Positieve groepsvorming bevorderen met praktijkboek Grol Weerbaarheid en Zien! 29 mei 2019

Elke klas maakt in het begin van het schooljaar een groepsvormingsproces door. Als leerkracht wil je een positieve groep hebben, waarbij kinderen samenwerken, elkaar helpen, betrokken zijn en zich fijn voelen. In het Grol Weerbaarheid praktijkboek worden de middelen beschreven om concreet met groepsvorming aan de slag te gaan. Werk je met Zien!? Dan is deze methodiek een mooie aanvulling om de Zien!-dimensies in de klas zichtbaar te maken!

Ernst van Grol 

Ernst van Grol, die de methodiek heeft ontwikkeld, is werkzaam als bewegingsonderwijzer en buitensportinstructeur. Hij merkte dat de gymlessen een uitgelezen kans zijn om te werken aan sociaal-emotioneel functioneren. Gedrag is in de gymzaal extra goed zichtbaar, daardoor is het makkelijker om hier direct op in te spelen en de juiste waarden en normen over te brengen. Van Grol heeft zijn methodiek beschreven in de boeken ‘Ruimte voor jezelf en ruimte voor de ander’. In het theorieboek vind je de theoretische achtergrond van het weerbaarheidsprogramma en in het praktijkboek oefeningen die je met je klas kunt doen.  


Praktijkboek: Ruimte voor jezelf en de ander 

Het praktijkboek beschrijft de methodiek van het Grol Weerbaarheidsprogramma inclusief activiteiten voor in de gymzaal, het klaslokaal en voor buiten op het plein. De activiteiten zijn ontwikkeld voor kinderen vanaf 6 jaar en bevat tips om de activiteiten makkelijker of moeilijker te maken. Het boek biedt reflectievragen om na elke activiteit/ronde het spel te evalueren. Bovendien zijn er formats toegevoegd om het thuisfront op de hoogte te houden. Kortom: een heel praktisch boek voor groepsvorming dat direct bruikbaar is om te werken aan een positief leer- en leefklimaat. 

Koppeling met Zien! 

De zeven dimensies van Zien! vind je direct terug in de activiteiten uit het praktijkboek. De leerlingen oefenen de sociale vaardigheden en ze zijn bezig met het opbouwen van de relatie met andere kinderen. Leerlingen werken tijdens de oefeningen ervaringsgericht aan hun relatie met andere kinderen. Dit bevordert hun welbevinden; het is de bedoeling dat kinderen het naar hun zin hebben en plezier hebben met elkaar. 

Voorbeeld 

Klik hier voor een voorbeeld van een activiteit uit het praktijkboek. Met één activiteit werk je vaak aan meerdere vaardigheden. Aan het einde van de activiteit kun je de reflectievragen bespreken met de groep. Daardoor kun je het leren van vaardigheden verdiepen en concreet maken. 

Aan de slag 

Je kunt het praktijkboek en het theorieboek bestellen in onze webshop. Bestel je ze beiden, dan krijg je €10 korting.  

Graag laten we je praktisch ervaren hoe je de inhoud van deze methodiek kunt koppelen aan alle informatie in Zien! Vanuit Driestar onderwijsadvies verzorgen we samen met Grol Weerbaarheid daarvoor een driedaagse cursus

Je kunt ook vrijblijvend contact opnemen met onderwijsadviseur Alice Methorst voor scholing over het goed inrichten van de eerste schoolweken (de zogenaamde ‘gouden weken’). Zij laat schoolteams ervaren welke praktische werkvormen mogelijk zijn om groepsvorming te bevorderen.  

Meer nieuws

    • Maak kennis met Dirk Verweij

      Sinds 1 oktober is Dirk Verweij als nieuwe manager gestart bij Driestar onderwijsadvies, naast Marian Ruitenberg. In dit bericht stelt hij zich voor.

    • Hoge tevredenheid dyslexiebehandeling

      Driestar educatief heeft de uitslag van het cliënttevredenheidsonderzoek van Parantion binnen gekregen. Opnieuw zijn ouders zeer tevreden over onze diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie. Daar zijn we als organisatie dankbaar voor. We vroegen Elienne Kik, moeder van Thomas die recent zijn behandeling afrondde, om een reactie.

    • Onderzoek naar leermiddelen

      In cursusjaar 2018-2019 peilden we de behoeften omtrent leermiddelen onder docenten in het reformatorisch VO. De vragenlijst werd ingevuld door 236 respondenten. Uit hun antwoorden blijkt dat het overgrote deel van de docenten behoefte heeft aan een complete methode. Aan minder traditionele werkvormen is minder behoefte.

    • Driestar educatief op Kuysersconferentie

      Van 3 tot en met 5 oktober bezochten Bram de Muynck, Bram Kunz en Piet Murre de tweejaarlijkse Kuyersconferentie in Grand Rapids (VS). Bij deze conferentie komen leraren, opleiders en onderzoekers samen om onderzoek en inzichten met elkaar te delen. Het thema van dit jaar was ‘Shaping Christian Learning’.

    • Waarom Berta en Bernhard deelnamen aan de Zomerschool

      Allebei zijn ze werkzaam bij Driestar educatief, en allebei deden ze mee aan de Zomerschool voor christelijke young professionals. De Zomerschool wordt al jaren georganiseerd door Driestar hogeschool, Erdee Media Groep, VGS en RMU. Berta Keuken en Bernhard van der Knijff blikken terug. “Het heeft me aangezet tot dieper nadenken over dingen.”