tekst van Comenius te lezen en in het team daarop te reflecteren.

    • Pilot tieneronderwijs

      Uit onderzoek van de Onderwijsraad blijkt dat er een flinke kloof bestaat tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Deze zelfde signalen krijgen we ook vanuit de praktijk. Daarom zijn we binnen Driestar educatief gestart met de pilot ‘oudere kind’ (tieneronderwijs). Binnen deze pilot brengen we studenten pabo en LVO samen, om samen met docenten en het onderzoekscentrum, onderzoek te doen naar deze overgangsperiode. Door inzichten die in de praktijk opgedaan worden, hopen we een mooie bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het onderwijs.

    • Namen en feiten vernieuwd: een update

      Namen en feiten is een lesmethode over Bijbelkennis. Deze bekende methode wordt al jarenlang door Driestar onderwijsadvies gemaakt. In samenwerking met de Eben-Haëzerschool in Oud-Beijerland is een nieuwe versie van Namen en feiten ontwikkeld. In 2020 bestelde een overweldigend aantal scholen de vernieuwde boekjes. Zo’n 5000 leerlingen uit groep 5, 6, 7 en 8 gebruiken inmiddels de vernieuwde boekjes.