Pilotscholen veelbelovende dyslexieaanpak gezocht 10 mei 2017

Driestar onderwijsadvies zoekt leerkrachten van groep 2 die vanaf de komende kerstvakantie met leerlingen die dan in groep 2 zitten en waarvan het vermoeden bestaat dat ze dyslectisch zijn aan de slag te gaan. Ben je benieuwd of dit iets voor je is? Lees dan hieronder door!

Onderzoek

Wanneer je kinderen op een andere manier benadert bij de beginnende geletterdheid, reduceer je de kans dat zij dyslexie ontwikkelen. Balt van Raamsdonk, die zelf in hoge mate dyslectisch is, deed de afgenomen decennia onderzoek naar dyslexie en ontwikkelde een nieuwe manier om kinderen voor te bereiden op het leesonderwijs. Los van wat Balt ontwikkelde werden de principes van zijn aanpak gedurende meer dan tien jaar al op een basisschool uitgevoerd met als resultaat dat het aantal dyslectische leerlingen aldaar aanzienlijk afnam.

Veelbelovend

Nu Balts pre-leesmethode ‘Alfa-bedding’ af is, zoekt hij naar mogelijkheden om het product zo snel mogelijk in te voeren in het reguliere onderwijs. Een werkgroepje van het expertiseteam dyslexie van Driestar onderwijsadvies heeft enkele gesprekken met hem en zijn medewerkster gevoerd. De conclusie van de werkgroep-leden is dat de aanpak inderdaad veelbelovend is. Driestar onderwijsadvies wil de aanpak daarom na de kerstvakantie (dus start januari 2018) in gaan voeren op een tiental pilotscholen.
 
Als prille lezers letters kunnen betasten, beklijft het letterbeeld beter in het brein. Woorden krijgen een gezicht dankzij de methodiek van Balt van Raamsdonk (83). “Het proces van leren lezen is, zoals het nu is, onlogisch ingericht,” concludeert hij na een diepgaande studie en jarenlange zoektocht. De kern is dat kinderen zich een gedetailleerd woordbeeld gaan voorstellen, gebaseerd op: diepgaande letterkennis (nooit eerder kwamen we een dergelijke diepgang tegen), patroon ontdekking (een nieuw fenomeen bij beginnende geletterdheid) en volgorde-zíén  (vlotte lezers leren zichzelf aan dat b/oe/r boer oplevert; bij spellende lezers is dat niet zo, die zijn gebaat met Balts benadering).
 
Voor Balt zelf komt Alfa-bedding te laat, het werkt alleen bij beginnende lezers. Toch leest hij. Traag, maar anders dan veel dyslectici, graag: Mulisch, Duitse literatuur, Plato.

 Doorontwikkeling

“Het lijkt erop dat Balt een ‘bypass’ heeft ontdekt waardoor kinderen een betere start kunnen maken bij het leren lezen,” zegt de Groningse bijzonder hoogleraar Kees van den Bos, gespecialiseerd in leesproblemen en dyslexie. Hij pleit voor nader wetenschappelijk onderzoek naar Balts visie en aanpak. De wetenschapper meent dat Balt een punt heeft met zijn ontdekking waar het bij dyslecten mis kan gaan. Andere wetenschappers beamen dit. Dit alles heeft er voor gezorgd dat Balt al heel wat subsidies in huis heeft gehaald voor de doorontwikkeling van zijn aanpak.

Drie jaar lang heeft Balt zijn ’Alfa-bedding’ op een basisschool mogen testen en bijstellen. Inmiddels is het didactisch uitgewerkt en geschikt om te gebruiken in de tweede helft van groep 2. 

Meer informatie en Aanmelden

Voor meer informatie kunt u terecht bij Petra van Nederpelt of Kees Geluk.
Aanmelden kunt u bij Kees Geluk. Samen met Balt, zijn medewerkster en enkele leden van ons expertiseteam dyslexie scholen helpen wij u dan bij de invoering ervan. Deze scholing is gratis, maar de gehele pilot is uiteraard in eigen tijd.

Meer nieuws