Elke klas maakt in het begin van het schooljaar een groepsvormingsproces door. Als leerkracht wil je een positieve groep hebben, waarbij kinderen samenwerken, elkaar helpen, betrokken zijn en zich fijn voelen. In het Grol Weerbaarheid praktijkboek worden de middelen beschreven om concreet met groepsvorming aan de slag te gaan. Werk je met Zien!? Dan is deze methodiek een mooie aanvulling om de Zien!-dimensies in de klas zichtbaar te maken!
Ernst van Grol
Ernst van Grol, die de methodiek heeft ontwikkeld, is werkzaam als bewegingsonderwijzer en buitensportinstructeur. Hij merkte dat de gymlessen een uitgelezen kans zijn om te werken aan sociaal-emotioneel functioneren. Gedrag is in de gymzaal extra goed zichtbaar, daardoor is het makkelijker om hier direct op in te spelen en de juiste waarden en normen over te brengen. Van Grol heeft zijn methodiek beschreven in de boeken ‘Ruimte voor jezelf en ruimte voor de ander’. In het theorieboek vind je de theoretische achtergrond van het weerbaarheidsprogramma en in het praktijkboek oefeningen die je met je klas kunt doen.
Praktijkboek: Ruimte voor jezelf en de ander
Het praktijkboek beschrijft de methodiek van het Grol Weerbaarheidsprogramma inclusief activiteiten voor in de gymzaal, het klaslokaal en voor buiten op het plein. De activiteiten zijn ontwikkeld voor kinderen vanaf 6 jaar en bevat tips om de activiteiten makkelijker of moeilijker te maken. Het boek biedt reflectievragen om na elke activiteit/ronde het spel te evalueren. Bovendien zijn er formats toegevoegd om het thuisfront op de hoogte te houden. Kortom: een heel praktisch boek voor groepsvorming dat direct bruikbaar is om te werken aan een positief leer- en leefklimaat.
Koppeling met Zien!
De zeven dimensies van Zien! vind je direct terug in de activiteiten uit het praktijkboek. De leerlingen oefenen de sociale vaardigheden en ze zijn bezig met het opbouwen van de relatie met andere kinderen. Leerlingen werken tijdens de oefeningen ervaringsgericht aan hun relatie met andere kinderen. Dit bevordert hun welbevinden; het is de bedoeling dat kinderen het naar hun zin hebben en plezier hebben met elkaar.
Voorbeeld
Klik hier voor een voorbeeld van een activiteit uit het praktijkboek. Met één activiteit werk je vaak aan meerdere vaardigheden. Aan het einde van de activiteit kun je de reflectievragen bespreken met de groep. Daardoor kun je het leren van vaardigheden verdiepen en concreet maken.
Aan de slag
Je kunt het praktijkboek en het theorieboek bestellen in onze webshop. Bestel je ze beiden, dan krijg je €10 korting.
Graag laten we je praktisch ervaren hoe je de inhoud van deze methodiek kunt koppelen aan alle informatie in Zien! Vanuit Driestar onderwijsadvies verzorgen we samen met Grol Weerbaarheid daarvoor een driedaagse cursus.
Je kunt ook vrijblijvend contact opnemen met onderwijsadviseur Alice Methorst voor scholing over het goed inrichten van de eerste schoolweken (de zogenaamde ‘gouden weken’). Zij laat schoolteams ervaren welke praktische werkvormen mogelijk zijn om groepsvorming te bevorderen.