Onderwijszorg Nederland luidt noodklok om ‘verloren’ kinderen met een taalachterstand 4 oktober 2019

De Coöperatie Onderwijszorg Nederland (ONL) presenteert vandaag een pamflet om de groep ‘verloren’ kinderen met een grote taalachterstand te helpen. Aanleiding zijn nieuwe cijfers over kinderen met een ernstige lees- en spellingachterstand, maar geen diagnose ernstige, enkelvoudige dyslexie (EED).

Onderwijszorg Nederland is onderdeel van EDventure. de branchevereniging van adviesbureaus voor onderwijs en jeugdhulp in Nederland. Driestar educatief  is lid van EDventure.

Zij komen niet in aanmerking voor een vergoede behandeling onder de Jeugdwet, maar hebben wel dringend een vorm van begeleiding nodig. Kinderen met een taalachterstand, maar zonder diagnose vallen op dit moment tussen wal en schip. De Coöperatie Onderwijszorg Nederland wil hun jarenlange ervaring met het behandelen van kinderen met dyslexie inzetten voor deze groep. Hiermee willen de leden van ONL bijdragen aan het voorkomen van laaggeletterdheid op latere leeftijd. CDA Tweede Kamerlid René Peters nam het pamflet in ontvangst: ‘Het is schrijnend om te zien dat er nu geen vanzelfsprekende hulp is voor deze groep kinderen. Ik sta dan ook achter de actie van ONL.’ Klik hier voor het pamflet.   

Verloren kinderen

Kinderen bij wie na het onderzoekstraject blijkt dat zij geen EED hebben, komen niet in aanmerking voor een vergoede behandeling. Uit onderzoek binnen ONL blijkt dat dit gaat om ongeveer 1 op de 5 kinderen. Landelijk zou het gaan om circa 3.500 kinderen. ONL pleit ervoor om ook deze kinderen de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben, maar nu niet krijgen. Zij presenteren daarom tijdens de conferentie 10-jaar ONL het pamflet Ieder kind kan leren lezen. Margreet de Vries, directeur Onderwijszorg Nederland: ‘We pleiten er niet voor de definitie van EED te verruimen of meer kinderen in aanmerking te laten komen voor de vergoede zorg onder de Jeugdwet. We pleiten er wel voor om een manier te vinden om deze kinderen, samen met ouders en de school te helpen. Als we dat niet doen, laten we willens en wetens een nieuwe groep laaggeletterden  ontstaan. Onacceptabel en onnodig.’

Conferentie Ieder kind kan leren lezen

Ter gelegenheid van het 10-jarig jubileum van ONL staat leren lezen centraal. Keynote spreker is Laurentien van Oranje. Zij pleit in haar bijdrage voor het sluiten van de keten, door een structurele, grotere focus op preventie. Een fors aantal kinderen begint immers aan school met een taalachterstand, die moeilijk nog in te halen is. Door met alle relevante spelers vanuit een gedeelde missie te werken aan taalontwikkeling in de leeftijdsgroep 0 tot 4 jaar, kan gezorgd worden dat in de toekomst alle kinderen zonder achterstand aan school beginnen. De dag wordt afgesloten met een forumgesprek over het thema ‘Ieder kind kan leren lezen’. Chaja Deen, Senior adviseur onderwijs en jeugdhulp bij Nederlands Jeugdinstituut en Suzanne Mol, universitair docent van de Universiteit Leiden, geven vanuit hun expertise verschillende invalshoeken over het helpen van alle kinderen, met en zonder dyslexie, om te leren lezen.

Over Onderwijszorg Nederland:
Onderwijszorg Nederland is een coöperatie van onderwijsadviesbureaus van EDventure op het gebied van ernstige, enkelvoudige dyslexie bij kinderen. Daarnaast biedt ONL ook ondersteuning op het terrein van lichte gedragsproblemen of sociaal-emotionele problemen bij kinderen en jongeren.


Onderwijszorg Nederland werkt met gespecialiseerde orthopedagogen en psychologen, die dagelijks intensief samenwerken met scholen, ouders, kinderen, (sociale) wijkteams en gemeenten. In de dienstverlening van Onderwijszorg Nederland staat het individuele kind centraal. Kijk voor meer informatie op www.onderwijszorgnederland.nl en www.edventure.nu.

Meer nieuws

    • Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

      Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen?

    • Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

      Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

    • Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?

      Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

    • De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

      ‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan.

    • Workshop: schurend contact tussen school en ouders

      School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop.