Positieve groepsvorming bevorderen met praktijkboek Grol Weerbaarheid en Zien! 29 mei 2019

Elke klas maakt in het begin van het schooljaar een groepsvormingsproces door. Als leerkracht wil je een positieve groep hebben, waarbij kinderen samenwerken, elkaar helpen, betrokken zijn en zich fijn voelen. In het Grol Weerbaarheid praktijkboek worden de middelen beschreven om concreet met groepsvorming aan de slag te gaan. Werk je met Zien!? Dan is deze methodiek een mooie aanvulling om de Zien!-dimensies in de klas zichtbaar te maken!

Ernst van Grol 

Ernst van Grol, die de methodiek heeft ontwikkeld, is werkzaam als bewegingsonderwijzer en buitensportinstructeur. Hij merkte dat de gymlessen een uitgelezen kans zijn om te werken aan sociaal-emotioneel functioneren. Gedrag is in de gymzaal extra goed zichtbaar, daardoor is het makkelijker om hier direct op in te spelen en de juiste waarden en normen over te brengen. Van Grol heeft zijn methodiek beschreven in de boeken ‘Ruimte voor jezelf en ruimte voor de ander’. In het theorieboek vind je de theoretische achtergrond van het weerbaarheidsprogramma en in het praktijkboek oefeningen die je met je klas kunt doen.  


Praktijkboek: Ruimte voor jezelf en de ander 

Het praktijkboek beschrijft de methodiek van het Grol Weerbaarheidsprogramma inclusief activiteiten voor in de gymzaal, het klaslokaal en voor buiten op het plein. De activiteiten zijn ontwikkeld voor kinderen vanaf 6 jaar en bevat tips om de activiteiten makkelijker of moeilijker te maken. Het boek biedt reflectievragen om na elke activiteit/ronde het spel te evalueren. Bovendien zijn er formats toegevoegd om het thuisfront op de hoogte te houden. Kortom: een heel praktisch boek voor groepsvorming dat direct bruikbaar is om te werken aan een positief leer- en leefklimaat. 

Koppeling met Zien! 

De zeven dimensies van Zien! vind je direct terug in de activiteiten uit het praktijkboek. De leerlingen oefenen de sociale vaardigheden en ze zijn bezig met het opbouwen van de relatie met andere kinderen. Leerlingen werken tijdens de oefeningen ervaringsgericht aan hun relatie met andere kinderen. Dit bevordert hun welbevinden; het is de bedoeling dat kinderen het naar hun zin hebben en plezier hebben met elkaar. 

Voorbeeld 

Klik hier voor een voorbeeld van een activiteit uit het praktijkboek. Met één activiteit werk je vaak aan meerdere vaardigheden. Aan het einde van de activiteit kun je de reflectievragen bespreken met de groep. Daardoor kun je het leren van vaardigheden verdiepen en concreet maken. 

Aan de slag 

Je kunt het praktijkboek en het theorieboek bestellen in onze webshop. Bestel je ze beiden, dan krijg je €10 korting.  

Graag laten we je praktisch ervaren hoe je de inhoud van deze methodiek kunt koppelen aan alle informatie in Zien! Vanuit Driestar onderwijsadvies verzorgen we samen met Grol Weerbaarheid daarvoor een driedaagse cursus

Je kunt ook vrijblijvend contact opnemen met onderwijsadviseur Alice Methorst voor scholing over het goed inrichten van de eerste schoolweken (de zogenaamde ‘gouden weken’). Zij laat schoolteams ervaren welke praktische werkvormen mogelijk zijn om groepsvorming te bevorderen.  

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".Â