Privacy: hoe gaat jouw school om met wachtwoorden en vertrouwelijke informatie? Geplaatst op 1 februari 2018

Waarschijnlijk vind je het vanzelfsprekend dat jij en je collega’s bewust omgaan met informatie over anderen. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die ingaat per 25 mei 2018 zou weinig veranderingen hoeven te betekenen. Toch valt er vaak nog winst te behalen. Lees de tips!

  • Vergrendel je computer als je van je werkplek gaat. Een snelle manier hiervoor is de volgende combinatie op het toetsenbord: het Windowsvlaggetje (links onderin) en L (van ‘lock’). Hiermee vergrendel je het scherm direct. Ontgrendel het scherm weer door je wachtwoord in te voeren. Je verliest geen werkgegevens. Kortom: vlaggetje + L, lekker snel!
    Voor gebruikers van Mac: Shift-Command-Q (Uitloggen bij een macOS-gebruikersaccount. Je wordt gevraagd dit te bevestigen) of Option-Shift-Command-Q (Onmiddellijk uitloggen bij een macOS-gebruikersaccount zonder te bevestigen)
  • Plaats geen vertrouwelijke informatie op externe opslagapparaten, zoals een USB-stick.
  • Reageer nóóit op phishingberichten en mails van onduidelijke afzenders.
  • Verstuur geen e-mails met e-mailadressen van ouders e.d. in het AAN- of CC-veld. Gebruik hiervoor het BCC-veld, zodat de mailadressen vertrouwelijk blijven.
  • Geef nooit je wachtwoord aan iemand anders. (In ParnasSys wordt bijvoorbeeld geregistreerd wie welke informatie heeft bekeken, toegevoegd en/of bewerkt. Je wilt niet dat anderen iets doen onder jouw naam).
  • Verstuur geen BSN-nummers of medische gegevens per e-mail. Als het niet anders kan, doe het dan in een beveiligd bestand met wachtwoord, en stuur het wachtwoord in een aparte e-mail.
  • Het beschikbaar stellen van persoonsgegevens van leerlingen en collega’s aan derden is niet toegestaan. Dit geldt ook voor e-mailadressen.
  • Bewaar geen vertrouwelijke informatie, zoals leerlingdossiers, in je auto.
  • Wees je ervan bewust dat bestanden die je opent vanuit ParnasSys worden opgeslagen in de map ‘Downloads’ van je computer, wanneer er niets wordt gevraagd bij het openen. Zorg dat niemand anders bij die map kan óf verwijder de bestanden voor je uitlogt. Je kunt ook de instellingen wijzigen van je browser, zodat de downloads automatisch op een veilige plaats worden opgeslagen. 
Wil je je collega’s nog meer bewust maken van het belang van dit thema? Neem contact met ons op als je hier op een inspirerende manier mee aan de slag wilt. Besef dat een cultuuromslag bewerkstellingen een lange adem vraagt en veel stimulans en herinneringen. Daarbij is het de toon die de muziek maakt. We delen graag onze ervaringen met je.
 
Binnenkort informeren we je over concreet scholingsaanbod over dit thema in relatie tot het gebruik van ParnasSys. Daarin zal het bijvoorbeeld gaan over to-the-point en objectief verslagleggen, instellingen in ParnasSys, communicatie met ouders en andere betrokkenen en dossiervorming. 

Meer nieuws

    • Ik zie je glimmen!

      “It’s not what you do, it’s how much love you put into the doing.” (Moeder Theresa, 1910-1997). Ik moest eraan denken bij het verhaal van Caroline, een van de studenten van de post-hbo-opleiding Jonge kind. Bij haar diplomering vertelt ze iets over de opbrengst van deze studie.

    • Nieuwe cursus dyslexie: 'continuüm van zorg remediëren'

      Myrthe gaat blij naar huis. Vandaag heeft ze eindelijk een zeven gehaald voor spelling! De afgelopen maanden heeft ze extra begeleiding gekregen van juf Jasmijn. Drie keer per week heeft ze geoefend met lastige regels. Wat zullen papa en mama trots op haar zijn!

    • Drie redenen om de Conference Primary English te bezoeken

      Enthousiaste sprekers en workshopleiders staan klaar om tijdens de Conference Primary English hun publiek mee te nemen in de wereld van Engels voor jonge kinderen. Deelnemer van vorig jaar: “Met de tips die ik kreeg in de workshop kon ik direct de volgende dag aan de slag.”

    • Snuffelen aan het telefoontoestel

      ‘Wat kun je met een smartphone allemaal doen?’ De kinderen van groep 1 van de Koningin Wilhelminaschool in Zoetermeer hoeven daar niet lang over na te denken. ‘Kijken of het gaat regenen.’ ‘Een appje sturen.’ ‘Een selfie maken.’ De school gebruikt de Stapp-methode om de kinderen te leren kritisch en wijs om te gaan met nieuwe media. DRS Magazine woonde een les bij.

    • Mooie scores voor lvo-studenten bij landelijke kennistoetsen

      Studenten van de lerarenopleidingen voortgezet onderwijs bij Driestar hogeschool scoren goed op de landelijke kennistoetsen in december. Bij meerdere vakken is de score 100%!