Omgaan met hechtingsproblematiek in de klas 23 januari 2020

‘Maandag komt er een nieuwe leerling in jouw klas, een pleegkind’. Het zou gaan om een meisje met hechtingsproblemen, meer informatie had meester Rob niet voordat deze leerling zou starten. Het meisje startte die maandag in zijn klas. Vanaf dag één leek het alsof ze al jaren in zijn groep hoorde: ze maakte met iedereen contact, praatte honderduit en leek zich helemaal thuis te voelen. Meester Rob begon te twijfelen; had dit meisje echt ernstige problemen? Of viel het allemaal wel mee? Wat vraagt deze leerling van meester Rob?

Bij veel pleegkinderen is er sprake van hechtingsproblematiek. Deze problemen kunnen zich op verschillende manieren uiten. Sommige kinderen hebben moeite met het aanvaarden van gedrag; andere kinderen zoeken geen troost bij verdriet of pijn. Ook liegen, moeite met vriendschappen, aantrekken en afstoten zijn signalen die wijzen op hechtingsproblemen. 

Wat zijn algemene ondersteuningsbehoeften voor elk kind met hechtingsproblemen?

  • Korte lijnen tussen school en thuis
  • Heldere dag- en lesroutines
  • Neutrale correctie (verwijzen naar de regel, geen emoties tonen)
  • Een leerkracht die rustig en kalm blijft bij heftige gevoelens
  • Voorspelbaarheid, duidelijkheid en betrouwbaarheid
Elke leerling met hechtingsproblematiek is echter anders. Maatwerk is hierin dan ook geboden. De orthopedagogen van Driestar onderwijsadvies hebben actuele kennis van hechtingsproblematiek en denken hierin graag met scholen en leerkrachten mee om de leerling te bieden wat hij nodig heeft.

Meer informatie

Voor meer informatie over ons aanbod rond hechting en trauma kun je hier kijken.

Op 13 februari start er weer een cursus hechting en trauma. Klik hier om je daarvoor aan te melden!

Meer nieuws

    • Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

      Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen?

    • Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

      Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

    • Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?

      Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

    • De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

      ‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan.

    • Workshop: schurend contact tussen school en ouders

      School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop.