Lieke is rekenzwak. Ze zit in de derde fase van het dyscalculieprotocol. Bij instructies die te moeilijk voor haar zijn, slaat ze emotioneel snel dicht. En de vele getallen in de contexten zijn voor haar hogere wiskunde. Haar rt'er vertelt de volgende mooie dingen. (Echt gebeurd.)
Andere uitleg
“Als ik een som voor de eerste keer uitleg, snapt Lieke het soms niet. Ze dreigt dan uit het lood te slaan. Dat lees ik van haar gezicht af. Dan zeg ik zoiets als: <Lieke, neem me niet kwalijk. Het is dom van me dat ik jou deze som geef en die probeer uit te leggen. Ik moest het eigenlijk op een andere manier uitleggen. Sorry hoor.> Dan zie ik heel vaak haar gezicht opklaren. Ik doe dan twee dingen: ik leg het uit op een eenvoudiger denkniveau (i.c. het handelingsmodel op pagina 137 van het dyscalculieprotocol) òf ik ga jumpen (= dezelfde soort berekening met eenvoudiger getallen). Deze technieken (om ze zo even te noemen) zorgen er bijna altijd voor dat ze mijn uitleg wel begrijpt (of begint te begrijpen). Vervolgens probeer ik de oorspronkelijke opgave (of een variant er van) opnieuw en dat merk ik dat – om zo te spreken - het eerste zonlicht doorbreekt.
De eerste keren dat ik het voorgaande toepaste, was ze eens lachend thuis gekomen. < Mama,> zei ze, <moet je horen, de juf zei dat het haar schuld was toen ik een som in het begin niet goed snapte.>”
Programma Maurits
“Contexten zijn voor Lieke een soort rampgebied. In de derde fase van het protocol pas ik het vier-hoofdlijnen-model toe door middel van het programma Maurits. Op de laatste cito-lvs-rekentoets (die vol met context-opgaven zit) behaalde ze een resultaat dat bijna een jaar hoger uitkwam dan de vorige. Ik vroeg haar: <Hoe heb jij die sommen uitgerekend?>. <Nou,> zei ze, <ik heb gedaan wat u steeds bij Maurits tegen me zei: zoek eerst de fopgetallen op en dat heb ik gedaan.>
Er staan geen fopgetallen in de cito-rekentoets. In het Mauritsprogramma wel. Doordat ze die moet opzoeken, leest ze een contextopgave meermalen nauwkeurig. Eerst op zoek naar de getallen waarom het gaat en vervolgens op zoek naar wat ze ermee moet gaan doen. Dat paste ze ook toe bij de opgaven van de cito-rekentoets.”
Meer informatie
Wil je nog meer interessante informatie te weten komen die relevant is voor jou als ib’er? Kijk dan op onze
website!
Of maak gebruik van de materialen uit onze
mediatheekcollectie.