Omgaan met hechtingsproblematiek in de klas 23 januari 2020

‘Maandag komt er een nieuwe leerling in jouw klas, een pleegkind’. Het zou gaan om een meisje met hechtingsproblemen, meer informatie had meester Rob niet voordat deze leerling zou starten. Het meisje startte die maandag in zijn klas. Vanaf dag één leek het alsof ze al jaren in zijn groep hoorde: ze maakte met iedereen contact, praatte honderduit en leek zich helemaal thuis te voelen. Meester Rob begon te twijfelen; had dit meisje echt ernstige problemen? Of viel het allemaal wel mee? Wat vraagt deze leerling van meester Rob?

Bij veel pleegkinderen is er sprake van hechtingsproblematiek. Deze problemen kunnen zich op verschillende manieren uiten. Sommige kinderen hebben moeite met het aanvaarden van gedrag; andere kinderen zoeken geen troost bij verdriet of pijn. Ook liegen, moeite met vriendschappen, aantrekken en afstoten zijn signalen die wijzen op hechtingsproblemen. 

Wat zijn algemene ondersteuningsbehoeften voor elk kind met hechtingsproblemen?

  • Korte lijnen tussen school en thuis
  • Heldere dag- en lesroutines
  • Neutrale correctie (verwijzen naar de regel, geen emoties tonen)
  • Een leerkracht die rustig en kalm blijft bij heftige gevoelens
  • Voorspelbaarheid, duidelijkheid en betrouwbaarheid
Elke leerling met hechtingsproblematiek is echter anders. Maatwerk is hierin dan ook geboden. De orthopedagogen van Driestar onderwijsadvies hebben actuele kennis van hechtingsproblematiek en denken hierin graag met scholen en leerkrachten mee om de leerling te bieden wat hij nodig heeft.

Meer informatie

Voor meer informatie over ons aanbod rond hechting en trauma kun je hier kijken.

Op 13 februari start er weer een cursus hechting en trauma. Klik hier om je daarvoor aan te melden!

Meer nieuws

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.

    • Benjamin over de Master Leren en Innoveren: 'Voor een bredere impact in het onderwijs zorgen'

      Benjamin Wichers (27) is docent Duits op de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn. Daarnaast volgt hij de Master Leren en Innoveren (MLI), die op Driestar hogeschool wordt gegeven in samenwerking met de CHE en de Viaa.

    • Inschrijving post-hbo Intern begeleider geopend: 'Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om jou'

      Ib’er zijn is een prachtig vak! Je denkt en bouwt mee aan het beleid van de school, je ondersteunt en begeleidt je collega’s in het realiseren van goed onderwijs. Zo stimuleer je het leren op je school. Meld je daarom nu aan voor de post hbo-opleiding intern begeleider.

    • Onderzoekscentrum publiceert artikel over samenwerking school en ouders

      ‘Ouders en leraren in het PO vertrouwen elkaar, maar wisselen weinig informatie uit over godsdienstige opvoeding’. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek dat door het onderzoekscentrum werd uitgevoerd, met als eerste verantwoordelijke onze voormalige regisseur Nico Broer. Het artikel dat nu is gepubliceerd, doet er uitgebreid verslag van.