Gemiddeld geven ouders een 8,2 voor de dyslexiezorg aan hun kind
Den Haag – Onderwijszorg Nederland (ONL), de coöperatie waarbij Driestar onderwijsadvies als dyslexiezorgaanbieder aangesloten is, heeft voor het vijfde jaar op rij een zeer hoge cliëntbeoordeling gekregen voor de behandeling van dyslexie. Dit blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek dat in opdracht van EDventure door Parantion is uitgevoerd onder 370 cliënten.
Sinds in 2015 gemeenten verantwoordelijk werden voor dyslexiezorg hebben grote verschuivingen plaatsgevonden binnen het werkveld. Annemarie Kaptein, directeur van de coöperatie ONL: “We zijn erg blij dat het cijfer waarmee ouders van kinderen met ernstige enkelvoudige dyslexie de door ONL geboden zorg beoordelen al vijf jaar stabiel een mooie 8 is. De overgang naar gemeenten betekende veel uitzoekwerk, een hoge administratieve last en soms ook onzekerheid over vergoedingen. Maar gelukkig werkt dit niet door in de tevredenheid van cliënten over de geboden zorg.
Dit betekent niet dat we achterover leunen. We voeren in 2017 gefaseerd een nieuw zorgpad in dat bestaat uit meerdere modules die in- en uitgevoegd kunnen worden. Zo ontstaat ruimte voor maatwerk met behoud van de uniforme ONL-kwaliteitsstandaard. Dit maakt het mogelijk om nóg meer in te spelen op de behoefte en mogelijkheden van het kind en zijn/haar omgeving. We ontwikkelen onze behandelsoftware verder en werken innovatie-ideeën uit in de vorm van pilots. Dit doen we samen met kinderen en ouders. Zij kunnen namelijk het beste aangeven wat hen helpt en motiveert beter te leren lezen en spellen. Met hopelijk als gevolg nóg tevredener cliënten, want daar doen we het voor!”
Clienttevredenheidsonderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Parantion, een onafhankelijk onderzoeksbureau, onder ouders van de kinderen die gebruikmaken van bij ONL aangesloten dyslexiezorgverleners. ONL behandelt ieder jaar landelijk vele kinderen met ernstige enkelvoudige dyslexie waarbij ouders en scholen nauw betrokken zijn. Over alle aspecten - zoals de bereikbaarheid, wachttijden, behandeling en resultaten - is een ruime meerderheid zeer tevreden. 100% van de ouders beoordeelt de deskundigheid van de behandelaar goed tot zeer goed. Maar liefst 97% van de ouders beveelt ONL aan bij anderen. Meer dan 94% vindt de informatievoorziening tijdens de behandeling goed. Het uiteindelijke effect van de behandeling is natuurlijk het belangrijkst. Uit het onderzoek blijkt dat bij meer dan 90% van de kinderen de behandeling het gewenste doel wordt bereikt. 96% van de kinderen leest beter en 97% spelt beter, op een bij hun mogelijkheden en ontwikkeling passend niveau.
Over ONL
Onderwijszorg Nederland (ONL) is een landelijke coöperatie van adviesbureaus van EDventure en biedt gespecialiseerde landelijke zorg bij diagnose en behandeling van (ernstige) dyslexie bij kinderen. ONL heeft gespecialiseerde orthopedagogen en psychologen in dienst die dagelijks intensief en geïntegreerd samenwerken met scholen, ouders, kinderen en gemeenten. In de dienstverlening van ONL staat het individuele kind centraal. Alle ONL-leden dragen het Keurmerk Onderwijsadvies en hebben een ISO-certificering en een Cedeo-erkenning.