Passende zorg voor leerlingen dankzij de cursus Dyslexiespecialist 2.0 1 september 2020

Ben jij het aanspreekpunt voor dyslexie binnen jouw school? Tijdens de cursus Dyslexiespecialist 2.0 doe je theoretische en praktische kennis op over de begeleiding, behandeling en nazorg van kinderen met dyslexie, allemaal volgens de nieuwste inzichten. Ib’er Bettie van Dijk heeft er ervaring mee. Lees haar verhaal!

Bettie van Dijk, intern begeleider en leerkracht op Ds. J. Fraanjeschool te Barneveld, volgde de cursus afgelopen voorjaar. ‘Als ib’er denk ik regelmatig na over passend onderwijsaanbod voor kinderen die moeite hebben met lezen en spellen. Ieder jaar mag ik voor een aantal kinderen een dyslexie-onderzoek aanvragen. De benodigde kennis daarvoor had ik opgedaan door veel vragen te stellen aan collega’s, maar ik miste een borgingsdocument waarin per zorgniveau beschreven is wat we als school doen. Toen ik de cursus Dyslexiespecialist 2.0 zag langskomen dacht ik: daar kan ik vast ontbrekende kennis ophalen! Op die manier kunnen we passende zorg bieden aan de leerlingen en het juiste pad te bewandelen richting een dyslexieaanvraag.’
 
Bettie was blij met de onderwerpen die de revue passeerden tijdens de cursus. ‘Het is niet altijd bij iedereen bekend dat je bij leerlingen die een jaar zijn gedoubleerd de lees- en spellingontwikkeling moet vergelijken met leeftijdsgenoten en niet met klasgenoten. Dit is heel belangrijke kennis in verband met een dyslexieaanvraag!’
Een thema dat er voor Bettie uitsprong was over het onderwijs na afronding van een behandeltraject. ‘Het ging over het opstellen van een ontwikkelperspectief, over een dyslexiekaart en digitale middelen. Heel concreet en toepasbaar in mijn werk!’
 
Bij de cursus horen ook huiswerkopdrachten die de deelnemers aan het denken zetten over het handelen op hun eigen school. ‘Erg nuttig’, vindt Bettie. ‘Ze sloten goed aan bij wat er op de avonden werd besproken.’ De cursus is een aanrader voor een ieder die zich bezighoudt met dyslexie in het basisonderwijs: ‘Het is leerzaam! Ook is het fijn om met andere intern begeleiders te praten over hoe zij dingen aanpakken. Je leert niet alleen van de cursusinformatie, maar ook van elkaar.’ Dat de cursus vanwege de coronacrisis digitaal werd gehouden, heeft Bettie niet als een belemmering ervaren. ‘Door de mooie opzet van de avonden werkte het prima online.’ 

Schrijf je in!

De cursus start in oktober en in februari (Gouda) en in januari (Amersfoort). Schrijf je snel in!
>> Inschrijven voor Gouda (start 13 oktober)
>> Inschrijven voor Amersfoort (start 13 januari)
>> Inschrijven voor Gouda (start 16 februari)

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.