Passende Perspectieven PrO in de module Leerlijnen van ParnasSys 25 april 2017

Passende Perspectieven PrO taal en Passende Perspectieven PrO rekenen (SLO) zijn als afzonderlijke leerlijnenpakketten ingevoerd in de database bij de module Leerlijnen en zijn vanaf heden beschikbaar voor gebruik op het vso.

Leerroutes en planning

Bij het leerlijnenpakket behoren de leerroutes A, B, C, D. Leerroute D geldt voor leerlingen die zullen uitstromen naar arbeidsmatige dagbesteding. Meestal werk je voor deze leerlingen met de leerlijnen van Rekenboog. Leerroute C geldt voor zml-leerlingen die zullen uitstromen naar het vrij bedrijf. Als school bepaal je zelf welke leerroutes je activeert. Je kunt de namen van de leerroutes wijzigen zodat ze aansluiten bij de leerroutes die je school hanteert.
Het leerlijnenpakket heeft een andere indeling dan de CED-leerlijnen. Er zijn maar twee beheersingsniveau, referentieniveau 1F en 2F, ingevoerd. Alle doelen die gelden voor 1F hebben als planning een start-DL van 61 en een eind-DL van 140. Alle doelen die gelden voor 2F hebben als planning een start-DL van 71 en een eind-DL van 140. Binnen de verschillende leerroutes maakt de leerkracht de keuze wanneer hij/zij het doel daadwerkelijk aanbiedt. Er is dus geen streefplanning per leerjaar. Alle doelen die door de SLO als ‘niet geldend voor deze leerroute’ zijn aangegeven, zijn in de module ingevoerd als extra doelen.

Bronnen

Als bronnen zijn de door het SLO ontwikkelde aanwijzingen en de handelingsniveaus ingevoerd. Bij Passende Perspectieven PrO taal zijn de voorbeeldtaken als bestand opgenomen bij de betreffende doelen.

Meer informatie

Voor meer informatie over Passende Perspectieven PrO taal en Passende Perspectieven PrO rekenen zie de website van de SLO.
Hier vind je onder andere een document met tips hoe je de reken- en taaldoelen kunt aanbieden in de verschillende sectoren. In het bestand ‘leerroutes A, B, C (A3-formaat)’ vind je een verdeling van doelen over de vier leerjaren op het PrO per leerroute. De benamingen van de doelen zijn echter niet hetzelfde als in de doelenlijsten. Houd hier rekening mee.

Voor meer informatie of vragen over het leerlijnenpakket in de database van ParnasSys kun je ons e-mailen.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.