Over rekenfaalangst en contexten 14 april 2016

Lieke is rekenzwak. Ze zit in de derde fase van het dyscalculieprotocol. Bij instructies die te moeilijk voor haar zijn, slaat ze emotioneel snel dicht. En de vele getallen in de contexten zijn voor haar hogere wiskunde. Haar rt'er vertelt de volgende mooie dingen. (Echt gebeurd.)

Andere uitleg

“Als ik een som voor de eerste keer uitleg, snapt Lieke het soms niet. Ze dreigt dan uit het lood te slaan. Dat lees ik van haar gezicht af. Dan zeg ik zoiets als: <Lieke, neem me niet kwalijk. Het is dom van me dat ik jou deze som geef en die probeer uit te leggen. Ik moest het eigenlijk op een andere manier uitleggen. Sorry hoor.> Dan zie ik heel vaak haar gezicht opklaren. Ik doe dan twee dingen: ik leg het uit op een eenvoudiger denkniveau (i.c. het handelingsmodel op pagina 137 van het dyscalculieprotocol) òf ik ga jumpen (= dezelfde soort berekening met eenvoudiger getallen). Deze technieken (om ze zo even te noemen) zorgen er bijna altijd voor dat ze mijn uitleg wel begrijpt (of begint te begrijpen). Vervolgens probeer ik de oorspronkelijke opgave (of een variant er van) opnieuw en dat merk ik dat – om zo te spreken - het eerste zonlicht doorbreekt.
De eerste keren dat ik het voorgaande toepaste, was ze eens lachend thuis gekomen. < Mama,> zei ze, <moet je horen, de juf zei dat het haar schuld was toen ik een som in het begin niet goed snapte.>”

 Programma Maurits

“Contexten zijn voor Lieke een soort rampgebied. In de derde fase van het protocol pas ik het vier-hoofdlijnen-model toe door middel van het programma Maurits. Op de laatste cito-lvs-rekentoets (die vol met context-opgaven zit) behaalde ze een resultaat dat bijna een jaar hoger uitkwam dan de vorige. Ik vroeg haar: <Hoe heb jij die sommen uitgerekend?>. <Nou,> zei ze, <ik heb gedaan wat u steeds bij Maurits tegen me zei: zoek eerst de fopgetallen op en dat heb ik gedaan.>
Er staan geen fopgetallen in de cito-rekentoets. In het Mauritsprogramma wel. Doordat ze die moet opzoeken, leest ze een contextopgave meermalen nauwkeurig. Eerst op zoek naar de getallen waarom het gaat en vervolgens op zoek naar wat ze ermee moet gaan doen. Dat paste ze ook toe bij de opgaven van de cito-rekentoets.”

Meer informatie 

Wil je nog meer interessante informatie te weten komen die relevant is voor jou als ib’er? Kijk dan op onze website!

Of maak gebruik van de materialen uit onze mediatheekcollectie.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".