Positieve COTAN-beoordeling voor ZIEN!-leerlingvragenlijsten! Geplaatst op 6 juni 2018

De digitale leerlingvragenlijsten van ZIEN! voor leerlingen in groep 5-8 zijn op alle onderdelen positief beoordeeld door de Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN). Daar zijn we erg blij mee, het is een bevestiging voor gebruikers dat ze een kwalitatief goed instrument in handen hebben!

Het gaat om de leerlingvragenlijsten ZIEN! Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat en ZIEN! Leerling 5-8 Sociale vaardigheden. De verantwoordingen van deze vragenlijsten zijn in december 2016 ingediend bij COTAN. Daarop hebben we nu een reactie ontvangen.

Beoordeling

De beoordeling zie je in de tabellen hieronder. De volledige beoordeling en toelichting op de beoordeling kun je bekijken op de website www.cotandocumentatie.nl (toegankelijk voor abonnees en proefabonnees).

tabel-1-zien.jpg
tabel-2-zien.jpg
Tabel-3-zien.jpg

Monitoring sociale veiligheid en inspectie

De bevestiging dat het een valide en betrouwbaar instrument is, is belangrijk. De vragenlijst Leer- en leefklimaat kan (in combinatie met de aanvullende vragenlijst Veiligheidsbeleving) onder andere worden ingezet voor de verplichte monitoring sociale veiligheid. Daarvoor moet je een valide en betrouwbaar instrument gebruiken, en dat is ZIEN! dus!

De vragenlijsten geven (in combinatie met de leerkrachtvragenlijsten) een goed beeld van de sociale competenties van de leerlingen. Ook dat is één van de indicatoren waarop de inspectie beoordeelt. We zijn er blij mee dat de COTAN heeft bevestigd dat je met ZIEN! een mooi instrument in handen hebt, met goede uitgangspunten, die je kunt gebruiken om taal te geven aan het sociaal functioneren van de leerlingen.

Kwartet

Een vragenlijst invullen helpt je gedrag in kaart te brengen. Je wilt ook werken aan wat je signaleert, en ook de leerlingen taal geven om samen te praten over hun gedrag. Het nieuwe kwartetspel van ZIEN! is daarvoor een prachtig middel. Lees er meer over in dit artikel.

Meer weten?

Gebruik je ZIEN! of de leerlingvragenlijsten nog niet, maar zou je er graag eens meer over willen weten? Op de website van ZIEN! vind je meer informatie over de leerlingvragenlijsten van ZIEN!, de inzet van de vragenlijsten voor de monitoring sociale veiligheid of het in kaart brengen van de sociale competenties.

Meer nieuws

    • Projectkoffers met korting

      Van 10 tot en met 14 december is het de 'week van de mediatheek'. Doe je als abonnee in deze week een aanvraag voor een projectkoffer, dan vinden wij dat heel leuk, maar het kan voor jou ook extra voordelig zijn.

    • Eenvoudig experimenteren met elektronica

      Elektriciteit is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Toch ervaren veel leerkrachten een drempel om met elektriciteit aan de slag te gaan in de klas. Ze denken misschien dat ze daar zelf niet technisch genoeg voor zijn.

    • ParnasSys en Konnect verbinden kinderopvang en basisonderwijs

      ParnasSys en Konnect kiezen voor samenwerking tussen de kinderopvang en het basisonderwijs. Beide partijen verbinden hun systemen, waarmee ze het delen van kennis, de overdracht van kinderopvang naar het basisonderwijs en het stimuleren van talent gemakkelijker maken.

    • Vijf tips in de begeleiding van niet-Nederlandse kinderen in de klas

      Een niet-Nederlands kind in je klas kan voor je gevoel soms lastig zijn. Want hoe begeleid je deze kinderen als ze de Nederlandse taal niet of onvoldoende spreken? Op basis van het onderzoek naar werkzame factoren in de begeleiding van vluchtelingenkinderen in het basisonderwijs, geven we je vijf belangrijke conclusies.

    • Student Engels presenteert onderzoek op internationaal congres

      Invidividueel vrij lezen tijdens iedere Engelse les verbetert de leesvaardigheid van leerlingen. Henk Bakker, inmiddels alumnus van de tweedegraadsopleiding Engels, presenteerde zijn onderzoek hieraan tijdens een internationale conferentie bij de universiteit van Duisburg-Essen (Duitsland).