Passende zorg voor leerlingen dankzij de cursus Dyslexiespecialist 2.0 1 september 2020

Ben jij het aanspreekpunt voor dyslexie binnen jouw school? Tijdens de cursus Dyslexiespecialist 2.0 doe je theoretische en praktische kennis op over de begeleiding, behandeling en nazorg van kinderen met dyslexie, allemaal volgens de nieuwste inzichten. Ib’er Bettie van Dijk heeft er ervaring mee. Lees haar verhaal!

Bettie van Dijk, intern begeleider en leerkracht op Ds. J. Fraanjeschool te Barneveld, volgde de cursus afgelopen voorjaar. ‘Als ib’er denk ik regelmatig na over passend onderwijsaanbod voor kinderen die moeite hebben met lezen en spellen. Ieder jaar mag ik voor een aantal kinderen een dyslexie-onderzoek aanvragen. De benodigde kennis daarvoor had ik opgedaan door veel vragen te stellen aan collega’s, maar ik miste een borgingsdocument waarin per zorgniveau beschreven is wat we als school doen. Toen ik de cursus Dyslexiespecialist 2.0 zag langskomen dacht ik: daar kan ik vast ontbrekende kennis ophalen! Op die manier kunnen we passende zorg bieden aan de leerlingen en het juiste pad te bewandelen richting een dyslexieaanvraag.’
 
Bettie was blij met de onderwerpen die de revue passeerden tijdens de cursus. ‘Het is niet altijd bij iedereen bekend dat je bij leerlingen die een jaar zijn gedoubleerd de lees- en spellingontwikkeling moet vergelijken met leeftijdsgenoten en niet met klasgenoten. Dit is heel belangrijke kennis in verband met een dyslexieaanvraag!’
Een thema dat er voor Bettie uitsprong was over het onderwijs na afronding van een behandeltraject. ‘Het ging over het opstellen van een ontwikkelperspectief, over een dyslexiekaart en digitale middelen. Heel concreet en toepasbaar in mijn werk!’
 
Bij de cursus horen ook huiswerkopdrachten die de deelnemers aan het denken zetten over het handelen op hun eigen school. ‘Erg nuttig’, vindt Bettie. ‘Ze sloten goed aan bij wat er op de avonden werd besproken.’ De cursus is een aanrader voor een ieder die zich bezighoudt met dyslexie in het basisonderwijs: ‘Het is leerzaam! Ook is het fijn om met andere intern begeleiders te praten over hoe zij dingen aanpakken. Je leert niet alleen van de cursusinformatie, maar ook van elkaar.’ Dat de cursus vanwege de coronacrisis digitaal werd gehouden, heeft Bettie niet als een belemmering ervaren. ‘Door de mooie opzet van de avonden werkte het prima online.’ 

Schrijf je in!

De cursus start in oktober en in februari (Gouda) en in januari (Amersfoort). Schrijf je snel in!
>> Inschrijven voor Gouda (start 13 oktober)
>> Inschrijven voor Amersfoort (start 13 januari)
>> Inschrijven voor Gouda (start 16 februari)

Meer nieuws

    • Zomerschool 2021 | Pandemie: kantelpunt of pas op de plaats?

      Ben je op zoek naar verdieping? Is het einde van je studie in zicht, of ben je net aan het werk? Ben jij benieuwd naar hoe andere jongvolwassenen als christen in het leven staan? Dan is de zomerschool wat voor jou. Sprekers met verschillende expertise delen hun persoonlijke verhaal en kennis met je.

    • Data evenementen Driestar educatief bekend!

      Goede sprekers, praktische toerusting voor je vak, interessante ontmoetingen en goede zorg. Dat zijn de ingrediënten van een onderwijssymposium van Driestar educatief. Hierbij de data voor het cursusjaar 2021-2022.

    • Hoe leren we kinderen vroomheid?

      Hebt u daar weleens over nagedacht, hoe we kinderen vroomheid kunnen leren? Vanuit een ver verleden stelt Comenius ons die vraag. Hij komt aan de orde in het tiende hoofdstuk van zijn boekje De moederschool. Dat boekje draagt hij op ‘aan de goddelijke, christelijke ouders, onderwijzers en begeleiders, en aan allen die zich bezighouden met de zorg voor het jonge kind.’ Daarmee wordt in ieder geval een deel van het lezerspubliek van DRS Magazine aangesproken. En als u met oudere kinderen werkt, is het even zinvol om de tekst van Comenius te lezen en in het team daarop te reflecteren.

    • Professionele leergemeenschap: effectief of een vlag op een modderschuit?

      Lerende teams zijn in. Tegenwoordig vaak een professionele leergemeenschap(PLG) genoemd. Maar iets een naam geven zegt nog niet zoveel, vindt Piet Murre, lector schoolvakken en didactiek bij het onderzoekscentrum van Driestar educatief. Hij ziet het risico dat PLG zelfs een vlag op een modderschuit kan worden. Waar moet een goede professionele leergemeenschap aan voldoen?

    • Pilot tieneronderwijs

      Uit onderzoek van de Onderwijsraad blijkt dat er een flinke kloof bestaat tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Deze zelfde signalen krijgen we ook vanuit de praktijk. Daarom zijn we binnen Driestar educatief gestart met de pilot ‘oudere kind’ (tieneronderwijs). Binnen deze pilot brengen we studenten pabo en LVO samen, om samen met docenten en het onderzoekscentrum, onderzoek te doen naar deze overgangsperiode. Door inzichten die in de praktijk opgedaan worden, hopen we een mooie bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het onderwijs.