Privacy: hoe gaat jouw school om met wachtwoorden en vertrouwelijke informatie? Geplaatst op 1 februari 2018

Waarschijnlijk vind je het vanzelfsprekend dat jij en je collega’s bewust omgaan met informatie over anderen. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die ingaat per 25 mei 2018 zou weinig veranderingen hoeven te betekenen. Toch valt er vaak nog winst te behalen. Lees de tips!

  • Vergrendel je computer als je van je werkplek gaat. Een snelle manier hiervoor is de volgende combinatie op het toetsenbord: het Windowsvlaggetje (links onderin) en L (van ‘lock’). Hiermee vergrendel je het scherm direct. Ontgrendel het scherm weer door je wachtwoord in te voeren. Je verliest geen werkgegevens. Kortom: vlaggetje + L, lekker snel!
    Voor gebruikers van Mac: Shift-Command-Q (Uitloggen bij een macOS-gebruikersaccount. Je wordt gevraagd dit te bevestigen) of Option-Shift-Command-Q (Onmiddellijk uitloggen bij een macOS-gebruikersaccount zonder te bevestigen)
  • Plaats geen vertrouwelijke informatie op externe opslagapparaten, zoals een USB-stick.
  • Reageer nóóit op phishingberichten en mails van onduidelijke afzenders.
  • Verstuur geen e-mails met e-mailadressen van ouders e.d. in het AAN- of CC-veld. Gebruik hiervoor het BCC-veld, zodat de mailadressen vertrouwelijk blijven.
  • Geef nooit je wachtwoord aan iemand anders. (In ParnasSys wordt bijvoorbeeld geregistreerd wie welke informatie heeft bekeken, toegevoegd en/of bewerkt. Je wilt niet dat anderen iets doen onder jouw naam).
  • Verstuur geen BSN-nummers of medische gegevens per e-mail. Als het niet anders kan, doe het dan in een beveiligd bestand met wachtwoord, en stuur het wachtwoord in een aparte e-mail.
  • Het beschikbaar stellen van persoonsgegevens van leerlingen en collega’s aan derden is niet toegestaan. Dit geldt ook voor e-mailadressen.
  • Bewaar geen vertrouwelijke informatie, zoals leerlingdossiers, in je auto.
  • Wees je ervan bewust dat bestanden die je opent vanuit ParnasSys worden opgeslagen in de map ‘Downloads’ van je computer, wanneer er niets wordt gevraagd bij het openen. Zorg dat niemand anders bij die map kan óf verwijder de bestanden voor je uitlogt. Je kunt ook de instellingen wijzigen van je browser, zodat de downloads automatisch op een veilige plaats worden opgeslagen. 
Wil je je collega’s nog meer bewust maken van het belang van dit thema? Neem contact met ons op als je hier op een inspirerende manier mee aan de slag wilt. Besef dat een cultuuromslag bewerkstellingen een lange adem vraagt en veel stimulans en herinneringen. Daarbij is het de toon die de muziek maakt. We delen graag onze ervaringen met je.
 
Binnenkort informeren we je over concreet scholingsaanbod over dit thema in relatie tot het gebruik van ParnasSys. Daarin zal het bijvoorbeeld gaan over to-the-point en objectief verslagleggen, instellingen in ParnasSys, communicatie met ouders en andere betrokkenen en dossiervorming. 

Meer nieuws

    • Gratis dyslexiebelevingsavond: ervaar hoe het is om dyslexie hebben

      Op de gratis dyslexiebelevingsavond van Driestar onderwijsadvies ervaren ouders, leerkrachten en intern begeleiders hoe ingewikkeld lezen en spellen kan zijn voor een kind met dyslexie. Hoe voelt het wanneer lezen niet vanzelf gaat en hoe blijf je gemotiveerd? Ervaar het zelf!

    • Tips bij sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen

      Een baby huilt om aan te geven dat hij honger, een vieze broek of slaap heeft. Het is een vorm van uiten van emoties. De prilste vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. De peuter kan een fase hebben dat hij overal ‘nee’ op zegt. Ook dit is een vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. In dit artikel zoomen we in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen en krijg je per leeftijdsfase tips.

    • Hoe begeleid jij kinderen met dyslexie?

      In groep 4 zijn diverse leerlingen waarbij dyslexie een rol speelt in de familie. Juf Marloes is erg enthousiast, maar als startende leerkracht lijkt ze niet goed grip te krijgen op de signalering en begeleiding van deze kinderen.

    • Opleiding Taalcoördinator start in januari 2019

      Ben jij leerkracht, heb je affiniteit met taal en wil je taalonderwijs binnen jouw school naar een hoger plan brengen? Dan is de opleiding Taalcoördinator iets voor jou! In anderhalf jaar wordt jij opgeleid tot taalcoördinator van jouw school.

    • Inschrijving AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional geopend!

      Vanaf 11 oktober kun je inschrijven voor de nieuwe AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional. Bij inschrijving in oktober ontvang je het eerste boek van de literatuurlijst gratis!